Citat:
Ursprungligen postat av
Theken1891
Jag har läst en hel kring periodisering men det jag inte förstår med de olika uppläggen är följande.
1. Använder du enbart en fas så behöver du bara lägga fokus på en metod. Vi säger att jag nu är i fas 1 och ska köra 3*12 i tre veckor innan jag byter till 3*10 osv. Gör jag det då i alla övningar jag kör och om jag kör bänk två-tre gånger i veckan blir även den 3*12 alla pass?
2. Det finns väldigt mycket därute men skulle vara väldigt bra om det fanns ett bra periodiseringsschema där man ser vilken procent av ens max man ska köra under de olika faserna och inte bara något 4*8.
Det finns många olika sätt att köra periodiseringar på. Ett är som du nämnde att man delar upp det i flera veckor i taget. Tex
4 veckor 1-5 reps
4 veckor 6-12 reps
2 veckor 15-20 reps (denna är viktig så bortse inte från den).
Jag tror det är vanligare numera är nog att man blandar så man får in alla tre under perioderna under 1-2 veckor och att man blandar under samma pass.
Det finns tuffa program som tex
Juggernout Method där det finns 4 olika "vågor". Då har man lagt upp en periodisering med procent som du eftersöker och då får man ett komplett paket där det står vad man ska göra varje pass i 16 veckor framöver.
http://www.styrkeprogram.se/juggernaut-method.php