2017-11-05, 13:35
Medlem
Tjena, kör icf 5x5 och har en fråga kring hyperextensions. Ligger just nu på 12,5 kg och kör 2x10, men det känns lite risky att öka vikten. En gubbe kom fram till mig på gymmet och sa att jag skulle knäcka ryggen när jag var på väg att hämta mer vikt, tankar kring detta?
Citera
2017-11-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
Tjena, kör icf 5x5 och har en fråga kring hyperextensions. Ligger just nu på 12,5 kg och kör 2x10, men det känns lite risky att öka vikten. En gubbe kom fram till mig på gymmet och sa att jag skulle knäcka ryggen när jag var på väg att hämta mer vikt, tankar kring detta?

Det känner du själv om du klarar av mer vikt eller inte, låt inte någon random gubbe säga till dig vad din rygg klarar!
Citera
2017-11-05, 18:55
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
Du kan inte ”knäcka” ryggen på detta sätt, din rygg (flera kotor) är inte likt ditt lårben (ett ben) som kan gå av vid för stor tryck. Du säckar ihop innan dess och kan inte slutföra övningen.

Vad du ska vara uppmärksam på är däremot smärta under och/eller efter övningen. Jag tror du kan fortsätta öka vikten om du kan utföra rörelsen med okej form.
Citera
2017-11-06, 13:02
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Gymmar 2-3ggr veckan och gör något likt 5x5. Vill nu träna 4ggr i veckan. Vilka rutiner är bäst för det? Vad är populärast när det gäller att träna mer än 3ggr i veckan?

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/
Citera
2017-11-06, 17:21
Medlem
Har ett knä som jag skulle vilja kolla upp hälsan på. Vart går man för bäst hjälp? Vårdcentralen har man väl sådär bra erfarenhet av men är väl som första steget in i vården, om man inte prövar en privat klinik förstås.

Men som sagt, tips?
Citera
2017-11-06, 19:38
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Har ett knä som jag skulle vilja kolla upp hälsan på. Vart går man för bäst hjälp? Vårdcentralen har man väl sådär bra erfarenhet av men är väl som första steget in i vården, om man inte prövar en privat klinik förstås.

Men som sagt, tips?
Sjukgymnast känns som ett bra första alternativ.
Citera
2017-11-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Sjukgymnast känns som ett bra första alternativ.
Tack för att du pekade mig åt rätt håll.
Citera
2017-11-06, 22:03
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen

Men som sagt, tips?

Beror ju lite på VARFÖR du vill "kolla upp hälsan" på knäet. Men som du själv är inne på så är en nyutexaminerad underläkare på en vårdcentral inte nödvändigtvis bäst lämpad att uttala sig. Ofta har sjukgy...förlåt, fysioterapeuter ska det vara (ny yrkestitel sedan 2014) bättre kunskap om skador i rörelseapparaten, särskilt idrottsrelaterade sådana. Kolla upp om det finns någon med idrottsinriktning, numera brukar man både kunna boka tid online och se vilken inriktning de olika fysioterapeuterna har. Om de bedömer att knäet behöver röntgas får du vända dig till vårdcentralen för remiss.
Citera
2017-11-07, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Beror ju lite på VARFÖR du vill "kolla upp hälsan" på knäet. Men som du själv är inne på så är en nyutexaminerad underläkare på en vårdcentral inte nödvändigtvis bäst lämpad att uttala sig. Ofta har sjukgy...förlåt, fysioterapeuter ska det vara (ny yrkestitel sedan 2014) bättre kunskap om skador i rörelseapparaten, särskilt idrottsrelaterade sådana. Kolla upp om det finns någon med idrottsinriktning, numera brukar man både kunna boka tid online och se vilken inriktning de olika fysioterapeuterna har. Om de bedömer att knäet behöver röntgas får du vända dig till vårdcentralen för remiss.
Du har några bra poänger, har nu bokat tid hos en fysioterapeut i stan med gott rykte, tack!
Citera
2017-11-10, 13:11
Medlem
JustZlatans avatar
Om jag börjar träna nu, kan jag få sexiga muskler fram till sommaren? Jag körde ett pass idag med ryggböj, armhävningar, grodhopp, biceps/hantlar och jag är helt jävla slut.
Citera
2017-11-10, 13:46
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om jag börjar träna nu, kan jag få sexiga muskler fram till sommaren? Jag körde ett pass idag med ryggböj, armhävningar, grodhopp, biceps/hantlar och jag är helt jävla slut.

Beror väl på vad du själv anser är "sexiga muskler", samt vad din startpunkt är. Att du är helt slut säger ingenting om kvalitén på passet, fortsätt träna och sköt kosten, vilan, återhämtningen m.m så gott du kan.
Citera
2017-11-10, 15:04
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det går att få till en rejäl förändring på 8-9 månader, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in