2018-03-22, 18:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Har testat lite sumomark, men skrapade upp underbenen på lättringen. Vid vanlig smalmark brukar det ju rekommenderas att man låter stången glida längs underbenen, vilket på sin höjd orsakar lite blåmärken eftersom stången är blank där. Ska man skippa närkontakten när man kör sumostilen, eller finns det något annat sätt att undvika blodiga ben (och stänger )? Strumpor funkar inget vidare som skydd eftersom de fastnar i lättringen.
Citera
2018-03-23, 12:28
Medlem
JustZlatans avatar
Är det svårt att bli vig och gå ner i spagat? Kan vem som helst träna sig till det?
Citera
2018-03-26, 10:48
Medlem
Kersers avatar
Känner mer baksida lår än rygg både under och efter marklyft. Tips?

Går jag ner för långt med röven?
Citera
2018-03-26, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kerser
Känner mer baksida lår än rygg både under och efter marklyft. Tips?

Går jag ner för långt med röven?

Ja det låter som att du inte sträcker ut benen tillräckligt utan att röven är långt ner och knäna är böjda vid lyftet, gå upp med röven till benen är någorlunda raka, inte låsta såklart, lite böj i knäna ska man ha sen svanka och lyft.
Citera
2018-04-01, 23:07
Medlem
Hej

Jag är väldigt svag men jobbar på förbättring. Tränar hemma med en bänkpress, hantlar och en chinsstång.

Det går sakta framåt men jag har lite problem med vikten på knäböj, problemet är att jag knappt orkar lyfta en viktstång med 25kg ( ) över mitt huvud och lägga den på baksidan, sen att böja den vikten är ju inget problem, men det är själva momentet att få den över mitt huvud som jag har stora problem med.

Så mitt problem är m.a.o att jag har svårt att utvecklas i knäböj då jag inte orkar lyfta upp lika mycket som jag orkar böja.

Vilken armövning kommer hjälpa mig mest med det momentet, och har ni andra tips på mitt lilla problem får ni gärna flika in.

Har ni några tips på andra övningar så man kan orka den där andra chin:en?
Senast redigerad av plecto 2018-04-01 kl. 23:16.
Citera
2018-04-01, 23:53
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plecto
Hej

Jag är väldigt svag men jobbar på förbättring. Tränar hemma med en bänkpress, hantlar och en chinsstång.

Det går sakta framåt men jag har lite problem med vikten på knäböj, problemet är att jag knappt orkar lyfta en viktstång med 25kg ( ) över mitt huvud och lägga den på baksidan, sen att böja den vikten är ju inget problem, men det är själva momentet att få den över mitt huvud som jag har stora problem med.

Så mitt problem är m.a.o att jag har svårt att utvecklas i knäböj då jag inte orkar lyfta upp lika mycket som jag orkar böja.

Vilken armövning kommer hjälpa mig mest med det momentet, och har ni andra tips på mitt lilla problem får ni gärna flika in.

Har ni några tips på andra övningar så man kan orka den där andra chin:en?

Militärpress låter som ett givet val.
Men du borde fixa en ordentlig ställning så att du slipper lyfta upp stången för att kunna knäböja, snart kommer du börja knäböja mer än vad du kan (militär)pressa.

Angående chins så kan du köpa ett gummiband och stå i det så får du lyfthjälp. Alternativ kör negativa chins, det gör du genom att hoppa upp till stången och långsamt sänka dig ned.
Du kan också köra omvänd rodd, vilket betyder att du lägger dig under en skivstång med ryggen mot golvet och drar dig uppåt. Om du inte kan göra det så lägg en pinne eller skivstången mellan två stolar/pallar. Eller ro dig upp mot bänken om den är stabil nog.
Senast redigerad av nyanvandare31245 2018-04-01 kl. 23:56.
Citera
2018-04-02, 15:53
Medlem
Jag har tänkt lägga in 1-2 övningar av underarmar. Och jag undrar om det finns två delar av underarmen att träna med olika typer övningar dvs övre och undre underarmen? Dvs tex tränar tex reverse grip den övre delen och vanlig undre delen? Eller tränar alla underarmsövningar samma oavsett?
Citera
2018-04-04, 09:20
Medlem
Jag vet att jag inte är någon nybörjare och det här är egentligen inte någon träningsfråga utan mest bara en liten rant.

Varför blir jag alltid sjuk när jag försöker öka från två till tre pass per vecka?
Seriöst jag kör två pass per vecka i några månader men varje gång jag försöker lägga in ett tredje pass så får jag problem med halsen, blir snuvig och börjar hosta och kan vara sjuk i tre veckor.

Har varit sjuk nu i drygt två veckor och inte kunnat träna något alls, blir galen
Citera
2018-04-04, 10:29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Jag vet att jag inte är någon nybörjare och det här är egentligen inte någon träningsfråga utan mest bara en liten rant.

Varför blir jag alltid sjuk när jag försöker öka från två till tre pass per vecka?
Seriöst jag kör två pass per vecka i några månader men varje gång jag försöker lägga in ett tredje pass så får jag problem med halsen, blir snuvig och börjar hosta och kan vara sjuk i tre veckor.

Har varit sjuk nu i drygt två veckor och inte kunnat träna något alls, blir galen
För mycket träning påverkar immunförsvaret negativt. Och kost med hög andel kolhydrat kan hjälpa.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7771780
Citat:
Among the various nutritional strategies and physical therapies that athletes use to recover from exercise, carbohydrate supplementation is the most effective for minimizing immune disturbances during exercise recovery. Sleep is an important aspect of recovery, but more research is needed to determine how sleep disruption influences the immune system of athletes.

Du kanske inte sköter återhämtningen ordentligt helt enkelt.
Citera
2018-04-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
För mycket träning påverkar immunförsvaret negativt. Och kost med hög andel kolhydrat kan hjälpa.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7771780

Du kanske inte sköter återhämtningen ordentligt helt enkelt.

Kan det vara så simpelt att 3 pass per vecka är för mycket att hantera för mitt immunförsvar?
Dvs att min kropp behöver 2-3 dagars vila mellan varje pass för att återhämta sig.

Många på min klubb tränar över 6 pass per vecka så att bara köra två stycken känns väldigt lite men kanske är bättre att köra långsamt och stadigt än som nu när man blir sjuk och inte kan träna alls.
Citera
2018-04-04, 11:16
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Kan det vara så simpelt att 3 pass per vecka är för mycket att hantera för mitt immunförsvar?
Dvs att min kropp behöver 2-3 dagars vila mellan varje pass för att återhämta sig.

Många på min klubb tränar över 6 pass per vecka så att bara köra två stycken känns väldigt lite men kanske är bättre att köra långsamt och stadigt än som nu när man blir sjuk och inte kan träna alls.
Det är ju individuellt vad man själv klarar av. Det är ju inte bara träningen i sig som påverkar, hur du lever ditt liv utanför gymmet är faktorer som spelar in. Har du t.ex redan en stressig vardag med jobb, barn, familj m.m och därpå gymmet så är det ju annorlunda jämfört med någon som inte har några av dom stressmomenten i vardagen.

Det kräver en viss mängd träning för att klara av 6 pass i veckan utan att bli övertränad eller som i ditt fall, sjuk.
Citera
2018-04-11, 22:00
Medlem
Träningsvärk

Hur länge varar träningsvärk?

Gjorde 100 st 2 kg lyft för nästan 48 timmar sedan. Känner fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in