2023-06-06, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Kör vanliga pushdowns med stång, rep används bäst när du kör över huvudet. Då tycker jag att det långa huvudet träffas bäst.

Du menar när man står med ryggen mot viktklossarna ? Ok ska köra det. Det långa huvudet är det största va? Det som sitter längt bak så att säga på armen?
Citera
2023-06-06, 12:51
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Du menar när man står med ryggen mot viktklossarna ? Ok ska köra det. Det långa huvudet är det största va? Det som sitter längt bak så att säga på armen?
Ja, det som är närmast kroppen. För att få bäst kontakt med det, så måste armarna vara över huvudet, eftersom något fäste sitter i skulderbladet (eller nåt, minns inte riktigt men det är något sådant).

Lycka till!
Citera
2023-06-06, 14:14
Medlem
Citat:
Hur står ni när ni kör triceps push down och använder ni bar eller rep? Personligen brukar jag skifta lite, har märkt att det dock mycket jobbigare med rep, speciellt om man ska sära på repet i sista momentet.

Brukar variera med stå väldigt nära och ibland lite längre ifrån. Om jag känner att ryggen får ta i för pressa ner vikten, är det för tungt då? Det är ju triceps jag vill träna. Räcker detta kombinerat med dips för maximala triceps eller ska jag köra med hantlar också över huvudet?

När man kollar youtube så vissa så kallade "experter" säger väldigt olika så man vet varken ut eller in som nybörjare. Ska köpa ett dipställ så jag kan köra hemma när man inte så duktig för sedan flasha lite på gymmet.

Hur mycket nybörjare är du då? Du bygger mer massa med rätt övningar, men detta avgörs av hur stark du är. Sen beror det ju på om du bara tänkt bygga 1 år, 5 år eller 10 år. Ingen idé att undervisa någon som ska gymma 1-2 år för att lägga ner sen.
Citera
2023-06-12, 16:49
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Hur står ni när ni kör triceps push down och använder ni bar eller rep? Personligen brukar jag skifta lite, har märkt att det dock mycket jobbigare med rep, speciellt om man ska sära på repet i sista momentet.

Brukar variera med stå väldigt nära och ibland lite längre ifrån. Om jag känner att ryggen får ta i för pressa ner vikten, är det för tungt då? Det är ju triceps jag vill träna. Räcker detta kombinerat med dips för maximala triceps eller ska jag köra med hantlar också över huvudet?

När man kollar youtube så vissa så kallade "experter" säger väldigt olika så man vet varken ut eller in som nybörjare. Ska köpa ett dipställ så jag kan köra hemma när man inte så duktig för sedan flasha lite på gymmet.

Om du kör med v-format rep (så du kör båda armar samtidigt) får du bäst kontakt i övningen om du i bottenläget av övningen vinklar handflatan så att tummarna pekar in mot kroppen. Tänk ungefär som att du i bottenläget har händerna i samma vinkel som om du höll en skivstång bakom ryggen.

Skullcrushers är en bra övning, personligen tycker jag den bygger bättre triceps på mig om jag går ned med stången till under hakan, med huvudet hängandes utanför bänken, än om jag går bakom huvudet med stången. Vill jag köra bakom huvudet så gör jag det sittandes på en bänk med ez-stång eller hantel (tvåhandsfattad).
Senast redigerad av RollonHomie 2023-06-12 kl. 16:59.
Citera
2023-06-13, 19:31
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Svårt att bestämma sig för om man ska fokusera på motion eller styrka. För två år sedan ungefär drack jag alkohol varenda dag och åt hur mycket skit som helst. Gick upp mycket i vikt och fick mycket fett runt magen så jag började motionera varenda dag och har gjort det sedan dess. Jag började också styrketräna i samma veva och jag har gått ner väldigt mycket i vikt men tycker att det har stannat av nu.

Ser väl ganska smal ut med kläder på (om jag drar in magen lite vilket har blivit en vana) men har en del fett runt magen som inte verkar vilja försvinna trots att jag tycker att jag äter väldigt lite om dagarna och motionerar varje dag. Jag har dock fått en påtaglig muskelökning. Inte så att jag är biff men man ser helt klart att jag spenderat en del tid på gymmet.

Känns som att jag står vid ett vägskäl nu där jag måste bestämma mig för om jag ska minska kosten ännu mer så att jag får bort fettet eller fortsätta med samma mat, eller äta ännu mer, för att fortsätta bygga muskler.

Trodde inte jag skulle se så pass bra muskelutveckling med tanke på att jag äter så lite men det finns säkert en gräns för hur mycket muskler jag kan bygga på denna kost.

