2019-10-22, 00:47
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej. Effektivare med två.

Hur långt är ett snöre? Finns inget svar på din fråga.

Menade pull up.
Citera
2019-10-22, 06:11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Menade pull up.
Svaret på frågan kvarstår.
Citera
2019-10-22, 07:52
Medlem
Tar gärna emot tips på saker man kan tänka på för att få så bra kontakt som möjligt i latsdrag.
Citera
2019-10-22, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PepeTheDog
Tar gärna emot tips på saker man kan tänka på för att få så bra kontakt som möjligt i latsdrag.

Är du nybörjare? Du bör testa att dra dig upp istället för att sitta och dra något neråt. Det är så mycket bättre träning att dra sig uppåt.
Det finns så mycket guider ang övningar. Men jsg tycker du ska testa att dra dig upp istället för jag kan inte komma på en anledning att inte träna effektivt.
Citera
2019-10-22, 09:01
Medlem
Citat:

Är du nybörjare? Du bör nog testa att dra dig upp istället för att sitta och dra något neråt. Det är så mycket bättre träning att dra sig uppåt.
Det finns så mycket guider ang övningar så delen med latsdrag löser du lätt. Sitt ovanför stången och dra den ner till hakan och håll någon sekund innan du återgår till startläget på 1-2 sekunder. Men kan ju vara något du missar så kolla någon video. Men jag tycker du ska testa att dra dig upp istället för jag kan inte komma på en anledning att inte träna effektivt. Latsdrag är ingen effektiv övning om du vill ha muskelutveckling som nybörjare.

Hann posta redigeringen i tid. Ny uppdaterad version.
Citera
2019-10-22, 16:39
Medlem
Hej,
Kör programmet starting strängt. När 3x5 klarat ska vikt ökas till nästa pass. Borde jag öka vikt om sista 1-2 reps inte är helt hundra (typ dippar lite höger/vänster).
Är det dumt att öka då och borde jag istället köra en gång till på samma vikt?
Citera
2019-10-22, 17:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsle3
Hej,
Kör programmet starting strängt. När 3x5 klarat ska vikt ökas till nästa pass. Borde jag öka vikt om sista 1-2 reps inte är helt hundra (typ dippar lite höger/vänster).
Är det dumt att öka då och borde jag istället köra en gång till på samma vikt?
Jag personligen skulle väntat tills jag klarar repetitionerna felfritt, dels för att minska skaderisken men också för att den enda man lurar är sig själv, så finns ingen anledning att inte ha tålamod tills man faktiskt har styrkan till att göra 5-6 rep felfritt. Men det är min personliga åsikt och vissa skulle säkert höjt.
Citera
2019-10-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Är du nybörjare? Du bör nog testa att dra dig upp istället för att sitta och dra något neråt. Det är så mycket bättre träning att dra sig uppåt.
Det finns så mycket guider ang övningar så delen med latsdrag löser du lätt. Sitt ovanför stången och dra den ner till hakan och håll någon sekund innan du återgår till startläget på 1-2 sekunder. Men kan ju vara något du missar så kolla någon video. Men jag tycker du ska testa att dra dig upp istället för jag kan inte komma på en anledning att inte träna effektivt. Latsdrag är ingen effektiv övning om du vill ha muskelutveckling som nybörjare.

Hann posta redigeringen i tid. Ny uppdaterad version.
Nygammal. Har tagit upp träningen efter många många år men kan inte minnas att jag hade såhär svårt för latsdrag tidigare. Att dra mig upp är för tidigt att tänka på har lagt på några kilo för mycket för det även om det är planen i slutändan. Problemet är att det känns som att armarna gör alltför mycket av arbetet. Du har inte något tips på hur man ska "tänka" för att aktivera ryggen mer? Problemet är inte att jag använder för tunga vikter.
Citera
2019-10-23, 08:38
Medlem
Citat:
Nygammal. Har tagit upp träningen efter många många år men kan inte minnas att jag hade såhär svårt för latsdrag tidigare. Att dra mig upp är för tidigt att tänka på har lagt på några kilo för mycket för det även om det är planen i slutändan. Problemet är att det känns som att armarna gör alltför mycket av arbetet. Du har inte något tips på hur man ska "tänka" för att aktivera ryggen mer? Problemet är inte att jag använder för tunga vikter.

