2019-10-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad menar du med "träning"? Alla på gymmet påstår väl att de tränar, något du säkert inte håller med om riktigt... Så vad heter träningsprogrammet du kört under året?

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Man eller kvinna, ålder och vikt?

Man
25 års ålder
79kg

Kört diverse nybörjarprogram. Har i princip kört samma upplägg första 10 månaderna med variation i övningar, har sen 1 månad tillbaka följt http://www.styrkeprogram.se/candito-6-week-strength.php
Har ökat en hel del i alla lyft förutom axlarna då jag var hyfsat svag när jag började träna.

pb när jag började:

mark: 60kg
squat: 45kg
bänk: 35kg
press: 20kg

pb i dagsläget:

mark: 130kg
squat: 90kg
bänk: 75kg
press: 45kg....

har hänt en del sen jag började men är fortfarande extremt missnöjd med min press.
Senast redigerad av Incidia 2019-10-17 kl. 17:42.
Citera
2019-10-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incidia
Man
25 års ålder
79kg

Kört diverse nybörjarprogram. Har i princip kört samma upplägg första 10 månaderna med variation i övningar, har sen 1 månad tillbaka följt http://www.styrkeprogram.se/candito-6-week-strength.php
Har ökat en hel del i alla lyft förutom axlarna då jag var hyfsat svag när jag började träna.

pb:

Svårt att säga då eftersom det inte finns något underlag.
Citera
2019-10-17, 18:16
Citat:
Man
25 års ålder
79kg

pb när jag började:

mark: 60kg
squat: 45kg
bänk: 35kg
press: 20kg

pb i dagsläget:

har hänt en del sen jag började men är fortfarande extremt missnöjd med min press.

Jag antar att det är ett beräknat max och att du klarat exempelvis 110*6 reps i mark, till exempel.

Om du följt ett seriöst träningsprogram i ett år är det förvånande att du inte kommit upp i högre vikter. Jag skulle rekommendera starting strength. Följ det slaviskt. Och du behöver bygga upp din fysik, gå upp i vikt. Drick tre liter mjölk om dagen i tre månader, följ progrmmet så kommer du få se.
Citera
2019-10-18, 22:31
Medlem
Vore det smart / givande att under en längre period, kanske 1-3 timmar göra diverse kroppsövningar med sotra mellanrum, cirka 10-15min medans man sitter vid datorn eller TV:n? De övningar jag tänker är armhävning, sit-ups, pull ups, chin ups etc.

Mvh.
Citera
2019-10-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Vore det smart / givande att under en längre period, kanske 1-3 timmar göra diverse kroppsövningar med sotra mellanrum, cirka 10-15min medans man sitter vid datorn eller TV:n? De övningar jag tänker är armhävning, sit-ups, pull ups, chin ups etc.

Mvh.

Det är inget du kommer orka göra ändå. Fortsätt sitta vid datorn. Inget snällt svar, men vi vet båda att vi just nu slösar varandras tid.
Citera
2019-10-19, 00:50
Medlem
Har kört 5 dagars pass senaste året.
Dag1: bröst och triceps
Dag2: rygg biceps
Dag3: ben
Dag4: axlar traps
Dag5: marklyft (senast senaste 3 månaderna)
Tränar löpning utöver det här.

Har passat perfekt då jag ofta har ont om tid till träning.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag antar att det är ett beräknat max och att du klarat exempelvis 110*6 reps i mark, till exempel.

Om du följt ett seriöst träningsprogram i ett år är det förvånande att du inte kommit upp i högre vikter. Jag skulle rekommendera starting strength. Följ det slaviskt. Och du behöver bygga upp din fysik, gå upp i vikt. Drick tre liter mjölk om dagen i tre månader, följ progrmmet så kommer du få se.

Marklyften är max, resten är beräknat då jag alltid tränar själv och inte vågar lasta på för mycket.
Kan dock inte hålla med om att jag borde ha nått högre vikter. Kollat man på https://strengthlevel.com/strength-standards

Ligger hyffsat i fas på dom flesta lyften och en bit över i mark. Inser visserligen i efterhand att jag borde ha kört som i passet jag länkade( överkropp och underkropp). Är ändå väldigt nöjd över mina resultat då jag var en 90kgs brutalsoffpotatis för 1 år sedan.

Btw är inte ett dugg intresserad av att gå upp mer i vikt då jag redan varit överviktig och gärna vill behålla vikten (har sedan 3 månader tillbaka kört 18-6 fasta(vilket är det ändå som har funkat för mig)).

Har ni några bra övningar som isolerar axlarna så tar jag gärna emot förslag. Glömde nämna att jag skadade en axeln vid Axel press med hantlar min första vecka och varit väldigt försiktigt sen dess.
Citera
2019-10-19, 10:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Har ni några bra övningar som isolerar axlarna så tar jag gärna emot förslag. Glömde nämna att jag skadade en axeln vid Axel press med hantlar min första vecka och varit väldigt försiktigt sen dess.
Sidolyft med hantel eller i kabelmaskinen tycker jag är bra och skonsam. Även omvända flyes för baksida eller facepulls med rep.
Citera
2019-10-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det är inget du kommer orka göra ändå. Fortsätt sitta vid datorn. Inget snällt svar, men vi vet båda att vi just nu slösar varandras tid.

Jag tränar vanligtvis på gym, men vissa dagar när det är dåligt väder stannar jag hemma.

Skulle du istället rekommendera att göra kroppsviktsövningarna under en kortare period (1h) likt ett pass på gym?
Citera
2019-10-21, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Jag tränar vanligtvis på gym, men vissa dagar när det är dåligt väder stannar jag hemma.

Skulle du istället rekommendera att göra kroppsviktsövningarna under en kortare period (1h) likt ett pass på gym?

Ja, kör ett ordentligt upplägg. Du bör inte hitta på ett eget upplägg utan välj något som anses bra och som du känner motsvarar den nivå du orkar hålla.
Citera
2019-10-21, 12:10
Medlem
JustZlatans avatar
Är det effektivt att träna en muskelgrupp en gång i veckan istället för två? Till exempel göra armhävningar en gång i veckan.
Citera
2019-10-21, 13:39
Medlem
JustZlatans avatar
Hur lång tid tar det att klara av en 100% korrekt genomförd push up? Alltså 100% korrekt och inte 80% korrekt som många gymnördar gör.
Citera
2019-10-21, 17:47
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det effektivt att träna en muskelgrupp en gång i veckan istället för två? Till exempel göra armhävningar en gång i veckan.
Nej. Effektivare med två.
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur lång tid tar det att klara av en 100% korrekt genomförd push up? Alltså 100% korrekt och inte 80% korrekt som många gymnördar gör.
Hur långt är ett snöre? Finns inget svar på din fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in