2021-12-20, 09:49
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Kör ett pass om dagen, inte 10 stycken här och där. Är du jättesvag så börja med 10x4, kör 10x4 situps, 10x4 knäböj så har du ett litet pass på en kvart. Är 10 för lite så gör du flera, men dela upp dem i 4 set med situps emellan.

Diamant grepp tar mest på triceps, inte lika mkt bröst.

Armhävningar är mycket effektivt och är du otränad ser du skillnad efter 30 dagar om du är konsekvent.
Tack för dina råd.

Blev "bara" 10x7 vid olika tillfällen igår, förhoppningsvis kommer jag upp i hundra idag.

Har gjort 10 idag, men får inte den där "kontakten" man pratar om , det känns som att det är deldodius som hjälper till och inte bröstet , pectoralis som trycker upp, det betyder att jag svag va, att andra muskelgrupper tar vid för att hjälpa orka lyfta upp vikten (min kropp)?
Senast redigerad av Entjockbanan 2021-12-20 kl. 09:52.
Citera
2021-12-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Tack för dina råd.

Blev "bara" 10x7 vid olika tillfällen igår, förhoppningsvis kommer jag upp i hundra idag.

Har gjort 10 idag, men får inte den där "kontakten" man pratar om , det känns som att det är deldodius som hjälper till och inte bröstet , pectoralis som trycker upp, det betyder att jag svag va, att andra muskelgrupper tar vid för att hjälpa orka lyfta upp vikten (min kropp)?

Prova göra 15 x 4 istället för 70 utspridda över lång tid. Den kontakten du pratar om känner man oftast bara på de sista repetitionerna i varje set.

Ja du använder både axlar, triceps och bröst för armhävningar. Även mage, rygg och rumpa om man ska vara petig.. Är nog bara köra på så ska du se att det löser sig, du kan alltid pröva att ha händerna lite bredare för att få mer kontakt med bröstet. Men var försiktig, har skadat mig på grund av för brett grepp vid armhävningar och bänkpress.
Senast redigerad av FramtidsAstronaut 2021-12-20 kl. 12:26. Anledning: Glömde ord
Citera
2021-12-20, 16:01
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Är det bra med 100 armhävningar per dag i 30 dagar? Hört att man ska se en jävla skillnad om man som otränad gör det för bröst?

Ska anamma detta, har gjort 20 idag under två tillfällen (någon minut emellan)

Ska man göra 10 x 10 fördelat på dagen eller ska man köra så många man orkar per gång eller spelar det roll? Jag vill verkligen få upp pectoralis, är armhävningar bra om man varierar hur man håller . Diamant ska träna mittendelen vad jag förstått men spelar det roll för vilken del man tränar om man håller brett eller tajt handflator? Är det skillnad med handflator mot golvet eller bättre om jag använder hantar på golvet att hålla händerna i?

Förlåt om många frågor.

Nej, det är skit och katabolt.

Bra om man vill ha en sexig Kipchoge-kropp förvisso.
Citera
2021-12-20, 16:46
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Nej, det är skit och katabolt.

Bra om man vill ha en sexig Kipchoge-kropp förvisso.
Eliud Kipchoge?
Alltså, vissa trängar stronman och en del vill ha en visuell kropp. Jag tror jag är den som bestämmer mig efter kanske 1 år av gym vilken väg jag vill gå . Jag antar du mer strongman? Varför heter det egentligen Arnold Strongman när Arnold är en kroppsbyggare?
Citera
2021-12-20, 17:52
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Eliud Kipchoge?
Alltså, vissa trängar stronman och en del vill ha en visuell kropp. Jag tror jag är den som bestämmer mig efter kanske 1 år av gym vilken väg jag vill gå . Jag antar du mer strongman? Varför heter det egentligen Arnold Strongman när Arnold är en kroppsbyggare?

Ska man köra hög-reppare dagligen så får man en Kipchoge-kropp. Man blir dessutom övertränad och sliter på muskelfästen samt leder om man är nybörjare. Hela 100 armhävningar per dag-grejen är trams. Om du tycker att Kipchoge har en visuell kropp så får ju det stå för dig. Att hög-reppa så många armhävningar kommer göra att man går katabol och inte bygger muskelmassa. Ni n00bs måste lära er vad överträning är för något och hur det påverkar muskeltillväxt.

Ska du göra armhävningar så är det med viktväst/ryggsäck och att köra 5 x 10 som gäller, 1-2 ggr per vecka. Fungerar bra som övning i ens schema om man är nybörjare och inte kan göra allt för många, utan tillagd vikt.

Nej, en strongman springer runt och lyfter atlas-stenar, bilar och stockar, de tävlar i sporten Strongman. Jag kombinerar powerlifting med lite högre reps för ökad muskelhypetrofi, där ingår mycket basövningar. Så man kan nog se mig som någon powerlifter-hybrid.

Arnold är den som skapade tävlingen, och narcissist som han är så ska ju självklart tävlingen döpas efter honom.
Senast redigerad av Zuzumba 2021-12-20 kl. 17:55.
Citera
2021-12-21, 10:08
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Ska man köra hög-reppare dagligen så får man en Kipchoge-kropp. Man blir dessutom övertränad och sliter på muskelfästen samt leder om man är nybörjare. Hela 100 armhävningar per dag-grejen är trams. Om du tycker att Kipchoge har en visuell kropp så får ju det stå för dig. Att hög-reppa så många armhävningar kommer göra att man går katabol och inte bygger muskelmassa. Ni n00bs måste lära er vad överträning är för något och hur det påverkar muskeltillväxt.

Ska du göra armhävningar så är det med viktväst/ryggsäck och att köra 5 x 10 som gäller, 1-2 ggr per vecka. Fungerar bra som övning i ens schema om man är nybörjare och inte kan göra allt för många, utan tillagd vikt.

Nej, en strongman springer runt och lyfter atlas-stenar, bilar och stockar, de tävlar i sporten Strongman. Jag kombinerar powerlifting med lite högre reps för ökad muskelhypetrofi, där ingår mycket basövningar. Så man kan nog se mig som någon powerlifter-hybrid.

Arnold är den som skapade tävlingen, och narcissist som han är så ska ju självklart tävlingen döpas efter honom.
Nu fick du mig att spendera 6h på tuben kolla marathon lopp, lol. Nja han har väl rätt välsvarvad kropp om man dubblade volymen. Jag tar till mig det ok 100 kanske är lite overkill som nyfräls i gym. Jag bestämt mig kvalitet före kvantitet.

Jag är lite överviktig så nu räcker det gott och väl med min kroppsvikt 95 kg att göra armhävningar. Jag började träna endast cardio men insåg snabbt att styrketräning gav mig mer. Det aktiverade mitt belöningssystem. Visst vikten kommer ta längre tid att gå ner men styrketräningen var roligare än att stå på bandet och lyssna på poddar.

Du kanske har lust att vara PT?
Citera
2021-12-25, 19:30
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Nu fick du mig att spendera 6h på tuben kolla marathon lopp, lol. Nja han har väl rätt välsvarvad kropp om man dubblade volymen. Jag tar till mig det ok 100 kanske är lite overkill som nyfräls i gym. Jag bestämt mig kvalitet före kvantitet.

Jag är lite överviktig så nu räcker det gott och väl med min kroppsvikt 95 kg att göra armhävningar. Jag började träna endast cardio men insåg snabbt att styrketräning gav mig mer. Det aktiverade mitt belöningssystem. Visst vikten kommer ta längre tid att gå ner men styrketräningen var roligare än att stå på bandet och lyssna på poddar.

Du kanske har lust att vara PT?

Då kan du med fördel addera armhävningar i ditt träningsschema. Det är en bra övning, du kan även variera utförandet. Satsa på en 5 x 8-12 reps, strikt utförda. Klarar du enbart ett fåtal nu, börja med tjejarmhävningar. Men har du tillgång till bänkpress eller hantelpressar så ska dessa övningar inte uteslutas. Det är viktigt att börja lära in rätt muskelgrupper som kopplas in tidigt i bänkpressen, som nybörjare. Ofta ser man annars att för mycket främre axlar kopplas in i momentet. Det är svårt att vänja bort även om man är rutinerad lyftare som av ett eller flera själ valt bort t.ex. bänkpress.

Vikt säger inte så mycket, du kan mycket väl ligga kvar på ett kaloriintag där din vikt bibehålls, men med bra timing i proteinintag förbränna fett, och bygga muskelmassa kontinuerligt, särskilt om du är nybörjare och under första året = s.k. n00b-gains. Sedan har vi ju alla olika mål med träningen.

Fördelen med att börja kötta som överviktig är att det finns mer fettreserver att ta energi från, och det blir enklare att bibehålla muskelmassa, även att öka den. Men som sagt, viktigt med bra timing i protein-intaget.

Nja, det låter lite segt. Men jag kan gärna svara på frågor och komma med tips allt eftersom, det är bara att skriva här eller skicka ett DM. Bara att fråga på!
Citera
2021-12-26, 09:20
Medlem
Tja! Vilka grönsaker är bäst att ha i sin dagliga kost och varför?
Citera
2021-12-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Tja! Vilka grönsaker är bäst att ha i sin dagliga kost och varför?

Bäst och bäst... Finns hur mycket som helst. Läs en bok eller dylikt.
Vitaminer finns det gott om i tex frysta grönsaker eftersom de fryses ner vid skörd så bevaras vitaminerna. Ekologiska växer långsamt så de hinner binda fler vitaminer. Denna typ av grönsaker brukar även innehålla lågt GI vilket gör att man står sig mätt länge. Perfekt för tex mig som försöker vara en rippad bodybuilder året om. Men det finns mycket att lära sig så utbilda dig.
Senast redigerad av WONGnr1 2021-12-27 kl. 09:04.
Citera
2021-12-27, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Bäst och bäst... Finns hur mycket som helst. Läs en bok eller dylikt.
Vitaminer finns det gott om i tex frysta grönsaker eftersom de fryses ner vid skörd så bevaras vitaminerna. Ekologiska växer långsamt så de hinner binda fler vitaminer. Denna typ av grönsaker brukar även innehålla lågt GI vilket gör att man står sig mätt länge. Perfekt för tex mig som försöker vara en rippad bodybuilder året om. Men det finns mycket att lära sig så utbilda dig.

"Stora tråden för enkla nybörjarfrågor"

Så fryst broccoli är det bästa då alltså? Bäst som i näringsvärde + få kalorier. Smak är inte så viktigt.
Citera
2021-12-27, 10:18
Medlem
seaworthys avatar
Citat:

Så fryst broccoli är det bästa då alltså? Bäst som i näringsvärde + få kalorier. Smak är inte så viktigt.

Dom grönsaker som du får i dig är det bästa valet. Kalorier och grönsaker behöver du inte fundera så mycket på. Jag äter mycket broccoli, spenat, morot, gröna ärtor, paprika, tomat, gurka osv
Citera
2021-12-27, 10:47
Medlem
Citat:

Absolut så är broccoli i toppen gällande få kalorier och näringsvärde, men man ska alltid variera så en påse med broccoli och andra grönsaker är att föredra.
Jovisst, men du ställer en viktig fråga. Jag som försöker vara en rippad bodybuilder året om skulle aldrig kunna det utan ett berg av grönsaker varje dag. Eftersom jag är smal så får jag inte äta så mycket kalorier, men grönsakerna gör att jag kan äta mycket mat och få i mig mycket näring och hålla mig mätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in