2021-01-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heilon
Hej! Vad är det absolut bästa att äta för att bygga muskler? Är det så simpelt att bara kolla proteinmängd eller kan vitaminer påverka på något vänster? Jag tränar varje dag och jag har inga krav på variation i kosten. Det är nästan så att jag föredrar extrema och enformiga mål. Enda jag vill är att kunna träna hårt, äta bra och förvandla den mängd fett jag har till muskler så effektivt som möjligt. Det enda som möjligtvis skulle kunna påverka är gles ekonomi. Så är 40 ägg om dagen the way to go?
40 ägg om dagen...... Kolla va din kropp behöver enligt viktmått och känn efter! Gör en plan.. Planen kan ändras närsom men lär dig basics...alla bodybuilders och sportare säger "lär dig känna din kropp och va den behöver.. Läs på! Finns även mycke här i tråden om det... Va du än gör så kommer kroppen försöka justera sig så det blir så bra som möjligt.. Gör det så bra som möjligt
Citera
2021-01-16, 15:15
Citat:
Ursprungligen postat av Heilon
Hej! Vad är det absolut bästa att äta för att bygga muskler? Är det så simpelt att bara kolla proteinmängd eller kan vitaminer påverka på något vänster? Jag tränar varje dag och jag har inga krav på variation i kosten. Det är nästan så att jag föredrar extrema och enformiga mål. Enda jag vill är att kunna träna hårt, äta bra och förvandla den mängd fett jag har till muskler så effektivt som möjligt. Det enda som möjligtvis skulle kunna påverka är gles ekonomi. Så är 40 ägg om dagen the way to go?

Ät så varierat som möjligt. Mycket grönsaker och bra proteinkällor, nyttiga fetter som oliv och rapsolja.

Det är för övrigt omöjligt att förvandla fett till muskler

Och träna inte varje dag. Fler dagar utanför gymet än i gymmet på en vecka är ett bra gammalt tips. Dvs högst tre träningsdagar.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2021-01-16 kl. 15:17.
Citera
2021-01-16, 23:28
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Bulgarian split squat, började göra denna övning hemma. Började med 10 böjningar per ben och några set. Fick en del träningsverk första gångerna, verkar inte vara muskler man använder så ofta annars. Men nu går det rätt bra. Någon särskilt man bör tänka på för denna övning?
Senast redigerad av jpettersson1991 2021-01-17 kl. 08:04.
Citera
2021-01-17, 03:25
Medlem
Hur lång tid tar det innan magrutorna syns?
Citera
2021-01-17, 08:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feeliicia
Hur lång tid tar det innan magrutorna syns?
Hur långt är ett snöre? Tyvärr så går det inte att ge ett svar på detta. Beror på genetik, utgångsläget, dvs hur mycket fettmassa respektive muskelmassa du har. Allt från ett par dagar till månader/år. Får nog ge mer information än så om du vill ha ett vettigt svar.
Citera
2021-01-19, 22:59
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Spelar det någon roll vilken tid på dygnet träningspasset förläggs? Jag tycker mig själv åstadkomma bättre resultat om jag tränar det första jag gör på morgonen, ofta innan frukost intas. Alternativt att jag äter en smörgås + banan för att kunna pressa lite hårdare.

Edit:
Med bättre resultat menar jag att jag snabbare ökar i styrka. Men frågan är ju om det är ren inbillning.
Citera
2021-01-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Spelar det någon roll vilken tid på dygnet träningspasset förläggs? Jag tycker mig själv åstadkomma bättre resultat om jag tränar det första jag gör på morgonen, ofta innan frukost intas. Alternativt att jag äter en smörgås + banan för att kunna pressa lite hårdare.

Edit:
Med bättre resultat menar jag att jag snabbare ökar i styrka. Men frågan är ju om det är ren inbillning.

Egentligen inte, den mest effektiva tiden att träna är den tiden du är som piggast. Är du piggast på morgonen så kör på morgonen.
Själv är jag tvärtom.
Sen är ju verkligheten som den är, träningen skall pusslas in med resterande livet med jobb, skola, ungar etc etc så ibland får man ta den tiden som erbjuds 🙂

https://www.styrkelabbet.se/styrketr...eller-kvallen/

Om du kan pressa hårdare när du ätit innan så är det väl bara att göra det.
Citera
2021-01-20, 01:06
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Egentligen inte, den mest effektiva tiden att träna är den tiden du är som piggast. Är du piggast på morgonen så kör på morgonen.
Själv är jag tvärtom.
Sen är ju verkligheten som den är, träningen skall pusslas in med resterande livet med jobb, skola, ungar etc etc så ibland får man ta den tiden som erbjuds 🙂

https://www.styrkelabbet.se/styrketr...eller-kvallen/

Om du kan pressa hårdare när du ätit innan så är det väl bara att göra det.

Okej, intressant.

I denna artikeln från Times så talas det dock lite annorlunda kring det hela, mest fokuserat på fettförbränning dock:
https://time.com/5533388/best-time-to-exercise/

Så efter den läsningen mynnar min frågeställning naturligt ut i:
Har fettförbränning och muskelbyggande några gemensamma faktorer rent hormonmässigt?
Citera
2021-01-20, 05:12
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

Edit:

Det kan ju inte vara inbillning om du ökar i styrka.

Det varierar, jag brukar ha mina bästa bänkpress-/presspass på morgonen, samt bättre konditionsträning. På kvällen presterar jag dock bättre i t.ex. knäböj.
Citera
2021-01-20, 06:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej, intressant.

I denna artikeln från Times så talas det dock lite annorlunda kring det hela, mest fokuserat på fettförbränning dock:
https://time.com/5533388/best-time-to-exercise/

Så efter den läsningen mynnar min frågeställning naturligt ut i:
Har fettförbränning och muskelbyggande några gemensamma faktorer rent hormonmässigt?
Klart det är hormoner iblandat när det gäller både fettförbränning och muskeluppbyggnad. Dock är detta inget som ska vara avgörande för när på dygnet du väljer att träna. Känner du att du presterar bra på morgonen, kanske är detta enda tiden du kan få in din träning, så träna på. Vill man förlora fettmassa (fettförbränning och viktnedgång är inte samma sak, en hög fettförbränning innebär inte viktnedgång eller lägre fettmassa), så är det kaloriunderskott över en längre tidsperiod som gäller och inte att man ska träna en viss tidpunkt under dygnet.
Citera
2021-01-20, 07:51
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Klart det är hormoner iblandat när det gäller både fettförbränning och muskeluppbyggnad. Dock är detta inget som ska vara avgörande för när på dygnet du väljer att träna. Känner du att du presterar bra på morgonen, kanske är detta enda tiden du kan få in din träning, så träna på. Vill man förlora fettmassa (fettförbränning och viktnedgång är inte samma sak, en hög fettförbränning innebär inte viktnedgång eller lägre fettmassa), så är det kaloriunderskott över en längre tidsperiod som gäller och inte att man ska träna en viss tidpunkt under dygnet.

Jo, så mycket förstår jag ju, kanske borde varit mer specifik. Men det jag menade var: är det samma hormoner som spelar in vid fettförbränning som vid muskelbyggnad? Eller finns det några gemensamma hormoner?
Citera
2021-01-20, 14:36
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jo, så mycket förstår jag ju, kanske borde varit mer specifik. Men det jag menade var: är det samma hormoner som spelar in vid fettförbränning som vid muskelbyggnad? Eller finns det några gemensamma hormoner?
Det är två helt olika processer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in