2017-07-13, 12:12
Medlem
Jaggermeisters avatar
Jag kör ett 3 split schema, eller PPL kan man också nämna det som. Och vissa rekommenderar 2 cykler sen 1 dag vila, andra rekommenderar 1 cykel, vila, sen repeat.

Bröst, Axlar & Triceps. Ev mage
Rygg & Biceps
Ben & mage
VILA
Repeat

ELLER
Rygg & Biceps
Ben & Mage
Repeat
Vila
Repeat

Letar efter det som är mest optimala för muskelhypertrofi. Är det bäst o köra 2 cykler sen vila, eller ska jag vila efter varje cykel?
Citera
2017-07-13, 20:07
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Jag kör ett 3 split schema, eller PPL kan man också nämna det som. Och vissa rekommenderar 2 cykler sen 1 dag vila, andra rekommenderar 1 cykel, vila, sen repeat.

Rygg & Biceps
Ben & mage
VILA
Repeat

ELLER
Rygg & Biceps
Ben & Mage
Repeat
Vila
Repeat

Letar efter det som är mest optimala för muskelhypertrofi. Är det bäst o köra 2 cykler sen vila, eller ska jag vila efter varje cykel?

Skulle nog säga att det beror på. Tränar du t.ex med lägre volym per pass kan frekvensen säkert vara högre. Men svårt att svara på, känner du dig pigg i kroppen och har energi så träna. Det är bättre att träna varje muskelgrupp två gånger i veckan jämfört mot en åtminstone, när det gäller hypertrofi.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27102172

Citat:
the current body of evidence indicates that frequencies of training twice a week promote superior hypertrophic outcomes to once a week. It can therefore be inferred that the major muscle groups should be trained at least twice a week to maximize muscle growth; whether training a muscle group three times per week is superior to a twice-per-week protocol remains to be determined.
Citera
2017-07-15, 09:44
Bannlyst
Hej. Har inte kört på en och en halv månad och därav tappat en del muskelmassa. Hur ska jag göra för att få tillbaka allt snabbt? Köra varje dag?
Citera
2017-07-15, 10:16
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Hej. Har inte kört på en och en halv månad och därav tappat en del muskelmassa. Hur ska jag göra för att få tillbaka allt snabbt? Köra varje dag?

Det är bara att återgå till det schemat du hade tidigare, att återfå den muskelmassan man förlorat (dessutom på relativt kort tid som 6 veckor, beror givetvis på vad du gjort under denna period), tar inte lång tid. Tillbaka till rutinerna du hade innan uppehållet bara.
Citera
2017-07-15, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är bara att återgå till det schemat du hade tidigare, att återfå den muskelmassan man förlorat (dessutom på relativt kort tid som 6 veckor, beror givetvis på vad du gjort under denna period), tar inte lång tid. Tillbaka till rutinerna du hade innan uppehållet bara.
Kan man få tillbaka musklerna utan att behöva äta rätt/väldigt lite? Kan jag få tillbaka allt om jag kör 3 dagar i veckan där jag kör alla muskelgrupper samma dag i en och en halv månad? Jag har alltid kört rullande tresplitschema.
Citera
2017-07-15, 14:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Kan man få tillbaka musklerna utan att behöva äta rätt/väldigt lite? Kan jag få tillbaka allt om jag kör 3 dagar i veckan där jag kör alla muskelgrupper samma dag i en och en halv månad? Jag har alltid kört rullande tresplitschema.

Förstår inte riktigt vad du menar. Återgår du till den träning och kost du hade innan uppehållet så lär du komma tillbaka till det du hade ganska fort.
Citera
2017-07-15, 14:44
Bannlyst
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar. Återgår du till den träning och kost du hade innan uppehållet så lär du komma tillbaka till det du hade ganska fort.
Asså undrar om jag kan få tillbaka musklerna av att bara lyfta eftersom de är "programmerade" redan. Eller måste jag äta som en häst också?
Citera
2017-07-15, 14:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Asså undrar om jag kan få tillbaka musklerna av att bara lyfta eftersom de är "programmerade" redan. Eller måste jag äta som en häst också?

Du "måste" aldrig äta som en häst, eftersom det går att bygga muskelmassa på kaloribalans och t.om kaloriunderskott, även om det är lättare (om man ska använda det uttrycket) att göra det på ett överskott. Men då ska man även komma ihåg att med ett kaloriöverskott sker även en ökning av fettmassan, hur stor ökning beror givetvis på. När det gäller den frågan du undrar över så finns det en bra och lättläst artikel angående detta.

http://tyngre.se/artiklar/finns-det-...t-muskelminne/
Citera
2017-07-15, 15:22
Bannlyst
Citat:
Du "måste" aldrig äta som en häst, eftersom det går att bygga muskelmassa på kaloribalans och t.om kaloriunderskott, även om det är lättare (om man ska använda det uttrycket) att göra det på ett överskott. Men då ska man även komma ihåg att med ett kaloriöverskott sker även en ökning av fettmassan, hur stor ökning beror givetvis på. När det gäller den frågan du undrar över så finns det en bra och lättläst artikel angående detta.

http://tyngre.se/artiklar/finns-det-...t-muskelminne/
Kan man verkligen bygga på balans och underskott? Förutsatt att man tränar? Antar att det tar längre tid bara men att man då ökar i lean massa?
Citera
2017-07-15, 15:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Kan man verkligen bygga på balans och underskott? Förutsatt att man tränar? Antar att det tar längre tid bara men att man då ökar i lean massa?

Ja, styrketräning och ett högre proteinintag. Det går självklart långsammare vid kaloribalans jämfört mot kaloriöverskott och vid kaloriunderskott är det svårt, men absolut inte omöjligt. Vid en viktnedgång vill man åtminstone försöka behålla muskelmassan och att viktnedgången ska bestå utav enbart fettmassa i princip.
Citera
2017-07-15, 18:44
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Jag försöker minska mängden kroppsfett en aning, och jag undrar om det hjälper om man svettas mycket när man tränar/springer. Jag minns att jag läst någonstans att om man svettas mycket vid träning så förbränner kroppen mer energi vilket gör att det går att minska mängden kroppsfett lite mer vid varje träningstillfälle. Stämmer det, eller är det bara en skröna?
Citera
2017-07-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag försöker minska mängden kroppsfett en aning, och jag undrar om det hjälper om man svettas mycket när man tränar/springer. Jag minns att jag läst någonstans att om man svettas mycket vid träning så förbränner kroppen mer energi vilket gör att det går att minska mängden kroppsfett lite mer vid varje träningstillfälle. Stämmer det, eller är det bara en skröna?

Det är en skröna. Hur mycket du svettas har ingen koppling till hur mycket fett du förbrukar vid ett träningspass. Däremot går du ju temporärt ner i vikt, men vikten består av vätska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in