2021-08-13, 23:41
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Hej,

Har börjat promenera 2-3 gånger i veckan. Går en powerwalk på 5km och det tar mig 50 minuter. Det motsvarar ungefär 6000 steg.

Tycker ni att promenader är en bra träning generellt samt för att bränna fett?

//NeonCross
Jag kan endast ange vad min step tracker ger mig för information.

Har som mål att alltid gå minst 10K steg/dag, vilket man har gjort nästan 4 månader i sträck nu utan avbrott.

Senaste veckan har jag i snitt gått 19 608 steg/dag och då förbränt 807 kCal/dygn. Så ja, det var ~800 kCal/dag mer än om man inte hade gått.

Men att gymma, samt gå promenader, är ännu bättre sätt för att föbränna fett. Vill du ha ännu bättre sätt att förbränna fett på, så gå minst 6K steg/dag, gå på gym några gånger i veckan, samt ligg under din basala kaloriförbrukning.

Säg att din basala (dvs bara för att existera) kaloriförbrukning är 2K kCal/dygn, och att du sen går promenad på 6K steg/dygn, ~250 kCal/dygn. Då betyder det att du kan få i dig ca 1900 kCal/dag och ändå förbränna fett smidigt.

Så länge du ligger i kaloriunderskott (< 2250 kCal/24h) kan du i princip äta vad du vill under dagen, och ändå förbränna fett.
Senast redigerad av webbutvecklaren 2021-08-14 kl. 00:16.
Citera
2021-08-14, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Jag kan endast ange vad min step tracker ger mig för information.

Har som mål att alltid gå minst 10K steg/dag, vilket man har gjort nästan 4 månader i sträck nu utan avbrott.

Senaste veckan har jag i snitt gått 19 608 steg/dag och då förbränt 807 kCal/dygn. Så ja, det var ~800 kCal/dag mer än om man inte hade gått.

Men att gymma, samt gå promenader, är ännu bättre sätt för att föbränna fett. Vill du ha ännu bättre sätt att förbränna fett på, så gå minst 6K steg/dag, gå på gym några gånger i veckan, samt ligg under din basala kaloriförbrukning.

Säg att din basala (dvs bara för att existera) kaloriförbrukning är 2K kCal/dygn, och att du sen går promenad på 6K steg/dygn, ~250 kCal/dygn. Då betyder det att du kan få i dig ca 1900 kCal/dag och ändå förbränna fett smidigt.

Så länge du ligger i kaloriunderskott (< 2250 kCal/24h) kan du i princip äta vad du vill under dagen, och ändå förbränna fett.

Att träna på gym är bra på många sätt men man bränner inte fett på det.
Citera
2021-08-14, 07:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Hej,

Har börjat promenera 2-3 gånger i veckan. Går en powerwalk på 5km och det tar mig 50 minuter. Det motsvarar ungefär 6000 steg.

//NeonCross
För allmän hälsa, ja, men skulle inte se det som träning. För att minska fett krävs ett kaloriunderskott och då är det mer tidseffektivt att reducera kosten. Att du använder fett som primära bränslet vid den typen av aktivitet är inte relevant.
Citera
2021-08-14, 10:43
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Att träna på gym är bra på många sätt men man bränner inte fett på det.
Visst kan kan man förbränna fett på ett gym. Allt är beroende på vad man gör på där.

Det finns ju crosstraining maskin som man kan träna på, man kan jogga eller springa på löpband.

Jag tränar själv på gymmet och förbränner en hel del fett på detta sätt.
Citera
2021-08-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Visst kan kan man förbränna fett på ett gym. Allt är beroende på vad man gör på där.

Det finns ju crosstraining maskin som man kan träna på, man kan jogga eller springa på löpband.

Jag tränar själv på gymmet och förbränner en hel del fett på detta sätt.

