Citat:
Ursprungligen postat av
Entjockbanan
Nu fick du mig att spendera 6h på tuben kolla marathon lopp, lol. Nja han har väl rätt välsvarvad kropp om man dubblade volymen. Jag tar till mig det ok 100 kanske är lite overkill som nyfräls i gym. Jag bestämt mig kvalitet före kvantitet.
Jag är lite överviktig så nu räcker det gott och väl med min kroppsvikt 95 kg att göra armhävningar. Jag började träna endast cardio men insåg snabbt att styrketräning gav mig mer. Det aktiverade mitt belöningssystem. Visst vikten kommer ta längre tid att gå ner men styrketräningen var roligare än att stå på bandet och lyssna på poddar.
Du kanske har lust att vara PT?
Då kan du med fördel addera armhävningar i ditt träningsschema. Det är en bra övning, du kan även variera utförandet. Satsa på en 5 x 8-12 reps, strikt utförda. Klarar du enbart ett fåtal nu, börja med tjejarmhävningar. Men har du tillgång till bänkpress eller hantelpressar så ska dessa övningar inte uteslutas. Det är viktigt att börja lära in rätt muskelgrupper som kopplas in tidigt i bänkpressen, som nybörjare. Ofta ser man annars att för mycket främre axlar kopplas in i momentet. Det är svårt att vänja bort även om man är rutinerad lyftare som av ett eller flera själ valt bort t.ex. bänkpress.
Vikt säger inte så mycket, du kan mycket väl ligga kvar på ett kaloriintag där din vikt bibehålls, men med bra timing i proteinintag förbränna fett, och bygga muskelmassa kontinuerligt, särskilt om du är nybörjare och under första året = s.k. n00b-gains. Sedan har vi ju alla olika mål med träningen.
Fördelen med att börja kötta som överviktig är att det finns mer fettreserver att ta energi från, och det blir enklare att bibehålla muskelmassa, även att öka den. Men som sagt, viktigt med bra timing i protein-intaget.
Nja, det låter lite segt. Men jag kan gärna svara på frågor och komma med tips allt eftersom, det är bara att skriva här eller skicka ett DM. Bara att fråga på!