Citat:
Ursprungligen postat av
Freebop
Hej,
Lite bakgrundsinfo: är 195cm och väger för närvarande 93kg. Har gått ner ganska fort frön 109 > 93. Vill börja öka i muskler istället för fett och behöver lite er hjälp kring kost, kosttillskott och träning. Jag erkänner att jag äter ganska dåligt just nu pga privata problem men försöker som sagt ta tag i det. Har ni tips på någon kostschema för att öka i muskelmassa? Gällande kosttillskott så är det följande jag tar: zink, dvitamin, omega 3, järn och whey 100. Är det något annat jag borde köpa för att täcka mina behov?
Gällande mitt träningsschema så ser det ut som följande, jag tar en promenerad varje dag på förmiddagen (ca 10-12km) sedan så kör jag följande
Mån: ben, mage
Tis: Bröst
Ons: biceps triceps
Torsdag: axlar
Fredag: rygg
Kanske inte det mest optimala men det har funkat ett tag, om ni har tips på annat så får ni gärna skriva. Jag brukar köra 3-4 set med 10 reps, räcker det eller bör jag öka (i set eller reps?)
Är väldigt flexibel nu med tanke på att jag jobbar hemifrån, så jag kan fokusera väldigt mycket på träningen och kosten.
Väldigt tacksam för svar och tips!
Angående kosten så är det viktigt att äta näringsrikt och i tillräcklig mängd. Jag hade valt kaloribalans eller ett svagt kaloriunderskott om du vill fortsätta gå ned, och ja du kan öka muskelmassan trotts kaloriunderskott. Framförallt som nybörjare. Rekommendationen för protein är runt 1.6 g/kg vid kaloribalans och över, något högre vid kaloriunderskott. Om du sedan får detta protein från kosten, tillskott eller en kombination är helt upp till dig. Personligen tycker jag det är prisvärt, smidigt och dessutom fullvärdigt med proteinpulver så jag använder mig utav detta. Men, fokusera på att få en grund när det gäller kosten innan du börjar köpa eventuella tillskott. Hur du lägger upp kosten är individuellt, vissa föredrar LCHF, andra periodisk fasta, ketogen kost m.m, anpassa efter det du trivs med och som är hållbart för just dig.
Hade förmodligen inte tränat en muskelgrupp i taget eller haft en separat arm-dag, som nybörjare, utan istället satsat på att köra fler muskelgrupper samtidigt. T.ex Push/Pull/Legs är en vanlig split, men det finns en uppsjö av varianter.
Det tar tid men alla börjar vi någonstans och det gäller bara att ha tålamod och inte förvänta sig någon magisk effekt på ett par månader.