2019-08-11, 16:50
Medlem
Aclouds avatar
Ungefär hur många övningar har ni per muskelgrupp? I nuläget har jag c:a 3-4 övningar per muskelgrupp men jag funderar på om jag egentligen borde ha 6-8 övningar som jag varierar emellan veckovis?
Citera
2019-08-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acloud
Ungefär hur många övningar har ni per muskelgrupp? I nuläget har jag c:a 3-4 övningar per muskelgrupp men jag funderar på om jag egentligen borde ha 6-8 övningar som jag varierar emellan veckovis?

Du kan titta på styrkeprogram.se och ta ett upplägg där om du vill ha något grymt. De finns kategoriserade.
Citera
2019-08-11, 18:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag har ca 3 per muskelgrupp. Beror på vad målsättningen är och schemat man följer. Jag kör inte för att optimera mina resultat dock.
Citera
2019-08-12, 21:57
Medlem
Tänkte ta upp träningen nu efter 8-10 månader.
185cm 68kg

Alltid varit lite spinkig, specielt kring ben och rumpa. Har nu fått en ide om att köra extra hårt på ben från start, typ 3ggr/veckan, alltså sätta stor stress på benen och tvingar dem att växa, snabbt. För att sen när jag är nöjd med storlek och styrka gå ner till något mer normalt schema med ben 1ggr/vecka för att hålla igång dem och behålla massan.

Ben 3ggr/vecka =
2 Benpass, med benböj, marklyft, samt gymmets benmaskiner
1 Löpningspass (kortare sträcka ~3-4km) med backträning
1 Överkroppspass med bänk, rodd osv. (basövningar)

Vad tror ni mer erfarna, smart eller dumt?
Citera
2019-08-12, 22:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosslrak
Tänkte ta upp träningen nu efter 8-10 månader.
185cm 68kg

Alltid varit lite spinkig, specielt kring ben och rumpa. Har nu fått en ide om att köra extra hårt på ben från start, typ 3ggr/veckan, alltså sätta stor stress på benen och tvingar dem att växa, snabbt. För att sen när jag är nöjd med storlek och styrka gå ner till något mer normalt schema med ben 1ggr/vecka för att hålla igång dem och behålla massan.

Ben 3ggr/vecka =
2 Benpass, med benböj, marklyft, samt gymmets benmaskiner
1 Löpningspass (kortare sträcka ~3-4km) med backträning
1 Överkroppspass med bänk, rodd osv. (basövningar)

Vad tror ni mer erfarna, smart eller dumt?
Låter väl som en bra idé. Glöm inte biten med kosten.
Citera
2019-08-13, 16:12
Medlem
Tjena!

Är det någon här som kör enbart styrka exempelvis två månader sedan övergår till hypertrofi två månader och sedan över till fas 1 igen. Tänkte höra hur upplägget på de olika faserna kan se ut?
Citera
2019-08-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Tjena!

Är det någon här som kör enbart styrka exempelvis två månader sedan övergår till hypertrofi två månader och sedan över till fas 1 igen. Tänkte höra hur upplägget på de olika faserna kan se ut?

Periodisering. Sök på det ordet på tex Google. På svenska, men även engelska då det finns mer att läsa kring det på engelska.
Citera
2019-08-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Periodisering. Sök på det ordet på tex Google. På svenska, men även engelska då det finns mer att läsa kring det på engelska.

Jag har läst en hel kring periodisering men det jag inte förstår med de olika uppläggen är följande.

1. Använder du enbart en fas så behöver du bara lägga fokus på en metod. Vi säger att jag nu är i fas 1 och ska köra 3*12 i tre veckor innan jag byter till 3*10 osv. Gör jag det då i alla övningar jag kör och om jag kör bänk två-tre gånger i veckan blir även den 3*12 alla pass?

2. Det finns väldigt mycket därute men skulle vara väldigt bra om det fanns ett bra periodiseringsschema där man ser vilken procent av ens max man ska köra under de olika faserna och inte bara något 4*8.
Citera
2019-08-14, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Jag har läst en hel kring periodisering men det jag inte förstår med de olika uppläggen är följande.

1. Använder du enbart en fas så behöver du bara lägga fokus på en metod. Vi säger att jag nu är i fas 1 och ska köra 3*12 i tre veckor innan jag byter till 3*10 osv. Gör jag det då i alla övningar jag kör och om jag kör bänk två-tre gånger i veckan blir även den 3*12 alla pass?

2. Det finns väldigt mycket därute men skulle vara väldigt bra om det fanns ett bra periodiseringsschema där man ser vilken procent av ens max man ska köra under de olika faserna och inte bara något 4*8.

Det finns många olika sätt att köra periodiseringar på. Ett är som du nämnde att man delar upp det i flera veckor i taget. Tex
4 veckor 1-5 reps
4 veckor 6-12 reps
2 veckor 15-20 reps (denna är viktig så bortse inte från den).

Jag tror det är vanligare numera är nog att man blandar så man får in alla tre under perioderna under 1-2 veckor och att man blandar under samma pass.

Det finns tuffa program som tex Juggernout Method där det finns 4 olika "vågor". Då har man lagt upp en periodisering med procent som du eftersöker och då får man ett komplett paket där det står vad man ska göra varje pass i 16 veckor framöver.

http://www.styrkeprogram.se/juggernaut-method.php
Senast redigerad av MRZnr1 2019-08-14 kl. 09:07.
Citera
2019-08-14, 21:23
Medlem
Aclouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag har ca 3 per muskelgrupp. Beror på vad målsättningen är och schemat man följer. Jag kör inte för att optimera mina resultat dock.
Jo, frågor inom träning tendera att bli allmänna men det besvarade min fråga. Jag var främst intresserad av att veta om 3-4 övningar var för lite för en "amatör".
Citera
2019-08-15, 06:51
Medlem
Citat:

Hur många övningar som behövs för en muskelgrupp beror på hur mycket av muskeln som täcks in av de övningar som du använder. Det finns inget självändamål med att använda många olika övningar.

Om du kör basövningar så behövs väldigt få övningar per muskelgrupp. Exempelvis för att träna bröstmusklerna så behöver du bara bänkpress. Man kan använda fler övningar, men det behövs egentligen inte.
Citera
2019-08-15, 08:10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jo, frågor inom träning tendera att bli allmänna men det besvarade min fråga. Jag var främst intresserad av att veta om 3-4 övningar var för lite för en "amatör".
Nej, amatör skulle jag inte säga att det är. Allt beror på hur du tränar och med vilken målsättning. Finns dem som tränar på mycket hög nivå, men det innebär inte att dessa har 10 olika övningar i sitt pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in