Citat:
hej. började tidigare i veckan på friskis&svettis där jag kommer varva mellan gymmet och gympapassen.
dock är jag osäker på när det kommer till tiden.
Jag är i gymmet cirka en timme varje dag (kanske hoppar över på helgen), där jag springer på löpband, crosstrainer och även försöker styrketräna lite. men jag är orolig att det är alldeles för lite för att det ska visa resultat? måste man träna flera timmar per dag eller räcker det med en timme?
dock är jag osäker på när det kommer till tiden.
Jag är i gymmet cirka en timme varje dag (kanske hoppar över på helgen), där jag springer på löpband, crosstrainer och även försöker styrketräna lite. men jag är orolig att det är alldeles för lite för att det ska visa resultat? måste man träna flera timmar per dag eller räcker det med en timme?
1 timme 5 dagar i veckan räcker gott för att köra igenom alla muskelgrupper.
Grundträning kan se ut så här:
5-10 min uppvärmning på löpband/crosstrainer/cykel.
2 muskelgrupper per pass.
2-4 övningar per muskelgrupp.
3 set x (8-12) reps per övning.
30-60 sekunders vila mellan set. (Ju större muskelgrupp och belastning desto längre vila)
2-3 dagars vila per vecka.
Kör inte för tunga, men inte heller för lätta vikter. Det skall kännas lite när man kört igenom en muskelgrupp.
Träningsschema kan se ut så här t ex:
Dag 1 - rygg, mage
Dag 2 - biceps, triceps
Dag 3 - VILA alt. lågintensiv cykling/crosstrainer 30-45 minuter.
Dag 4 - bröst, axlar
Dag 5 - ben, underarmar
Dag 6 - VILA
Dag 7 - VILA
I schemat ovan kör man varje muskelgrupp 1 gång i veckan vilket är lagom att börja med.
Vill man köra hårdare så är rullande schema där man styrketränar 4 dagar i rad, vilar 1-2 dagar och börjar om med pass 1 etc. ett alternativ. Men det skulle jag inte rekommendera om man precis har börjat träna. Man bör nog inte köra samma muskelgrupp oftare än var 4-5:e dag om jag inte fått fysiologin om bakfoten.