Citat:
Ursprungligen postat av
lolzlo
Lite oklart. Det är okej att träna samma muskelgrupp 2-3 dagar i veckan om träningsvärk inte begränsar mig? Jag borde ta det lugnt i början då jag har kraftig träningsvärk, men under de kommande veckor ska jag sträva till att träna samma muskelgrupp 2-3 dagar i veckan. Har jag förstått rätt? Något att poängtera?
Det jag gjorde var att följa nybörjarprogrammet (den klistrade tråden här på FB) som ordinerar 3 pass i veckan. Efter de allra första passen fick jag träningsvärk som en jude efteråt. Men jag pushade på ändå med 3 pass i veckan, och efter kanske 3 veckor hade träningsvärken efter passen i stort sett försvunnit helt så det var inte längre ett problem.
Så det är väl mitt tips till dig med. Kör på som du tänkt, och återkom eventuellt om några veckor om det inte blivit bättre. Jag tror det löser sig själv.
Styrkelabbet har i sin podd några gånger tagit upp ämnet träningsvärk. Typ detta avsnittet
http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-38-traningsvark/ (kan han varit något annat avsnitt jag lyssnat på men budskapet är väl detsamma). Tesen de presenterar är att man får träningsvärk när musklerna bryts ner mer än vad de byggs upp, vilket sker i början när man är helt ny och kroppen inte hunnit anpassa sig. Alltså borde träningsvärken med tiden avta i.o.m. att kroppen anpassar sig och blir invand.