Citat:
Ursprungligen postat av
PepeTheDog
Nygammal. Har tagit upp träningen efter många många år men kan inte minnas att jag hade såhär svårt för latsdrag tidigare. Att dra mig upp är för tidigt att tänka på har lagt på några kilo för mycket för det även om det är planen i slutändan. Problemet är att det känns som att armarna gör alltför mycket av arbetet. Du har inte något tips på hur man ska "tänka" för att aktivera ryggen mer? Problemet är inte att jag använder för tunga vikter.
Öva, öva, öva.
Jag gissar att du tränar på gym. Det finns oftast en ställning med handtag som sitter ihop och rakt ut. Den hade jag som övning från min PT för 15 år sedan. Jättebra övning. Visst tar den mycket på armar, men ta god tid på dig och kör 2-3 sekunder när du går ner till raka armar.
Vill du köra pull ups med övervikt? Inga problem. Hoppa så hakan är vid stången och sänk dig ner. Snart har du styrkan att även dra dig upp.
Ärligt så är latsdrag en dålig övning för nybörjare så skit i den och prioritera bättre. Den träffar bara en del av ryggen så den är inget att satsa på om du vill ha en snygg symmetri med ditt utgångsläge. Men visst, latsdrag är en bekväm övning och det är just för att den är kass om du vill komma någonvart. Har du redan tränat några år med rätt program så pratar vi om helt andra förutsättningar dock.