Jävligt svårt val. Självförtroendet växer så det knakar vid styrketräning men känner samtidigt att jag skäms för att ta av mig tröjan inför folk pga fettet
Senast redigerad av IngenKlimatkris 2023-06-13 kl. 19:34.
Citera
2023-06-14, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Svårt att bestämma sig för om man ska fokusera på motion eller styrka. För två år sedan ungefär drack jag alkohol varenda dag och åt hur mycket skit som helst. Gick upp mycket i vikt och fick mycket fett runt magen så jag började motionera varenda dag och har gjort det sedan dess. Jag började också styrketräna i samma veva och jag har gått ner väldigt mycket i vikt men tycker att det har stannat av nu.

Ser väl ganska smal ut med kläder på (om jag drar in magen lite vilket har blivit en vana) men har en del fett runt magen som inte verkar vilja försvinna trots att jag tycker att jag äter väldigt lite om dagarna och motionerar varje dag. Jag har dock fått en påtaglig muskelökning. Inte så att jag är biff men man ser helt klart att jag spenderat en del tid på gymmet.

Känns som att jag står vid ett vägskäl nu där jag måste bestämma mig för om jag ska minska kosten ännu mer så att jag får bort fettet eller fortsätta med samma mat, eller äta ännu mer, för att fortsätta bygga muskler.

Trodde inte jag skulle se så pass bra muskelutveckling med tanke på att jag äter så lite men det finns säkert en gräns för hur mycket muskler jag kan bygga på denna kost.

Jävligt svårt val. Självförtroendet växer så det knakar vid styrketräning men känner samtidigt att jag skäms för att ta av mig tröjan inför folk pga fettet

Du kan äta dubbla mängden mat och samtidigt vara smalare. Det handlar ju inte om hur mycket du äter utan om Vad du äter.
Är själv rippad och äter stora mängder mat för man vill ju alltid vara mätt och äta gott. Många kallar det för lifehack vilket är löjligt tycker jag, men det är väldigt enkelt att få superkroppen då och man behöver inte kämpa eller nått.

Det eteriska får du lösa. Det är bara estetiskt och det finns inget rätt eller fel så länge du inte blir överviktig och riskerar följdsjukdomar pga av det.
Citera
2023-06-14, 12:15
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du kan äta dubbla mängden mat och samtidigt vara smalare. Det handlar ju inte om hur mycket du äter utan om Vad du äter.
Är själv rippad och äter stora mängder mat för man vill ju alltid vara mätt och äta gott. Många kallar det för lifehack vilket är löjligt tycker jag, men det är väldigt enkelt att få superkroppen då och man behöver inte kämpa eller nått.

Det eteriska får du lösa. Det är bara estetiskt och det finns inget rätt eller fel så länge du inte blir överviktig och riskerar följdsjukdomar pga av det.

Jo det är sant. Jag får göra om kosten helt så att det både gynnar musklerna och fettminskningen. Så jäkla svårt med kost men det finns väl mycket att välja på om man bara tar sig tiden. Kyckling och sallad har jag hört är bra så det kanske jag ska börja med nästa vecka och äta kanske varannan dag.

Finns väl miljoner variationer på sallader också men jag ska läsa på lite. Ägg och bacon har jag också hört är bra om man låter fettet rinna av.
Senast redigerad av IngenKlimatkris 2023-06-14 kl. 12:34.
Citera
2023-06-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Jo det är sant. Jag får göra om kosten helt så att det både gynnar musklerna och fettminskningen. Så jäkla svårt med kost men det finns väl mycket att välja på om man bara tar sig tiden. Kyckling och sallad har jag hört är bra så det kanske jag ska börja med nästa vecka och äta kanske varannan dag.

Finns väl miljoner variationer på sallader också men jag ska läsa på lite. Ägg och bacon har jag också hört är bra om man låter fettet rinna av.

Tycker absolut du ska lägga om kosten. Det kommer ta väldigt lång tid då kosten är en del av en livsstilsförändring. Men det är en resa du kommer klara av.

Kyckling och sallad är kanske okey, men det finns typ en miljon maträtter som är bättre. Ägg är bra. Ett av världens bästa livsmedel. Topp 5.
Citera
2023-06-14, 14:17
Medlem
triptykens avatar
Ok skriver av mig litet nu. Detta kan bli litet blandning av "sluta med alkohol och cigg och träning" kombo så hoppas det blir nåt av det.

Gick för ett blodprov och skulle då ta vikt och midjemått och allt. Brukar inte väga mig, men vet att man blivit fetare med åren. 110 pannor med kläder! Hur satan gick det till?

Så jag gjorde en liten rannsakning:
Öl till det dagliga, pasta i stora lass, antidepp medicinen, rökning... ingen träning på ett herrans tag.

