Citat:
Ursprungligen postat av
LordBanister
Är det normalt att vara sjukt svag i deltoids och inte känna att man får någon "kontakt" med dem som relativ nybörjare? I mitt liv har jag flera gånger kört sporadiska helkroppspass efter att ha varit helt otränad, och även när jag fått träningsvärk i varenda övrig muskel i kroppen har jag aldrig någonsin fått träningsvärk i deltoids. Det känns inte som de hänger med.
Kan lyfta typ 3 kg rakt ut från sidorna med hantlar. Finns det något bättre sätt att få kontakt med dem eller är det normalt?
Citat:
Ursprungligen postat av
LordBanister
Ok, det känns bara som att vad jag än gör händer det inget i muskeln. Förra passet isolerade jag dem med 5 set med hantlar ut åt sidorna bara för att se om jag kunde känna något, men fick ingen respons. Kände inte av någon mjölksyra, försvagning eller annat gensvar. Känns som att just den muskeln jobbar på 50% hos mig och jag kan inte få kontakt.
Du exemplifierar med hantellyft rakt ut åt sidan, men det är bara en av flera funktioner hos deltoideus, och som omfattar dess mellersta del. Muskeln har en främre, mellan och bakre del som tillsammans böjer och sträcker i axeln, ad- och abducerar (för armen inåt resp. utåt) samt inåt- och utåtroterar överarmen. Upplever du att hela deltoideusmuskeln är svag, eller bara mellandelen?
Lite förenklat kan man säga att främre delen medverkar vid pressövningar som bänkpress, hantelpress i lutbänk och militärpress, medan bakre delen aktiveras vid dragövningar där armen förs nedåt/bakåt, som rodd, latsdrag och stakning. Mellandelen jobbar du med vid lyft åt sidan och när du håller nåt tungt i händerna, som vid marklyft och farmer's walk där deltoideus samverkar i en muskelkedja med trapezius.
Det finns alltså många olika sätt du kan träna deltoideus på utöver sidolyften, och du kan knappast undgå att aktivera muskeln vid t.ex. ett tungt marklyft.