2017-12-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ja visst. Finns många olika upplägg. Inte många set armar eller axlar. De får träning av bänkpress och rodd-övningar.

1. Bröst, rygg
2. Ben
3. Bröst, rygg, axlar
4. Ben
5. Bröst, (rygg), armar

1. Bröst rygh
2. Ben
3.bröst rygg
4. Ben

Annars detta. Eller ännu bättre. Börja med starting StrenghtCoach. Kör mark, bänk, böj flera ggr i veckan. Sen börja med Wendlers eller annat byggarschema
Okejokej, tack för tips. Tycker dock dem passen där man kör 3 muskelgrupper verkar sjukt tunga. Hur många övningar per grupp är de tänkt man ska köra där egentligen?
Citera
2017-12-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Okejokej, tack för tips. Tycker dock dem passen där man kör 3 muskelgrupper verkar sjukt tunga. Hur många övningar per grupp är de tänkt man ska köra där egentligen?

En övning räcker fint. Tex bänkpress, marklyft, en biceps och tricepsövning.
Citera
2017-12-07, 18:55
Medlem
Citat:
En övning räcker fint. Tex bänkpress, marklyft, en biceps och tricepsövning.
hm okejokej ska ge första schemat en chans tror jag! Hur är det med träna med träningsvärk med tanke på de är 1 dag mellan vissa pass? Och reps/set på övningarna?
Citera
2017-12-07, 19:36
Medlem
Citat:
hm okejokej ska ge första schemat en chans tror jag! Hur är det med träna med träningsvärk med tanke på de är 1 dag mellan vissa pass? Och reps/set på övningarna?

Det finns många olika upplägg. Ska jag rekommendera något så är det Wendlers 531 som är ett upplägg där man räknar vikterna på % av dina max av 1RM.

Men du kan ju köra ren volymträning varje pass om du vill. Dock har den typ av träning inte fungerat på mig då jag behöver träna tungt.

Vill du testa hur effektivt det är att träna tungt så ska du testa Smolov Jr för bänkpressen. Då har du chans att öka ditt max med 5-15kg på 3 veckor. Fungerar det så lär du köra Wendlers 531 efter det.
Citera
2017-12-07, 20:32
Medlem
Citat:
Det finns många olika upplägg. Ska jag rekommendera något så är det Wendlers 531 som är ett upplägg där man räknar vikterna på % av dina max av 1RM.

Men du kan ju köra ren volymträning varje pass om du vill. Dock har den typ av träning inte fungerat på mig då jag behöver träna tungt.

Vill du testa hur effektivt det är att träna tungt så ska du testa Smolov Jr för bänkpressen. Då har du chans att öka ditt max med 5-15kg på 3 veckor. Fungerar det så lär du köra Wendlers 531 efter det.

Okejokej, stort tack för hjälpen. Smolov låter lovande så får testa de i 3 veckor!
Citera
2017-12-08, 08:07
Medlem
Citat:
Okejokej, stort tack för hjälpen. Smolov låter lovande så får testa de i 3 veckor!

Här har du en svensk guide som fungerar perfekt! Glöm inte säga hur det gick. Alltid kul att höra! http://www.fitnessformen.se/artiklar...rkare-i-bank-2
Citera
2017-12-08, 11:41
Medlem
en annan fråga,

låsa benen/knä vid knäböj och marklyft

ja/nej? skaderisk?
Senast redigerad av Whattheshit 2017-12-08 kl. 11:43.
Citera
2017-12-08, 18:08
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whattheshit
en annan fråga,

låsa benen/knä vid knäböj och marklyft

ja/nej? skaderisk?
Ja, du låser ut men behöver inte överdriva rörelsen. Res dig upp i marklyft exempelvis, men lås inte ut överdrivet genom att luta dig bakåt, dra bak axlarna eller liknande. Bara ställ dig upp så att säga.
Citera
2017-12-08, 19:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Här har du en svensk guide som fungerar perfekt! Glöm inte säga hur det gick. Alltid kul att höra! http://www.fitnessformen.se/artiklar...rkare-i-bank-2

Fast jag ryggar tillbaka[sic] av punkt ett i teknikinstruktionen, där står nämligen att läsa:

”Håll ryggen platt mot bänken genom hela övningen”, säger PT:n Sean McPhillips. ”Se till att händerna inte befinner sig för långt ifrån varandra – underarmarna ska vara vertikala under lyftet. Spänn breda ryggmuskeln för att skapa en stabil plattform.”

Åtminstone 99 procent av alla som lär ut tekniken i bänkpress brukar påtala vikten av att INTE ligga platt på ryggen utan pressa ihop skulderbladen och försöka få till en brygga, både för att minska skaderisken och utveckla mer kraft och få kortare lyftväg.
Citera
2017-12-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Fast jag ryggar tillbaka[sic] av punkt ett i teknikinstruktionen, där står nämligen att läsa:

”Håll ryggen platt mot bänken genom hela övningen”, säger PT:n Sean McPhillips. ”Se till att händerna inte befinner sig för långt ifrån varandra – underarmarna ska vara vertikala under lyftet. Spänn breda ryggmuskeln för att skapa en stabil plattform.”

Åtminstone 99 procent av alla som lär ut tekniken i bänkpress brukar påtala vikten av att INTE ligga platt på ryggen utan pressa ihop skulderbladen och försöka få till en brygga, både för att minska skaderisken och utveckla mer kraft och få kortare lyftväg.

Nej, det var ju skit. Jag syftade på schemat och uppvärmningsövningarna. Du måste kunna bänkpress om du ska köra detta schemat då det är brutalt tungt på 3e veckan
Citera
2017-12-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Nej, det var ju skit. Jag syftade på schemat och uppvärmningsövningarna. Du måste kunna bänkpress om du ska köra detta schemat då det är brutalt tungt på 3e veckan
Citera
2017-12-09, 01:01
Medlem
Hör o häpna jag har inte vart till ett riktigt gym sedan högstadiet och då satt vi mest o larvade oss vid maskinerna.

Jag har hållit mej till sportutövning men känner att ja vill förbättra min fysik och har fått ett gymkort som jag kan nyttja nu.

1. Hur är stämningen på gymmet?
2. Kan man ställa "nybörjarfrågor" utan att bli iidiot förklarad?
3. Hur är de med kosten; Vad käkar man o när? Stor portion innan träning o litet mål efteråt eller tvärt om?
4. Stretching?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in