Förra gången det tränades hade jag ju så gott som magrutor! Hade lyckats byta till e-cigg med minimum med nikotin och var på gränsen att byta till 0mg nikotin. Åt nyttigt, kutade tre gånger i veckan, styrketräning 3 gånger. Plus mellan er, mig och google's spioner så var ju sexet bättre när man kände sig... ja "sexig"! Så blir litet en ond cirkel av hela skiten.

Så till frågan:
Jag behöver nån sorts "sluta dricka folköl" + "börja träna" pepp eller förslag nu när sommarn dallrar utanför köksfönstren och man inget hellre vill än ligga mjukfull och läsa en bok för att bli av med ångesten.

Hajjar att det inte är en ren träningsfråga, det är depression/ångest och massa annat som ligger där och skvalpar som fettet som breddar mitt nya midjemått. Jag känner inte för att gnälla eller söka stöd, tips och utskällningar av vänner och familj - så here goes: vad ska jag göra tycker ni?
Litar på er till fullo här.

Hur gör ni för att knäcka dom här kassa vanorna? Om ni var min chef, vad skulle ni säga till mig att göra?

Save me Flashbacks tränings-psykon, you're my only hope!
Citera
2023-06-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ok skriver av mig litet nu. Detta kan bli litet blandning av "sluta med alkohol och cigg och träning" kombo så hoppas det blir nåt av det.

Gick för ett blodprov och skulle då ta vikt och midjemått och allt. Brukar inte väga mig, men vet att man blivit fetare med åren. 110 pannor med kläder! Hur satan gick det till?

Öl till det dagliga, pasta i stora lass, antidepp medicinen, rökning... ingen träning på ett herrans tag.

Förra gången det tränades hade jag ju så gott som magrutor! Hade lyckats byta till e-cigg med minimum med nikotin och var på gränsen att byta till 0mg nikotin. Åt nyttigt, kutade tre gånger i veckan, styrketräning 3 gånger. Plus mellan er, mig och google's spioner så var ju sexet bättre när man kände sig... ja "sexig"! Så blir litet en ond cirkel av hela skiten.

Så till frågan:
Jag behöver nån sorts "sluta dricka folköl" + "börja träna" pepp eller förslag nu när sommarn dallrar utanför köksfönstren och man inget hellre vill än ligga mjukfull och läsa en bok för att bli av med ångesten.

Hajjar att det inte är en ren träningsfråga, det är depression/ångest och massa annat som ligger där och skvalpar som fettet som breddar mitt nya midjemått. Jag känner inte för att gnälla eller söka stöd, tips och utskällningar av vänner och familj - så here goes: vad ska jag göra tycker ni?

Hur gör ni för att knäcka dom här kassa vanorna? Om ni var min chef, vad skulle ni säga till mig att göra?

Träning är ett ineffektivt sätt att gå ner i vikt, det gör du allra enklast med justering av din kosthållning.
Styrketräning är toppen men starta nu inte en cykel där du går "all out" för att en månad senare sluta eftersom motivationen har avtagit för du klarar inte av att upprätthålla den. Starta hellre lågt och ta det därifrån. Jag själv tränar endast ett fullkroppspass i veckan och det har gett riktigt bra resultat eftersom jag har kunnat hålla det så pass länge.
Du får liksom inte 2x eller 3x resultaten bara för att du tränar så pass ofta, det fungerar inte så. Du kan tom få sämre resultat om du stör din återhämtning och uppbyggnad.
Citera
2023-06-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Så till frågan:

Det finns massor av hopp. Du är självmedveten och lite kritisk vilket få har i samma situation. Vad tror du själv fick det hela att vända från att du var hälsosam och sådär?

Det du beskriver känns kanske typiskt. Det handlar egentligen inte om att knäcka några kassa vanor utan om att skaffa nya. Och nya sunda vanor kommer när man ändrar inställning och mår bättre. Du nämner depression. Där kan ju finnas mycket att nysta i.
Det är ju väldigt mycket i livet som inte behöver vara så bra som påverkar ens psykiska hälsa. Jag kan säkert nämna 100 orsaker bara från minnet då jag är kunnig inom ämnet. Men om jag var din chef så hade jag ställt lite frågor och låtit dig prata. Är du öppen som person så är jag säker på att vi hade hittat bra saker som vi kunnat få dig att filosofera kring. Och göra så du får bättre känslor kring saker och vill ändra saker i ditt liv. Bara en sak som bostad, vänner och jobb är ju jätteviktiga saker i en människas liv.
Citera
2023-06-15, 14:46
Medlem
Raktinyllets avatar
Jag sover dåligt och har låg energi nu i värmen, orkar inte träna lika hårt som vanligt. Jag har hört om "progressiv overload" att man ska öka vikter/repetitioner för att få resultat.

Det borde väl vara bättre att träna lite även om man inte orkar köra lika hårt som vanligt än att inte träna alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in