2021-08-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Jag gör det nu men jag skulle helst köra färre övningar som tar bättre än lårcurl och benspark.

Finns inga övningar som tar bättre.
Citera
2021-08-25, 12:28
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Pga en skada kan jag inte göra knäböj,benpress eller liknande övningar.
Räcker det att köra marklyft två gånger i veckan? Just nu kör jag marklyft, lårcurl och benspark.

Får du ont på samma sätt i benpressen som i knäböj? Testat att inte gå så djupt ned i övningarna och se om det hjälper? Vilken benpress använder du, den du ligger på rygg i eller den som du sitter i?

Har du provat utfall och bulgarian split squat?

Om du klarar av att köra marklyft så har du raka mark som är en bra övning för baksida lår och ass.
Sen har du hip-thrust för ass också.

Om du inte klarar av bulgarian split och utfall, så borde marklyft, raka mark och hip-thrust tillsammans med sittande/liggande benspark fungera hyfsat för att gå igenom ben i din situation.
Citera
2021-08-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Får du ont på samma sätt i benpressen som i knäböj? Testat att inte gå så djupt ned i övningarna och se om det hjälper? Vilken benpress använder du, den du ligger på rygg i eller den som du sitter i?

Har du provat utfall och bulgarian split squat?

Om du klarar av att köra marklyft så har du raka mark som är en bra övning för baksida lår och ass.
Sen har du hip-thrust för ass också.

Om du inte klarar av bulgarian split och utfall, så borde marklyft, raka mark och hip-thrust tillsammans med sittande/liggande benspark fungera hyfsat för att gå igenom ben i din situation.
Det gör ont på samma sätt och jag får även ont av utfall och bulgarian split squat.
Jag använder en sittande benpress. Jag ska prova att köra grundare lyft.
Tack för ditt svar.
Citera
2021-08-26, 12:17
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt vad det är men det gör ont på framsida lår upp mot höften. Jag tycker också det är konstigt att det är så. Jag har provat flera gånger att göra väldigt lätta knäböj eller benpress men det blir värre då.
Jag borde gå till en sjukgymnast.

Hade gått till en vårdcentral för att träffa en läkare som remitterar dig rätt, till en ortoped, vilket kan ta dig, och sedan där får du väl en remiss till en fysioterapeut (sjukgymnast), möjligt att du får en remiss direkt till fysioterapeuten.
Själv tycker jag det låter som om du har problem med ljumsken.
Citera
2021-08-26, 13:17
Medlem
Voldemort2s avatar
Är det någon skillnad på vilka muskler chins och pull-ups tränar? Vilken är bäst att träna?
Citera
2021-08-26, 13:55
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Är det någon skillnad på vilka muskler chins och pull-ups tränar? Vilken är bäst att träna?
Chins har lite mer fokus på biceps pullups på latissimus. P-ups är en något mer funktionell övning; tänk t ex att ta dig över en mur eller annat hinder
Du kan variera mellan passen.
Citera
2021-08-29, 19:52
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2

Utöver föregående svar vill jag flika in att generellt är ofta chin up bättre om man är ovan vid kroppsviktsövningar. Chin-up är i regel enklare ffa om man saknar flexibilitet i överdelen av ryggen

Armarna är i en mer neutral position vilken skonar axlarna något och om de görs med korrekt form kommer de göra underverk för hållning och greppstyrkan.
Citera
2021-08-30, 10:36
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Utöver föregående svar vill jag flika in att generellt är ofta chin up bättre om man är ovan vid kroppsviktsövningar. Chin-up är i regel enklare ffa om man saknar flexibilitet i överdelen av ryggen

Armarna är i en mer neutral position vilken skonar axlarna något och om de görs med korrekt form kommer de göra underverk för hållning och greppstyrkan.

När du skriver chin-up, har du händerna supinerade (som i biceps-curl)?
Citera
2021-09-06, 15:42
Medlem
Tja
Jag är man och närmar mig 40, har alltid varit muskulös/senig, men nu märker jag en början till ölmage. Jag vill lixom inte vakna upp en dag som ett trött fetto lixom. Vad kan jag börja göra för att förebygga? Det blir ju några bärs på helgerna annars normal husmanskost.
Citera
2021-09-06, 18:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kremlin-Rexson
Tja
Jag är man och närmar mig 40, har alltid varit muskulös/senig, men nu märker jag en början till ölmage. Jag vill lixom inte vakna upp en dag som ett trött fetto lixom. Vad kan jag börja göra för att förebygga? Det blir ju några bärs på helgerna annars normal husmanskost.
Kontrollera mängden du äter, se till att ligga på kaloribalans för att inte få vikten att öka eller underskott för att minska några kg. Någon form av styrketräning är att rekommendera, om du inte redan gör det.
Citera
2021-09-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kremlin-Rexson
Tja

Vill du fortsätta leva, intagsmässigt, som du gör kan du träna mer, och således förbränna mer, annars kan du skära ner på kalorier; eller lite av bägge.
Citera
2021-09-21, 22:21
Medlem
Hur många set kör ni?

Hur många set sammanlagt kör ni för respektive kroppsdel:
rygg, axlar, ben, bröst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem