Citat:
Ursprungligen postat av
Yashimikito
Jag känner en löpbana utomhus som är 400m.
Jag klarar inte av 2 sådana.
Är helt otränad.
3 km skulle bli en mirakel ifall jag klarade av det.
Ska börja med 500m och sätta 1km som mål.
Drömmen är att kunna springa 10 km utan att stanna och i lagom tempo.
Började själv förra året att jogga, klarade som max kanske 200 meter första gången. Men hade gått längre promenader i 3-4 månader innan. Avslutade förra året med att klara jogga 22km.
Så mina tips är börja långsamt, sätt inte för höga förväntningar av dig själv.
Jogga inte för ofta. Din kropp är inte van och behöver återhämta sig mellan jogga det. Ökar skaderisken och du kan tappa lusten snabbt. Hade startat med 2 joggning pass i 2-4 veckor, gärna ta promenader också någon gång i veckan.
Börja med att gå en sträcka och sen jogga så långt som du klarar av i lugn takt. Öva in rytmen, stegen och andningen. Gör inget om det är 100 meter.
Nästa pass så ha bara mål att klara lika lång sträcka.
Vecka 2, fortsätt som tidigare vecka i syfte att hålla kvar rutinen.
Vecka 3, om du känner att du klarar att jogga lite till även om det är 10 meter så gör du det. Små ökningar kommer löna sig mer än längre ökningar i längden. Även om konditionen byggs snabbt upp så utsätts kroppen för nya utmaningar när man ökar distansen, som kommer påverka återhämtningen.
Vecka 4, fortsätt som tidigare vecka. Jogga minst lika lång sträcka eller öka distansen lite om du kan. Man brukar väl säga att man inte ska öka mer än 10% per gång. Nu i starten kan man väl öka mer än så men är inte alltid värt det.
Från och med nu borde du ha etablerat en rutin och en grund som du kan fortsätta att bygga på. Beroende på så kan du lägga till ett pass, börja variera lite mer med tempo, sprinta och distans.
Viktigast är lyssna på kroppen. Om du känner dig sliten och omotiverad är det ett tecken på att du inte återhämtar dig tillräckligt. Kan bero på träningsmängden eller återhämtningen som kan bero på stress, dålig sömn, kost eller en kombination.
Lycka till!