Du skriver gymma, antar att dom flesta tolkar det som att träna styrketräning. Att köra crosstrainer eller löpband är att träna cardio.
Citera
2021-08-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Kroppen funkar ju inte så.
Plocka smör på kyl lager har jag gjort och där är alla smala.
Starka som bara gör få lyft är ju sällan smala. De nyttja bara energi i musklerna.

Det är en fysisk grundlag så den gäller alltid, med detta sagt behöver det inte betyda att andra saker också spelar roll. Exempelvis kyla eller förbränningsfaktorer i motorer.

Att springa sträcka X allt vad du kan och att gå sträcka X kommer alltid ge mer till den som springer.
Citera
2021-08-14, 12:24
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du skriver gymma, antar att dom flesta tolkar det som att träna styrketräning. Att köra crosstrainer eller löpband är att träna cardio.
Jo, men vad du än tränar så kostar det kalorier och ju mer man gör på gymmet desto fler kalorier går åt. Även om du bygger upp muskler och konditionen, så förbränner du ändå fett så länge du ligger på kaloriunderskott. 😊

Min midja har krympt med 12.4 cm på fyra månader när man har tränat på gymmet, gått promenader och alltid legat på kaloriunderskott. Tror dock att det är för att man har gjort alltihop, och är säker på att hade man enbart gymmat eller enbart gått promenader så hade det tagit mycket längre tid för att uppnå samma resultat.

Mitt tips till alla är att göra alla punkter för att uppnå bästa fettförbrännings effekt:
▪︎ Gå promenader, mi 6K steg/dag, varje dag.
▪︎ Gymma, mi 3 ggr i veckan.
▪︎ Ligg på kaloriunderskott.
▪︎ Använd appen "Measurement" för att hålla koll på och beräkna värden.
Citera
2021-08-14, 18:31
Medlem
Re-ls avatar
Citat:
Hej,

//NeonCross

Det låter bra. Ska understryka att träning i sig bränner kalorier i en sån "liten" mängd att dividera om vilken typ av träning man gör och i vilken intensitet man utför den inte är så jätteintressant i fettförbränningssyfte. På det kan träning även göra en mer hungrig.

Kost för vikten och träning för dess andra egenskaper. All träning är bättre än ingen träning, och promenader är ju bra. 50 minuters PW tre gånger i veckan är definitivt bra träning. Kör på!
Senast redigerad av Re-l 2021-08-14 kl. 18:41.
Citera
2021-08-17, 13:18
Medlem
Voldemort2s avatar
Vad är fördelarna och nackdelarna med dragremmar och hur används de?
Citera
2021-08-17, 18:37
Medlem
värsta träningsvärken i hela mitt liv .. hur får man det att sluta ? :)

Körde reps med marklyft i fredags .. träningsvärken började på riktigt i söndags .. känns nästan som jag blivit påkörd av ett tåg bakifrån. Även en känsla av feber/frossa och extrem trötthet, trors att jag sov 12 timmar inatt. ..Funkar dåligt på jobbet ,och hjärndimma/huvudvärk som jag misstänker har en koppling till extrema träningsvärken. .. Vill bara gå hem och lägga mig igen. Hur länge kan skiten sitta kvar,?
Citera
2021-08-17, 18:40
Medlem
VoktorDodkas avatar
Kör ett likadant pass med lätta vikter.
Citera
2021-08-17, 18:40
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Vad är fördelarna och nackdelarna med dragremmar och hur används de?
Fördel: Du kan hålla vikter som du annars inte kan på grundval av greppstyrka.

Nackdel: Du utvecklar inte din isometriska greppstyrka när du använder remmar, vilket kan ses som negativt av uppenbara anledningar. Andra på gymmet kan eventuellt även se ner på dig om du använder remmar utan att samtidigt lyfta ordentligt tunga vikter, vilket kan påverka ditt ego negativt om du är fåfäng.

Hur används de: Du trär öglan runt din handled och rullar den långa remmen runt skivstången (åt det håll som motverkar att den rullar ur ditt grepp) och därefter greppar du som vanligt (men över den rullade remmen) och utför ditt lyft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in