Öva, öva, öva.
Jag gissar att du tränar på gym. Det finns oftast en ställning med handtag som sitter ihop och rakt ut. Den hade jag som övning från min PT för 15 år sedan. Jättebra övning. Visst tar den mycket på armar, men ta god tid på dig och kör 2-3 sekunder när du går ner till raka armar.
Vill du köra pull ups med övervikt? Inga problem. Hoppa så hakan är vid stången och sänk dig ner. Snart har du styrkan att även dra dig upp.
Ärligt så är latsdrag en dålig övning för nybörjare så skit i den och prioritera bättre. Den träffar bara en del av ryggen så den är inget att satsa på om du vill ha en snygg symmetri med ditt utgångsläge. Men visst, latsdrag är en bekväm övning och det är just för att den är kass om du vill komma någonvart. Har du redan tränat några år med rätt program så pratar vi om helt andra förutsättningar dock.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-10-23 kl. 08:44.
Citera
2019-10-23, 08:44
Medlem
Citat:
Jag gissar att du tränar på gym. Det finns oftast en ställning med handtag som sitter ihop och rakt ut. Den hade jag som övning från min PT för 15 år sedan. Jättebra övning. Visst tar den mycket på armar, men ta god tid på dig och kör 2-3 sekunder när du går ner till raka armar. Vill du köra pull ups med övervikt? Inga problem. Hoppa så hakan är vid stången och sänk dig ner. Snart har du styrkan att även dra dig upp.
Ärligt så är latsdrag en dålig övning för nybörjare så skit i den och prioritera bättre. Den träffar bara en del av ryggen så den är inget att satsa på om du vill ha en snygg symmetri med ditt utgångsläge. Men visst, latsdrag är en bekväm övning och det är just för att den är kass.
Lite svårt att tänka mig vilken du menar men jag skall kolla om det finns någon som påminner om det du skriver och testa! Jag trodde att latsdrag var en väldigt bra övning eftersom att så många gör den men ska lägga den tiden på att hängande sänka mig neråt istället. Det skadar inte att testa!
Citera
2019-10-23, 08:50
Medlem
Citat:
Lite svårt att tänka mig vilken du menar men jag skall kolla om det finns någon som påminner om det du skriver och testa! Jag trodde att latsdrag var en väldigt bra övning eftersom att så många gör den men ska lägga den tiden på att hängande sänka mig neråt istället. Det skadar inte att testa!

Dock är träning givetvis alltid bra. Men kunskapen är rätt låg på gym överlag. Maskiner är nästan alltid en återvändsgränd. Vill du snabba på din utveckling så ta gärna youtube till hjälp. Atlean X tar upp många misstag som människor gör och presenterar bra lösningar för alla typer av människor.
Det är kanske inte så kul att "fastna" i latsdrag och några år senare testa pull ups och då växa lika mycket på 3 månader samt få en snyggare symmetri på omgivande muskler som man fått under de senaste 3 åren...
Citera
2019-10-23, 12:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ärligt så är latsdrag en dålig övning för nybörjare så skit i den och prioritera bättre. Den träffar bara en del av ryggen så den är inget att satsa på om du vill ha en snygg symmetri med ditt utgångsläge. Men visst, latsdrag är en bekväm övning och det är just för att den är kass om du vill komma någonvart. Har du redan tränat några år med rätt program så pratar vi om helt andra förutsättningar dock.

Kan du förklara lite närmare varför du tycker att latsdrag är en dålig övning, och i synnerhet för nybörjare? För mig och många andra så är det en ersättning för chins - eftersom vi helt enkelt inte klarar av att göra sådana - och latsdrag tränar ju ändå latsen (nähä?), deltoideus och biceps. Det låter inte helt värdelöst i mina öron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in