Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Har du lyft 90 kg nyligen? Minns inte vad du skrev. Men det är viktigt att du utgår från en siffra du klarar 1rm på idag.
Det är bra att det ordnade upp sig. Man kan höja 10kg till vecka 2 om man känner att kan kommer klara det. Jag gjorde det minns jag nu. Man kan vila 1-5min och första veckan är det så lätt så du behöver inte vila längre än nödvändigt. Men det är viktigt att klara alla set.
Ang tekniken så ska du ha rätt teknik så kör på det du lärt dig. Rak rygg låter inte rätt om de skrivit det.
Jag tror de skrivit att man inte ska träna annat än det som står i guiden vilket är viktigt. Bara för att förtydliga att kan inte kör biceps, marklyft och annat under dessa 3 veckor.
Jag har inte testat max på över ett år tror jag. 90 är baserat på epleys formel då jag tog 7 rep med 75 för nån vecka sen då jag testade. Jag tror det var 7 (minst 6) då målet var 8 men jag nådde inte riktigt fram.
En guide jag läste menade att man kan vila upp till 10 min om det behövs. Det får väl gälla sen mot slutet då det blir tyngre serier. Jag kommer nog ännu att kombinera med annan träning. Jag är med i ett litet gäng som kör 2 pass i veckan. Det är mer crossfit liknande träning, tempo och uthållighet. Jag kommer nog fortsätt att köra de passen och dra ut på smolov JR lite. Först när jag inte längre klarar att uppfylla serien baserat på 90 1RM så tar jag paus i det andra. Ena guiden hade ju 4 veckor som en variant av smolov. De andra passen har tyngdpunkten på rygg, mage/bål och ben.
Marklyft har jag inte alls på schemat. Jag vet, det är en brist. Biceps tränar jag inte alls, förutom det som kommer på köpet när jag tränar chins (handflatorna bortvända), samt andra dragövningar.