2017-05-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Någon som har tips på en bra APP för android för styrketräning?
Där man kan skapa program, logga reps osv.

Jag skulle rekommendera Styrkelabbets app
Citera
2017-05-18, 11:27
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Finns det riktiga upplägg där tex Smolov JR? Det hade varit rätt soft när man går in mer på styrkelyft att appen räknar ut vad man ska köra på vilka pass i en app. Antar att det inte finns, men önsketänkande.

Ja, eller om man kör Madcow. Där har ju dock Styrkelabbet gjort en grym excel.
Appen Madcow saknar väl en del önskbara funktioner som jag förstått det.
Citera
2017-05-18, 11:27
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahiho
Jag skulle rekommendera Styrkelabbets app

Styrkelabbet? Har dom en app?
Citera
2017-05-18, 12:57
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskaren25
tjena
Har precis kört min första deff men börja dock för tidigt så har kört cirkus 5 månader och är nöjd med resultat osv. men vill snart börja bulka igen men undrar hur snabbt deff resultatet försvinner isf om jag börjar kö bulk. tänkte då det är sommar snart så vill man inte bara slänga bort allt liksom. och vet att jag kan lägga mig på kaloribalans men jag vill ju börja bygga muskler igen.
Det har en tendens att försvinna ganska snabbt tyvärr.

Efter ett långvarigt kaloriunderskott har kroppen nerreglerat sin basmetabolism. Detta gör att det blir väldigt lätt att hamna på kaloriöverskott, och om man räknar efter vad som skulle bli överskott i "normalt" tillstånd så blir det då ännu mer. Resultatet blir att man går upp i vikt väldigt snabbt.

Dessutom verkar kroppen sträva efter att ligga i någon slags normalläge eller vad man ska kalla det. Har man varit fet tidigare så finns tyvärr fettcellerna kvar, och det är väldigt vanligt att tidigare feta personer som bantat återigen blir överviktiga (tänk Biggest looser), men även normalviktiga har en tendens att svänga tillbaka snabbt till en mer normal fettprocent.
Citera
2017-05-18, 13:52
Medlem
Jabbockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Finns det riktiga upplägg där tex Smolov JR? Det hade varit rätt soft när man går in mer på styrkelyft att appen räknar ut vad man ska köra på vilka pass i en app. Antar att det inte finns, men önsketänkande.

Finns få färdiga program i apparna jag har använt. Fyller i programmet själv i appen o sen kalkylerar den efter det.

Men ska finnas kalkylatorer till både Smolov Squat program och Smolov Jr på Play Butiken så vitt jag vet. Vet inte hur funktionella de är dock

Edit: När jag körde 5/3/1 så fanns det en riktigt bra app som kalkylerade exakt allt. Man skrev ba in sitt uppskattade 1RM o så gjorde den resten åt dig. Fungerade asbra!
Vet att det finns en bra 5x5 app också som en kompis använder.

Bara o kika runt! Finns mycket bra därute
Senast redigerad av Jabbocks 2017-05-18 kl. 13:56.
Citera
2017-05-18, 14:57
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det har en tendens att försvinna ganska snabbt tyvärr.

Efter ett långvarigt kaloriunderskott har kroppen nerreglerat sin basmetabolism. Detta gör att det blir väldigt lätt att hamna på kaloriöverskott, och om man räknar efter vad som skulle bli överskott i "normalt" tillstånd så blir det då ännu mer. Resultatet blir att man går upp i vikt väldigt snabbt.

Dessutom verkar kroppen sträva efter att ligga i någon slags normalläge eller vad man ska kalla det. Har man varit fet tidigare så finns tyvärr fettcellerna kvar, och det är väldigt vanligt att tidigare feta personer som bantat återigen blir överviktiga (tänk Biggest looser), men även normalviktiga har en tendens att svänga tillbaka snabbt till en mer normal fettprocent.
Det här är så intressant och även en av flera anledningar som får mig att tycka att "kalorier in och ut är det enda som räknas" är för löjligt förenklat. Jag såg någon studie där metabolismen var nedreglerad ett helt år efter. Du kanske har bättre koll på hur länge man får räkna på att metabolismen är nedreglerad?
Citera
2017-05-18, 15:01
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Det här är så intressant och även en av flera anledningar som får mig att tycka att "kalorier in och ut är det enda som räknas" är för löjligt förenklat. Jag såg någon studie där metabolismen var nedreglerad ett helt år efter. Du kanske har bättre koll på hur länge man får räkna på att metabolismen är nedreglerad?

Kan rekommendera att läsa igenom denna artikel, den är ganska lång men läsvärd när det gäller just detta: http://tyngre.se/artiklar/en-gaang-tjock-alltid-tjock/
Citera
2017-05-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbocks
Finns få färdiga program i apparna jag har använt. Fyller i programmet själv i appen o sen kalkylerar den efter det.

Men ska finnas kalkylatorer till både Smolov Squat program och Smolov Jr på Play Butiken så vitt jag vet. Vet inte hur funktionella de är dock

Edit: När jag körde 5/3/1 så fanns det en riktigt bra app som kalkylerade exakt allt. Man skrev ba in sitt uppskattade 1RM o så gjorde den resten åt dig. Fungerade asbra!
Vet att det finns en bra 5x5 app också som en kompis använder.

Bara o kika runt! Finns mycket bra därute

Jo, jag har på datorn så fortsätter nog med det. Får se hur jag ska lägga upp marklyft framöver. Tänkte börja köra för att försöka nå 180kg i marklyft. Men papper och penna har fungerat bra hittills.
Citera
2017-05-18, 19:56
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Den artikeln som länkades ovan ger en bra översikt.
Citera
2017-05-18, 22:10
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Om man tränar bänkpress ett pass och kör treor för att bli starkare och sen åttor för lite mer volym tar dem då ut varandra och gör hela passet till någon "mellanmjölksträning"? En kompis sa det till mig och tyckte inte att jag borde köra hög och lågreps under samma pass, är skeptisk.

Din kompis har noll koll och saknar perspektiv. Människokroppen är inte framavlad för att förhålla sig till vissa godtyckliga matematiskt strikta parametrar utan för att vara anpassningsbar. Om du varierar och blandar din träning på olika sätt så utvecklar du din fysik bättre. Att variera hög- och lågreps är jättebra och ingenting utesluter att det sker inom samma träningspass.

Powerlifting-nördarna som tror att de har hittat anatomins heliga graal...
Citera
2017-05-19, 16:29
Medlem
Kravallens avatar
Kan man bege sig ut i skogen och springa i bara svart kompressionströja eller bryter man mot någon löparkodex då?

Edit: Skor och shorts såklart också
Senast redigerad av Kravallen 2017-05-19 kl. 16:34.
Citera
2017-05-19, 16:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Kan man bege sig ut i skogen och springa i bara svart kompressionströja eller bryter man mot någon löparkodex då?

Edit: Skor och shorts såklart också

Spring i det du själv tycker är bekvämast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in