2017-12-09, 10:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corle-one
Hör o häpna jag har inte vart till ett riktigt gym sedan högstadiet och då satt vi mest o larvade oss vid maskinerna.

Jag har hållit mej till sportutövning men känner att ja vill förbättra min fysik och har fått ett gymkort som jag kan nyttja nu.

1. Hur är stämningen på gymmet?
2. Kan man ställa "nybörjarfrågor" utan att bli iidiot förklarad?
3. Hur är de med kosten; Vad käkar man o när? Stor portion innan träning o litet mål efteråt eller tvärt om?
4. Stretching?

Dina två första frågor beror till stor del på vilket gym det handlar om, och personerna som tränar där, oftast får man en introduktion av någon som jobbar där, passa på att fråga om du undrar över något. Angående kosten så är det individuellt. Den ska vara näringsrik och gärna proteinrik, när eller hur många måltider du äter spelar ingen större roll, fokusera på dygnet som helhet. Sen stretchning, vad menar du exakt? Är det statisk stretchning det handlar om så läggs denna helst efter träningspasset, det kan påverka prestationen negativt om du lägger det före. Läs mer om detta här:https://traningslara.se/stretching-f...styrketraning/

Kan även tillägga att är du nybörjare så finns det ett utmärkt schema i denna tråd, även svar på frågor om upplägget osv. Rekommenderas. (FB) Nybörjarträning 101
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-12-09 kl. 10:25.
Citera
2017-12-09, 11:26
Medlem
Har den senaste tiden på gymmet fokuserat mycket på benböj, sumomarklyft och bänkpress, brukar köra 1 tungt böjpass i veckan (pyramid uppåt med 2-3x2 i toppen, sedan ca 4 set med 10-15 reps på lättare vikter) kombinerat med tung mark (5x5), kör även ett tungt bänkpass med ungefär samma upplägg som böjen (pyramid och t.ex. 3x3 i toppen, sedan 3-5 set med 10-20 reps på lättare vikt), sedan kör jag även ett lättare bänkpass och 1 lättare böjpass i veckan där jag inte går under 8-10 reps, däremot så pressar jag mig hårt även där och måste ofta pressa mig stenhårt vid de sista respsen på många set.

Normalt så blir det totalt ca 20 set bänk i veckan fördelat över 2 pass, ca 20 set böj fördelat över 2 pass och ca 10 set sumomarklyft (varav 5 "arbetsset) i samband med mitt tunga böjpass.

Utöver detta kör jag förljande övningar 1-2 gånger i veckan.
1. Hantelpress
2. Tricepsextension
3. Triceps med hatel ovanför huvudet
4. Shrugs både med hantel och stång
5. Isolerande bicepscurls med stång
6. Militärrpress ståendes
7. Sidolyft med hantlar
8. Latsdrag
9. Benspark
10. Legcurls
11. Någon övning för vaderna
Set och reps varierar på dessa övningar med oftast blir det ca 10-15 reps och 5 set på varje övning
Mitt veckoupplägg är ungefär såhär.
Måndag: Bröst (tung bänk), traps
Tisdag: Vila
Onsdag: Rygg+axlar
Torsdag: Ben (lågreps i böjen)
Fredag: Bröst+ biceps och triceps
Lördag: Vila
Söndag: Ben (tunga böj och mark)
Når bra resultat med detta program men tar gärna emot tips om ändringar, belastning, nya övningar eller något annat, är ingen expert och har själv valt det här upplägget. Har som sagt mål att främst öka i böj, mark och bänk men att bygga lite muskler skadar inte heller! Har totalt styrketränat seriöst i lite drygt 1 år!
Senast redigerad av viktorolsson34 2017-12-09 kl. 11:35.
Citera
2017-12-09, 11:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolsson34
Har den senaste tiden på gymmet fokuserat mycket på benböj, sumomarklyft och bänkpress, brukar köra 1 tungt böjpass i veckan (pyramid uppåt med 2-3x2 i toppen, sedan ca 4 set med 10-15 reps på lättare vikter) kombinerat med tung mark (5x5), kör även ett tungt bänkpass med ungefär samma upplägg som böjen (pyramid och t.ex. 3x3 i toppen, sedan 3-5 set med 10-20 reps på lättare vikt), sedan kör jag även ett lättare bänkpass och 1 lättare böjpass i veckan där jag inte går under 8-10 reps, däremot så pressar jag mig hårt även där och måste ofta pressa mig stenhårt vid de sista respsen på många set.

Normalt så blir det totalt ca 20 set bänk i veckan fördelat över 2 pass, ca 20 set böj fördelat över 2 pass och ca 10 set sumomarklyft (varav 5 "arbetsset) i samband med mitt tunga böjpass.

Utöver detta kör jag förljande övningar 1-2 gånger i veckan.
1. Hantelpress
2. Tricepsextension
3. Triceps med hatel ovanför huvudet
4. Shrugs både med hantel och stång
5. Isolerande bicepscurls med stång
6. Militärrpress ståendes
7. Sidolyft med hantlar
8. Latsdrag
9. Benspark
10. Legcurls
11. Någon övning för vaderna
Set och reps varierar på dessa övningar med oftast blir det ca 10-15 reps och 5 set på varje övning
Mitt veckoupplägg är ungefär såhär.
Måndag: Bröst (tung bänk), traps
Tisdag: Vila
Onsdag: Rygg+axlar
Torsdag: Ben (lågreps i böjen)
Fredag: Bröst+ biceps och triceps
Lördag: Vila
Söndag: Ben (tunga böj och mark)
Når bra resultat med detta program men tar gärna emot tips om ändringar, belastning, nya övningar eller något annat, är ingen expert och har själv valt det här upplägget. Har som sagt mål att främst öka i böj, mark och bänk men att bygga lite muskler skadar inte heller! Har totalt styrketränat seriöst i lite drygt 1 år!

