2017-08-04, 16:10
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Det är nervsystemet man måste ha koll på. Musklerna återhämtar sig riktigt fort. Annars kan du alltid köra

Måndag: under
Tisdag: över
Onsdag: vila
Torsdag under
Fredag vila
Lördag över
Söndag vila.
Ah, det hade kanske varir bättre men jag tycker det är enklare att hålla rutinerna på veckodagar.
Citera
2017-08-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Ah, det hade kanske varir bättre men jag tycker det är enklare att hålla rutinerna på veckodagar.

Det flesta brukar vilja ha de på vardagarna. Ifall du är orolig kör benpasset först så brukar det bli skönare att köra rygg dagen efter mark istället för motsatsen.
Citera
2017-08-04, 23:03
Citat:
Det är nervsystemet man måste ha koll på. Musklerna återhämtar sig riktigt fort. Annars kan du alltid köra

Vad menar du med detta?
Citera
2017-08-04, 23:15
Medlem
JoeBuddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Jag kör en över/under-split och markar på ben-dagen. Det känns fortfarande som att ben och nedre rygg tar slut innan latsen, så jag tycker inte egentligen att det påverkar formen. Men, fan, man har ju fått det intutat i sig att låta varje muskelgrupp vila minst en dag och då känns det inte uppenbart var jag ska stoppa marken.

Grymt.

Då förstår jag ditt dilemma! Vila är indeed viktigt! Varför inte dela upp i push/pull istället för övre/under? Hade löst ditt problem! Mvh
Citera
2017-08-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Vad menar du med detta?

Vill du veta mer vad nervsystemet är? Det är iaf samarbete mellan hjärnan och ryggmärgen. Överbelastat du det kan det leda till misslyckad progression eller rent av överträning om det vill säg illa.

T ex att gå beyond fail med basövningar som knäböj och marklyft påfrester nervsystemet eller det såkallade CSN väldigt mycket. En muskel tar ungefär 24-26 timmar innan det kan köras igen medan nervsystemet kan behöva 5 till 7 gånger mer tid.
Citera
2017-08-05, 05:23
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Vill du veta mer vad nervsystemet är? Det är iaf samarbete mellan hjärnan och ryggmärgen. Överbelastat du det kan det leda till misslyckad progression eller rent av överträning om det vill säg illa.

T ex att gå beyond fail med basövningar som knäböj och marklyft påfrester nervsystemet eller det såkallade CSN väldigt mycket. En muskel tar ungefär 24-26 timmar innan det kan köras igen medan nervsystemet kan behöva 5 till 7 gånger mer tid.
Är det just när man går till fail som det belastar nervsystemet extra mycket? Och hur ska man ens kunna känna och avgöra ifall ens nerver är utvilade? Känns ju mest som att man får gissa.
Citera
2017-08-05, 10:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Är det just när man går till fail som det belastar nervsystemet extra mycket? Och hur ska man ens kunna känna och avgöra ifall ens nerver är utvilade? Känns ju mest som att man får gissa.

Hur nervsystemet påverkas beror på vilken typ av träning du utför och hur tränad du är. Känner man sig pigg och fräsch i kroppen är det nog ingen fara att träna.
Citera
2017-08-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3

Lite förenklat kan jag säga ju högre intensitet du har ju mer påverkar det. T ex om du skulle ha väldigt hög volym, väldigt hög intensitet och väldigt frekvens så skulle du påfresta nervsystemet rätt rejält. Äter du och sover dåligt med ett hårt dagligt arbete så är även det en orsak. Även ålder spelar in.

Normalt sätt behöver man inte vara orolig om man sköter allt rätt. Kroppen klarar av väldigt mycket och man kommer märka motivationsbrist innan man ens kommit dit.
Citera
2017-08-05, 17:12
Medlem
Hur känner man om nervsystemet behöver vila efter en period av hård träning?
Citera
2017-08-05, 17:37
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation

Det är ju svårt att svara exakt hur man känner sig, men t.ex orkeslös, svårt att fokusera, vissa tappar motivationen. Behöver du vila så kommer du känna det. Även sömnen/kosten/stress m.m spelar roll för hur du presterar.
Citera
2017-08-05, 20:39
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Man presterar plötsligt mycket sämre i styrkeövningar. Greppet blir vanligen väldigt svagt, det är min "tell" i alla fall.

Andra symptom kan likna lättare depression: utmattning, vill bara sova, ingen ork för nåt, minskat intresse för allt som tidigare varit kul…
Citera
2017-08-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Man presterar plötsligt mycket sämre i styrkeövningar. Greppet blir vanligen väldigt svagt, det är min "tell" i alla fall.

Andra symptom kan likna lättare depression: utmattning, vill bara sova, ingen ork för nåt, minskat intresse för allt som tidigare varit kul…

Tack för bra svar. Vet att ytterligare symptom (i alla fall i löparkretsar) är minskad aptit och minskad behåring samt ökad urinering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in