2018-01-28, 20:26
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Här har du ett par lättlästa artiklar angående din fråga.
http://tyngre.se/artiklar/vad-faar-d...ler-att-vaexa/
http://tyngre.se/artiklar/vilka-vikt...g-muskelmassa/
http://tyngre.se/artiklar/hur-laetta...iknande-massa/

Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Ungefär så som jag skrev. Nej, muskeln växer mer i volym vid 5-15 reps än 1-6. Den kan anpassa sig på fler sätt än man kan tro. Du har väl hört att man kan anpassa benmusklerna för att bli elitlöpare eller elittyngdlyftare, inte både och, bara för att ta det mest uppenbara exemplet där muskelfibrerna framförallt blir korta eller långa.

Tack och bock för länkarna och tack för den förklaringen Make sense when you put it that way!
Citera
2018-01-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Tack och bock för länkarna och tack för den förklaringen Make sense when you put it that way!

Här har du min bästa länk ang hur många reps du ska köra för att växa. Tycker du ska glömma inlägget som säger att 5-15 reps skulle vara det ultimata. Variation är det bästa och det beskrivs bra här:

Här har du även träningsschema till förklaringen varför du ska variera och hur du kan testa att lägga upp det på 2 veckor!

Tapping Your Full Growth Potential
https://www.t-nation.com/training/ta...owth-potential
Citera
2018-01-28, 23:40
Medlem
Är man stark om man kan bänkpressa sin egen kroppsvikt?
Om man väger 80kg och kan bänkpressa 80kg?

Funderar lite över vilka mål jag ska sätta med styrketräningen. Dels tränar jag för utseende, dels för kampsport (bjj), dels för generell funktionell styrka.

Finns ett mått att knäböj och marklyft ska vara 1.33 respektive 1.66 ggr bänkpress och då landar jag på hyfsade vikter för dem, 106 i knäböj och 133 i marklyft.

Hur stark är man då jämfört med andra 80 kg män?
Jämfört med tyngre män?
Citera
2018-01-29, 02:20
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Här har du min bästa länk ang hur många reps du ska köra för att växa. Tycker du ska glömma inlägget som säger att 5-15 reps skulle vara det ultimata. Variation är det bästa och det beskrivs bra här: ...
Det finns en anledning till att en stor mängd, med stor sannolikhet de allra flesta, träningslänkar skriver att det finns ett samband mellan få reps, medel antal reps och många reps. Häng inte upp er på just 5-15 reps. 7-11 går lika bra. Ingen forskare kan säga en exakt siffra, det beror på individen och osäkerhet i forskningen. Efter att man bestämt sig för två saker, att fokusera primärt på få, medel antal eller många reps, och att oftast köra till failure, så är variation den kanske viktigaste sekundära metoden.

Tyngdlyftare kör oftast få reps, för att de är mest intresserade av ren styrka.

Arnold körde mest medel antal reps, för att han var bodybuilder och mest intresserad av att se rippad ut.

Löpare, framförallt medel- och långdistans, kör mest många reps, både på gymmet och vid löpning, som ju även det tränar styrka, uthållig styrka.
Citera
2018-01-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Det finns en anledning till att en stor mängd, med stor sannolikhet de allra flesta, träningslänkar skriver att det finns ett samband mellan få reps, medel antal reps och många reps. Häng inte upp er på just 5-15 reps. 7-11 går lika bra. Ingen forskare kan säga en exakt siffra, det beror på individen och osäkerhet i forskningen. Efter att man bestämt sig för två saker, att fokusera primärt på få, medel antal eller många reps, och att oftast köra till failure, så är variation den kanske viktigaste sekundära metoden.

Tyngdlyftare kör oftast få reps, för att de är mest intresserade av ren styrka.

Arnold körde mest medel antal reps, för att han var bodybuilder och mest intresserad av att se rippad ut.

Löpare, framförallt medel- och långdistans, kör mest många reps, både på gymmet och vid löpning, som ju även det tränar styrka, uthållig styrka.

Lite föränklat milt sagt tycker jag. Det är ju stor skillnad på att köra 5 och 15 reps.

