2018-02-20, 15:38
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
2.5 kg på varje sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Bra! Då vet jag hur jag ska göra Tack för hjälpen!
Nej nej nej! +2,5kg totalt. Det blir +1,75kg på varje sida, vilket även vanligen är den minsta viktskivan gymmet har.
Citera
2018-02-20, 15:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej nej nej! +2,5kg totalt. Det blir +1,75kg på varje sida, vilket även vanligen är den minsta viktskivan gymmet har.
Aha, är det totalt? Missförstånd från mig! 1.25 kg per sida.
Citera
2018-02-21, 16:31
Medlem
Nihennas avatar
Vad har ni för råd om man har svårare för militärpress än andra om man gör 5x5?

Nu har jag iofs förjävliga nackspärr och kan inte ta i fullt ut, men även förra veckan var den absolut jävligast.

Jag är just nu på stång+15 på varje sida. Knäböj, bröstpress, marklyft och den där sista går hur bra som helst, men just militärpressen är riktigt kämpig.

Utan nackspärren skulle jag nog fortfarande klara av mina 5 set (klarade bara 2 nu), men jämfört de andra övningarna är den ett helvete själv.
Senast redigerad av Nihenna 2018-02-21 kl. 16:33.
Citera
2018-02-21, 16:42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vad har ni för råd om man har svårare för militärpress än andra om man gör 5x5?

Nu har jag iofs förjävliga nackspärr och kan inte ta i fullt ut, men även förra veckan var den absolut jävligast.

Jag är just nu på stång+15 på varje sida. Knäböj, bröstpress, marklyft och den där sista går hur bra som helst, men just militärpressen är riktigt kämpig.

Utan nackspärren skulle jag nog fortfarande klara av mina 5 set (klarade bara 2 nu), men jämfört de andra övningarna är den ett helvete själv.

Man har svagare och starkare muskelgrupper, fullt normalt, vad du kan göra är väl att prioritera militärpressen. Lägg den tidigare i passet, eller först, så du har som mest energi och fokus under den övningen.
Citera
2018-02-21, 17:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Man har svagare och starkare muskelgrupper, fullt normalt, vad du kan göra är väl att prioritera militärpressen. Lägg den tidigare i passet, eller först, så du har som mest energi och fokus under den övningen.

Alright! Ska försöka igen på fredag, om nacken är bra, och börja med det den dagen. Tack!
Citera
2018-02-21, 17:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Alright! Ska försöka igen på fredag, om nacken är bra, och börja med det den dagen. Tack!
Ja, var försiktig med nacken så det inte blir ännu värre, så kommer det nog gå bra!
Citera
2018-02-21, 19:48
Medlem
Rippless avatar
När jag körde marklyft idag kom en instruktör och gnällde om att jag släppte ned stången för hårt. Måste nu alltså ha mer kontrollerad nedgång i marklyft, är det något som är skadligt? Anledningen till att jag har haft en hårdare nedgång är för att jag har läst att en långsam nedgång kan vara skadligt för svanken. Hur ser ni på det hela? Kanske kan låta stången glida nedåt längst benen och sedan efter knäna gå lite mer kontrollerat ned, men känns ganska jobbigt att tänka på det efter ett tungt lyft.

Ganska löjligt f.ö. att de gnäller på det. Har gjort likadant i säkert 2 månader nu på detta gym och det har aldrig varit något snack innan.
Citera
2018-02-24, 00:41
Medlem
Om man kör 3x10 på 70 % av 1RM och efter ett tag går ner på 3x8 på 75/80% av 1RM så kommer man ju inte upp i samma träningsvolym. Ska man lägga till ett set för att komma upp i samma volym för bäst muskeltillväxt? Har läst runt lite och tror jag förvirrat mig själv
Citera
2018-02-24, 09:52
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccccc
Om man kör 3x10 på 70 % av 1RM och efter ett tag går ner på 3x8 på 75/80% av 1RM så kommer man ju inte upp i samma träningsvolym. Ska man lägga till ett set för att komma upp i samma volym för bäst muskeltillväxt? Har läst runt lite och tror jag förvirrat mig själv

Det beror på hur ofta du tränar och vad dina pass består utav.
Citera
2018-02-24, 16:45
Medlem
Irbes avatar
Jag har under det senaste året gått från att inte kunna göra chins till att nu kunna göra tio stycken. Iaf i mitt första set, sedan orkar jag ca åtta i set två, och de efterföljande seten följer ungefär samma regression. Jag har testa olika längd på vilan, med ungefär samma resultat. Misstänker att det är mitt grepp som är den svaga länken, och har börjat träna det separat för att ta igen det som det släpar efter.

Men det jag undra är, hur ska jag träna mina chins till det att greppet är ikapp och jag orkar göra 3x10? Gå ner i vilotid och försöka gå till fail vid varje set? Eller vikta och stanna innan fail?
Mitt mål med min träning är väl egentligen att se någorlunda representativ ut och att bli starkast i byn intresserar mig inte, däremot gillar jag chins och skulle gärna på sikt klara av typ 3x15.

All input uppskattas!
Citera
2018-02-24, 16:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irbe
Jag har under det senaste året gått från att inte kunna göra chins till att nu kunna göra tio stycken. Iaf i mitt första set, sedan orkar jag ca åtta i set två, och de efterföljande seten följer ungefär samma regression. Jag har testa olika längd på vilan, med ungefär samma resultat. Misstänker att det är mitt grepp som är den svaga länken, och har börjat träna det separat för att ta igen det som det släpar efter.

Men det jag undra är, hur ska jag träna mina chins till det att greppet är ikapp och jag orkar göra 3x10? Gå ner i vilotid och försöka gå till fail vid varje set? Eller vikta och stanna innan fail?
Mitt mål med min träning är väl egentligen att se någorlunda representativ ut och att bli starkast i byn intresserar mig inte, däremot gillar jag chins och skulle gärna på sikt klara av typ 3x15.

All input uppskattas!
Gör mer chins.
Citera
2018-02-24, 18:48
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irbe

All input uppskattas!

Här finns ett bra program om du har chinsstång hemma:
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-chins/

Annars kan viktade chins hjälpa dig att kunna göra fler reps:
https://traningslara.se/hur-bra-cros...a-manga-chins/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in