2022-02-25, 10:09
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Hej! Är newbie när det gäller gym men funderade på en sak när jag gymmade idag. Jag brukar köra 2 st muskelgrupper/pass och brukar därför vara i gymmet ett bra tag, cirka 2-2,5 timmar. När jag tränar min andra muskelgrupp brukar det ta cirka 1,5 timme. På nätet står det att man ska äta protein direkt efter ett träningspass. Innebär det att första muskelgruppen får sämre resultat eftersom jag äter cirka 2 timmar efter jag har avslutat första muskelgruppen? Det jag menar är att det hinner gå ett bra tag från att man har tränat klar första muskelgruppen tills man äter maten. Hoppas ni förstår vad jag menar haha
"Protein direkt efter" har oerhört liten effekt, framförallt om du sköter din kost i övrigt.
Jag rekommenderar antagonist-träning när man kör 2 muskelgrupper. Dvs motsats-muskler. Exempelvis att du kör bröst/rygg, biceps/triceps. Då kör du 1 bröst-övning följt av 1 rygg-övning, så varvar du rubbet och blodflödet är nära de muskler du tränar hela tiden.
Citera
2022-02-25, 10:15
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Hej! Är newbie när det gäller gym men funderade på en sak när jag gymmade idag. Jag brukar köra 2 st muskelgrupper/pass och brukar därför vara i gymmet ett bra tag, cirka 2-2,5 timmar. När jag tränar min andra muskelgrupp brukar det ta cirka 1,5 timme. På nätet står det att man ska äta protein direkt efter ett träningspass. Innebär det att första muskelgruppen får sämre resultat eftersom jag äter cirka 2 timmar efter jag har avslutat första muskelgruppen? Det jag menar är att det hinner gå ett bra tag från att man har tränat klar första muskelgruppen tills man äter maten. Hoppas ni förstår vad jag menar haha

Ja, den ena muskelgruppen kommer att suga all näring, som en tvilling
Första tränade muskeln kommer bli som minsta hundvalpen i kullen

Men kul tanke
Citera
2022-02-25, 23:52
Medlem
Så länge du inte tränar helt fastande har du åtminstone ett par timmar på dig att få i dig något utan att du förtvinar.

Förövrigt, hur ser ditt upplägg ut? 2-2.5h/pass låter som onödigt mycket, speciellt om du är ny. Tumregel är att 12-20 Sets/muskelgrupp PER VECKA brukar vara lagom.
Citera
2022-02-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Så länge du inte tränar helt fastande har du åtminstone ett par timmar på dig att få i dig något utan att du förtvinar.

Förövrigt, hur ser ditt upplägg ut? 2-2.5h/pass låter som onödigt mycket, speciellt om du är ny. Tumregel är att 12-20 Sets/muskelgrupp PER VECKA brukar vara lagom.

Jag kör 4 övningar på 4 sets och 12 reps på varje muskelgrupp. Totalt blir det 16 sets per muskelgrupp. Ibland kör jag 5 övningar * 4 sets. Kan isåfall vara för långa vilopauser..
Citera
2022-02-26, 23:14
Medlem
Citat:
Jag kör 4 övningar på 4 sets och 12 reps på varje muskelgrupp. Totalt blir det 16 sets per muskelgrupp. Ibland kör jag 5 övningar * 4 sets. Kan isåfall vara för långa vilopauser..
Okej, 16 sets per muskelgrupp låter rimligt om du bara tränar muskelgrupperna en gång i veckan = 3 pass i veckan.
Citera
2022-02-27, 08:53
Medlem
Citat:

Herregud. Varför? Vill du inte bygga muskler?
Citera
2022-02-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Herregud. Varför? Vill du inte bygga muskler?

Utveckla!
Citera
2022-03-01, 00:28
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Utveckla!
WONGnr1 har sina egna idéer, lyssnar bara på Mark Rippetoe och den lokala PT:n, och har fått för sig att Starting Strength är det enda bra programmet som finns (och att standard-PPLPPL är alldeles för komplicerat/avancerat).
Senast redigerad av DoMM 2022-03-01 kl. 00:36.
Citera
2022-03-12, 13:46
Medlem
"När du tränar bryts vävnaderna i muskler ner, och byggs upp igen först när de får vila".

Gäller det också konditionen? Eller är det bara att kötta på varje dag för maximal effekt?
Citera
2022-03-12, 20:50
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryc
"När du tränar bryts vävnaderna i muskler ner, och byggs upp igen först när de får vila".

Gäller det också konditionen? Eller är det bara att kötta på varje dag för maximal effekt?

Beror på återhämtning. Även tillförsel av snabba kcal under kondis-passet. Kroppen kommer att gå katabol om du inte tillför energi under långvarig fysisk ansträngning.
Citera
2022-03-19, 21:18
Medlem
Räcker det att köra marklyft som enda benövning om målet är att hålla sig i form? Inga planer på att maxa eller hålla på med styrkelyft mm.
Citera
2022-03-19, 23:34
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Räcker det att köra marklyft som enda benövning om målet är att hålla sig i form? Inga planer på att maxa eller hålla på med styrkelyft mm.

Ja, det räcker. Men du får ingen påverkan på bröstmuskulatur av övningen. Det går att köra armhävningar, men inte helt fel att slänga in lite bänkpress då och då. Utvecklingen rent muskelmässigt av bröstmuskulatur har egentligen en mer utseendemässig och ytlig faktor. Används sällan i vardagslivet, möjligen vid sexpositionen: missionären

Släng in trap bar-mark (ifall du har tillgång till stången) eller gay-övningen sumo-mark om du vill koppla in mer quads och röv. Annars kan man köra konventionell mark, deficits, och få in bättre ROM.

Vill du primärt köra en enda benövning så är knäböj såklart det optimala. Vill du köra en basövning som kopplar in ben och rumpa men belastar hela kroppen förutom bröst, marklyft. Marklyft är primärt en benövning, men knäböj kommer alltid att vara "the shit" i jämförelse, även vid sumo och trap.
Senast redigerad av Zuzumba 2022-03-19 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in