Arnold ville bli så stor som möjligt och jag kan nog satsa en slant på att kan tränade alla olika reps-intervall som står i guiden jag länkade eftersom han ville bli så stor som möjligt. Att vara rippad styrs inte av hur många reps man kör så där får jag nog sätta ett större frågetecken på vad du menar.

Men jag har själv en % större mängd muskelfibrer som växer på 1-5 reps så jag ligger alltid där på vardagar. På helgen kör jag de andra intervallen. Fungerar bra än så länge. Tog mig många år innan jag kom så långt.
Citera
2018-01-29, 12:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigbg
Är man stark om man kan bänkpressa sin egen kroppsvikt?
Om man väger 80kg och kan bänkpressa 80kg?

Funderar lite över vilka mål jag ska sätta med styrketräningen. Dels tränar jag för utseende, dels för kampsport (bjj), dels för generell funktionell styrka.

Finns ett mått att knäböj och marklyft ska vara 1.33 respektive 1.66 ggr bänkpress och då landar jag på hyfsade vikter för dem, 106 i knäböj och 133 i marklyft.

Hur stark är man då jämfört med andra 80 kg män?
Jämfört med tyngre män?

Hur långt är ett snöre? Om du är stark som bänkar 80 kg beror t.ex. på ålder. Det är stor skillnad om du är 20 eller 80 år. Sedan beror det på om du jämför dig med andra gymmare eller med befolkningen i stort. Är du 20-30 år och väger 80 kg så är vikterna inget som imponerar på vana lyftare, men jämfört med alla soffpotatisar och kontorsnissar som inte tränar alls så är du självklart att betrakta som stark om du bänkar 80 kg och markar 133.
Citera
2018-02-01, 16:45
Medlem
Nihennas avatar
Började med 5x5 efter feedback om att mitt helkroppsprogram 5 dagar i veckan inte gör så mycket.

Seriöst? Är det hör allt? :S

Körde igenom 5x5 knäböj, bänkpress och stångrodd på 20 minuter. Gick så fort att jag sitter och gör lite av maskinerna som jag gjorde tidigare bara för att fylls ut med något.

Nu började jag iofs utan vikter. Jag hade säkert kunnat börja med nån vikt men det stod på guiden att man borde börja utan vikter hur som helst och öka med 2.5 kilo varje dag.

Förresten. Är det 2,5 eller 2,5*2, en på varje sida alltså? Känns som att man får arbeta ojämnt om man bara slänger up en vikt på en sida varje dag man går hit.

Edit; just ja! Får även magen träning av det hör programmet? Känns så iaf under knöböjen.
Senast redigerad av Nihenna 2018-02-01 kl. 16:48.
Citera
2018-02-01, 18:02
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Började med 5x5 efter feedback om att mitt helkroppsprogram 5 dagar i veckan inte gör så mycket.

Körde igenom 5x5 knäböj, bänkpress och stångrodd på 20 minuter. Gick så fort att jag sitter och gör lite av maskinerna som jag gjorde tidigare bara för att fylls ut med något.

Nu började jag iofs utan vikter. Jag hade säkert kunnat börja med nån vikt men det stod på guiden att man borde börja utan vikter hur som helst och öka med 2.5 kilo varje dag.

Förresten. Är det 2,5 eller 2,5*2, en på varje sida alltså? Känns som att man får arbeta ojämnt om man bara slänger up en vikt på en sida varje dag man går hit.

Edit; just ja! Får även magen träning av det hör programmet? Känns så iaf under knöböjen.
Öka med 1.25 kg på vardera sida, i.e. 2.5kg totalt. Finns det inte 1.25 kg-vikter får du istället öka med 2.5 kg, i.e. 5 kg totalt. Men tycker det skulle vara konstigt om 1.25 kg inte finns.

Är det på tok för enkelt kan du ju öka med mer än 2.5 kg. T.ex. marklyft kanske du kan börja med 40 kg (ink. stång) och öka med 5 kg-hopp. Men bestäm själv. Behöver ju inte vara fel att öva på tekniken med lättare vikter heller.

