2017-06-09, 16:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesherdurden
Tja!
Har tränat och ätit seriöst i ca ett år nu. sedan 3 månader tillbaka har jag deffat då jag tyckte magen började bli för stor. Har nu gått ner 10 kg.
Men ser nu att min ena bröstmuskel är mindre än den andra och tycker det ser konstigt och fel ut.

Hur kan jag lösa problemet?
Vet att jag inte kan bygga medans jag deffar men när jag väl börjar äta mer mat, ska jag då träna den ena mer än den andra eller bara köra på som vanligt?

Du kan faktiskt bygga trotts ett underskott, det krävs dock att man vet vad man gör, men det är fullt möjligt. Angående din fråga så är det inge ovanligt, man är inte helt symmetrisk. Du kan ju testa köra hantlar istället för stång, så det blir samma belastning.
Citera
2017-06-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du kan faktiskt bygga trotts ett underskott, det krävs dock att man vet vad man gör, men det är fullt möjligt. Angående din fråga så är det inge ovanligt, man är inte helt symmetrisk. Du kan ju testa köra hantlar istället för stång, så det blir samma belastning.

Okej, trodde inte det gick
Det har du rätt i, man är ju inte det.
Jag använder mig mest av hantlar faktiskt, mest för det funkar bättre för mina axlar. Nu är det så att jag skadade min högra axel för ca 2 månader sen så jag har haft svårt att göra pressövningar för bröst. Jag har fått gå ner en hel del i vikter pga det.

Kan det vara så att jag kanske får dålig kontakt med bröstmusklen på den sidan där jag har ont?
Är rädd för att tappa för mycket muskler pga deffen så vågar inte vila med bröst helt nu.

Är inte stor så har inte råd att tappa för mycket muskler haha
Citera
2017-06-09, 17:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesherdurden
Okej, trodde inte det gick
Det har du rätt i, man är ju inte det.
Jag använder mig mest av hantlar faktiskt, mest för det funkar bättre för mina axlar. Nu är det så att jag skadade min högra axel för ca 2 månader sen så jag har haft svårt att göra pressövningar för bröst. Jag har fått gå ner en hel del i vikter pga det.

Kan det vara så att jag kanske får dålig kontakt med bröstmusklen på den sidan där jag har ont?
Är rädd för att tappa för mycket muskler pga deffen så vågar inte vila med bröst helt nu.

Är inte stor så har inte råd att tappa för mycket muskler haha

Är du såpass skadad att det gör ont när du gör övningarna så gör du nog bättre i att vila, i värsta fall kan du göra skadan ännu värre, kan säkert vara därför du känner dålig kontakt i bröstet. Det är styrketräning och proteinrik kost som gör att du behåller musklerna under en deff, men det ska inte vara på bekostnad av att skada sig. Jag är inte tillräckligt påläst angående skador för att ge råd och tips, personligen skulle jag undvika övningar som gör ont och låta den eventuella skadan läka, blir det inte bättre med tiden så får du kolla upp det.
Citera
2017-06-09, 17:35
Medlem
Citat:
Är du såpass skadad att det gör ont när du gör övningarna så gör du nog bättre i att vila, i värsta fall kan du göra skadan ännu värre, kan säkert vara därför du känner dålig kontakt i bröstet. Det är styrketräning och proteinrik kost som gör att du behåller musklerna under en deff, men det ska inte vara på bekostnad av att skada sig. Jag är inte tillräckligt påläst angående skador för att ge råd och tips, personligen skulle jag undvika övningar som gör ont och låta den eventuella skadan läka, blir det inte bättre med tiden så får du kolla upp det.

Okej ska skippa pressövningarna ett tag då och se om det känns bättre.
Jag förstår det egentligen men är rädd att tappa för mycket på bröstet.

Tack för dina svar iaf
Citera
2017-06-09, 22:27
Medlem
Tips på utförande utav stångrodd?
Kikat flera videos på youtube, samt läst.
Men får aldrig någon träningsvärk när jag kör det, fokuserar på dra med armarna så nära kroppen som möjligt och lyfta med armbågarna. (Dåligt förklarat kanske)
Senast redigerad av Xtp 2017-06-09 kl. 22:31.
Citera
2017-06-09, 22:30
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtp
Tips på utförande utav stångrodd?
Kikat flera videos på youtube, samt läst.
Men får aldrig någon träningsvärk när jag kör det, fokuserar på dra med armarna så nära kroppen som möjligt och lyfta med armbågarna. (Dåligt förklarat kanske)999999999999999999999999999999999

Får du någon kontakt i ryggen när du gör övningen?
Citera
2017-06-09, 22:32
Medlem
Citat:
Får du någon kontakt i ryggen när du gör övningen?

Känner av lite, men inte allt för mycket.
Försöker klämma ihop skulderbladen så mycket som möjligt under övningen när jag kommer i toppläge med armbågarna.
Citera
2017-06-09, 22:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Känner av lite, men inte allt för mycket.
Försöker klämma ihop skulderbladen så mycket som möjligt under övningen när jag kommer i toppläge med armbågarna.

Kolla genom denna sida om du inte redan gjort det. http://www.styrkelabbet.se/skivstangsrodd/

Förövrigt behöver du inte lägga så stor vikt vid om du får träningsvärk eller inte.
Citera
2017-06-09, 22:48
Medlem
Citat:
Kolla genom denna sida om du inte redan gjort det. http://www.styrkelabbet.se/skivstangsrodd/

Förövrigt behöver du inte lägga så stor vikt vid om du får träningsvärk eller inte.

Kikat lite på den där tidigare, kanske är så att jag gör rätt men bara känns konstigt.
Men har även sätt folk som använder bara armarna när dom kör stångrodd (Det kanske är rätt utanförande?) Dvs dom använder biceps för att dra stången helt emot bröstet.
Citera
2017-06-09, 22:52
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Kikat lite på den där tidigare, kanske är så att jag gör rätt men bara känns konstigt.
Men har även sätt folk som använder bara armarna när dom kör stångrodd (Det kanske är rätt utanförande?) Dvs dom använder biceps för att dra stången helt emot bröstet.

Det brukar oftast vara vid magen/naveln som stången nuddar vid, inte bröstet, åtminstone inte vid just den typen av skivstångsrodd. Så som det utförs i länken ovan är korrekt. Testa sänk vikterna och gör övningen mer kontrollerad.
Citera
2017-06-10, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag ger alla respekt som fått resultat från träningen. Men 39cm armar är inget vidare om du frågar en byggare. De som tränar bara för att de inte vill se spinkiga ut trots att de inte har den riktiga viljan tycker nog du är grym dock.
Jag har kört kontinuerligt i två år snart. Minst 5-6 gånger i veckan. Jag har volym och jämt fördelade muskler. Tar jag på mig en piketröja slim fit så fyller jag ut den utan problem och ser biffig ut. Men hur kommer det sig att jag inte fått den där "hårda" kroppen?
Citera
2017-06-10, 10:36
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Jag har kört kontinuerligt i två år snart. Minst 5-6 gånger i veckan. Jag har volym och jämt fördelade muskler. Tar jag på mig en piketröja slim fit så fyller jag ut den utan problem och ser biffig ut. Men hur kommer det sig att jag inte fått den där "hårda" kroppen?

Hur "hård" man ser ut är en kostfråga, krävs ju givetvis att man har någon nämnvärd muskelmassa för att det ska se bra ut också. Men är det mer definierade muskler du är ute efter så är det en kostfråga, som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in