Om du får resultat och trivs med detta upplägg så ser jag ingen anledning att ändra något.
Citera
2017-12-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Här har du en svensk guide som fungerar perfekt! Glöm inte säga hur det gick. Alltid kul att höra! http://www.fitnessformen.se/artiklar...rkare-i-bank-2
Thank you börjar imon! Men ska köra mitt vanliga ryggpass idag men tänkte testa kör ett max reps på bänkpress för att se så ja ligger rätt i min uträkning!
Citera
2017-12-14, 13:17
Medlem
Är det normalt att vara sjukt svag i deltoids och inte känna att man får någon "kontakt" med dem som relativ nybörjare? I mitt liv har jag flera gånger kört sporadiska helkroppspass efter att ha varit helt otränad, och även när jag fått träningsvärk i varenda övrig muskel i kroppen har jag aldrig någonsin fått träningsvärk i deltoids. Det känns inte som de hänger med.

Kan lyfta typ 3 kg rakt ut från sidorna med hantlar. Finns det något bättre sätt att få kontakt med dem eller är det normalt?
Citera
2017-12-14, 13:42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Är det normalt att vara sjukt svag i deltoids och inte känna att man får någon "kontakt" med dem som relativ nybörjare? I mitt liv har jag flera gånger kört sporadiska helkroppspass efter att ha varit helt otränad, och även när jag fått träningsvärk i varenda övrig muskel i kroppen har jag aldrig någonsin fått träningsvärk i deltoids. Det känns inte som de hänger med.

Kan lyfta typ 3 kg rakt ut från sidorna med hantlar. Finns det något bättre sätt att få kontakt med dem eller är det normalt?

Självklart har man vissa muskelgrupper där man får bättre kontakt än andra, precis som man har svagheter. Att du inte får träningsvärk i axlarna har inte med resultaten att göra, så jag skulle inte tänka så mycket på just det. Vad du däremot kan göra om du vill träna upp dom mer är att prioritera dom helt enkelt. Lägg dom tidigare i träningspassen, kanske köra fler set jämfört mot andra muskelgrupper. Kan även vara en fråga om utförandet/teknik.
Citera
2017-12-14, 14:21
Medlem
Ok, det känns bara som att vad jag än gör händer det inget i muskeln. Förra passet isolerade jag dem med 5 set med hantlar ut åt sidorna bara för att se om jag kunde känna något, men fick ingen respons. Kände inte av någon mjölksyra, försvagning eller annat gensvar. Känns som att just den muskeln jobbar på 50% hos mig och jag kan inte få kontakt.
Citera
2017-12-14, 14:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ok, det känns bara som att vad jag än gör händer det inget i muskeln. Förra passet isolerade jag dem med 5 set med hantlar ut åt sidorna bara för att se om jag kunde känna något, men fick ingen respons. Kände inte av någon mjölksyra, försvagning eller annat gensvar. Känns som att just den muskeln jobbar på 50% hos mig och jag kan inte få kontakt.

Öka vikten? Testa i kabelmaskin istället för hantlar? Testa sitta ned och se om du får lättare kontakt på det sättet.
Citera
2017-12-14, 15:48
Medlem
Ok ska testa det. Tack.
Citera
2017-12-14, 16:41
Medlem
Citat:

Militärpress kan du testa om du vill köra axlar. Kanske den övningen känns bättre för dig. Det är också en riktigt grym övning.
Jag tycker personligen att axlar åt sidorna inte är en övning du bör lägga tid på.
Citera
2017-12-15, 21:48
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har gjort armhävningar och situps varje dag i tre veckor och jag tycker mig se resultat. Om jag tränar så här fram till sommaren kanske jag vågar gå med bar överkropp på stranden.
Citera
2017-12-16, 00:13
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Citat:

Du exemplifierar med hantellyft rakt ut åt sidan, men det är bara en av flera funktioner hos deltoideus, och som omfattar dess mellersta del. Muskeln har en främre, mellan och bakre del som tillsammans böjer och sträcker i axeln, ad- och abducerar (för armen inåt resp. utåt) samt inåt- och utåtroterar överarmen. Upplever du att hela deltoideusmuskeln är svag, eller bara mellandelen?

Lite förenklat kan man säga att främre delen medverkar vid pressövningar som bänkpress, hantelpress i lutbänk och militärpress, medan bakre delen aktiveras vid dragövningar där armen förs nedåt/bakåt, som rodd, latsdrag och stakning. Mellandelen jobbar du med vid lyft åt sidan och när du håller nåt tungt i händerna, som vid marklyft och farmer's walk där deltoideus samverkar i en muskelkedja med trapezius.

Det finns alltså många olika sätt du kan träna deltoideus på utöver sidolyften, och du kan knappast undgå att aktivera muskeln vid t.ex. ett tungt marklyft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in