Kan lova dig att när du ligger på vad du max klarar i 5*5 så kommer du inte klara dig med så kort setvila som nu, utan det blir åtminstone 1 minut om inte mer (2-3). Typ när man kör så tungt att man bara klarar att reppa ut 4 reps i sitt sista set (AMRAP).
Citera
2018-02-01, 19:34
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Det kommer bli tungt ganska fort och då kommer du vilja vila klart mer mellan seten. Tro mig.

Du måste inte börja med tom stång. Nästa gång du tränar kan du följa följande formel för att hitta lämplig vikt:
1. Börja med tom stång, gör fem reps.
2. Lägg på lite vikt och gör fem reps till.
3. Gick det bra? Okej form och så vidare? Då fortsätter du höja och gör fem reps.
4. När du kommit upp i en sådan vikt att du känner att ”höjer jag mer nu kommer det kanske bli problem…” så avbryter du. Anteckna vad du gjorde för vikt med okej form, typ 55kg. Avsluta övningen.
5. Gå vidare till nästa övning och följ samma procedur. Anteckna vikten du kom upp i.
6. Nästa pass värmer du upp och sen ger du dig på att göra 5x5 på i detta fall 55kg. Gick det bra så höjer du till 57,5kg nästa pass.
Citera
2018-02-02, 10:52
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Öka med 1.25 kg på vardera sida, i.e. 2.5kg totalt. Finns det inte 1.25 kg-vikter får du istället öka med 2.5 kg, i.e. 5 kg totalt. Men tycker det skulle vara konstigt om 1.25 kg inte finns.

Är det på tok för enkelt kan du ju öka med mer än 2.5 kg. T.ex. marklyft kanske du kan börja med 40 kg (ink. stång) och öka med 5 kg-hopp. Men bestäm själv. Behöver ju inte vara fel att öva på tekniken med lättare vikter heller.

Kan lova dig att när du ligger på vad du max klarar i 5*5 så kommer du inte klara dig med så kort setvila som nu, utan det blir åtminstone 1 minut om inte mer (2-3). Typ när man kör så tungt att man bara klarar att reppa ut 4 reps i sitt sista set (AMRAP).

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det kommer bli tungt ganska fort och då kommer du vilja vila klart mer mellan seten. Tro mig.

Du måste inte börja med tom stång. Nästa gång du tränar kan du följa följande formel för att hitta lämplig vikt:
1. Börja med tom stång, gör fem reps.
2. Lägg på lite vikt och gör fem reps till.
3. Gick det bra? Okej form och så vidare? Då fortsätter du höja och gör fem reps.
4. När du kommit upp i en sådan vikt att du känner att ”höjer jag mer nu kommer det kanske bli problem…” så avbryter du. Anteckna vad du gjorde för vikt med okej form, typ 55kg. Avsluta övningen.
5. Gå vidare till nästa övning och följ samma procedur. Anteckna vikten du kom upp i.
6. Nästa pass värmer du upp och sen ger du dig på att göra 5x5 på i detta fall 55kg. Gick det bra så höjer du till 57,5kg nästa pass.

Ok, tack!
Citera
2018-02-03, 13:34
Medlem
Kör man hårt räcker det med 40 (lägg till tid för uppvärmning och nedvarvning) minute, för sen orkar man inte genomföra övningarna tillräckligt ordentligt. Kör set och repetitioner som vanligt.

Men som många sagt innan så sitter jävligt många och fipplar med sina mobiler, småsurrar, speglar sig, suger av vattenkranarna och spanar in andra istället för att köra på. Jag hade nog själv hållt på så om jag inte var småbarnsfarsa som får kämpa till mig nån timme för träning ett par gånger i veckan ;-)
Citera
2018-02-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Tiden är relativt oviktig, det som är relevant är vad du gör när du är där. Som du beskriver det är det nog snarare det som eventuellt inte ger utdelning än tiden du lägger. 1 timme är definitivt tillräckligt med tid.
8 minuter tabata på en assaultbike kan göra att man inte kan gå på en kvart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in