2017-06-10, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Hur "hård" man ser ut är en kostfråga, krävs ju givetvis att man har någon nämnvärd muskelmassa för att det ska se bra ut också. Men är det mer definierade muskler du är ute efter så är det en kostfråga, som sagt.
Jag har som sagt mycket volym med en body fat på runt 18 procent och 78 kg. 183 cm.

Jag har slarvat med kosten och ätit vad som helst. Inte mycket proteiner om jag ska vara ärlig. Är det anledningen till att min kropp är mer ballongaktig?
Citera
2017-06-10, 12:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Jag har som sagt mycket volym med en body fat på runt 18 procent och 78 kg. 183 cm.

Jag har slarvat med kosten och ätit vad som helst. Inte mycket proteiner om jag ska vara ärlig. Är det anledningen till att min kropp är mer ballongaktig?

Nu är siffran 18 % bara en uppskattad siffra och inget som är 100% korrekt, gissar jag. Hur mycket man behöver gå ned för att se hårdare ut är individuellt, men du måste nära 10% eller under för detta. Inte för att procenten kroppsfett är något du ska gå efter, gå ned ett par kg tills du är nöjd istället. Proteinrik kost är A och O när det gäller kroppssammansättningen, speciellt vid kaloriunderskott och då kan man gott höja intaget, beroende på. Runt 2.5-3> gram protein per kg kroppsvikt ungefär, givetvis i kombination med styrketräning.
Citera
2017-06-10, 14:51
Bannlyst
Citat:
Nu är siffran 18 % bara en uppskattad siffra och inget som är 100% korrekt, gissar jag. Hur mycket man behöver gå ned för att se hårdare ut är individuellt, men du måste nära 10% eller under för detta. Inte för att procenten kroppsfett är något du ska gå efter, gå ned ett par kg tills du är nöjd istället. Proteinrik kost är A och O när det gäller kroppssammansättningen, speciellt vid kaloriunderskott och då kan man gott höja intaget, beroende på. Runt 2.5-3> gram protein per kg kroppsvikt ungefär, givetvis i kombination med styrketräning.
Kan man inte få en hård kropp av att bara äta kolhydrater och träna hårt som fan...

detta i kaloriöverskott?
Citera
2017-06-10, 14:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Kan man inte få en hård kropp av att bara äta kolhydrater och träna hårt som fan...

detta i kaloriöverskott?

Ett kaloriöverskott kommer ge ökad muskelmassa, men även en ökning av fettmassa (hur mycket beror på), och en ökning av fettmassa är inte önskvärt om det är hårdhet du är ute efter. Ligger du nu runt 18 % så finns det ingen anledning att överäta ännu mer och öka den siffran.
Citera
2017-06-11, 15:04
Medlem
Citat:
Det brukar oftast vara vid magen/naveln som stången nuddar vid, inte bröstet, åtminstone inte vid just den typen av skivstångsrodd. Så som det utförs i länken ovan är korrekt. Testa sänk vikterna och gör övningen mer kontrollerad.

Testade idag.. Körde med mycket mindre vikter (10 kg) och fokuserade bara att dra med ryggen emot naveln kopplade inte in någe armar alls.. Blev mycket bättre kontakt
Citera
2017-06-11, 15:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtp
Testade idag.. Körde med mycket mindre vikter (10 kg) och fokuserade bara att dra med ryggen emot naveln kopplade inte in någe armar alls.. Blev mycket bättre kontakt

Citera
2017-06-12, 00:14
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Jag började träna för någon vecka sedan men började jogga nu idag.

Jag har suttit på soffan o gottat i mig mycket innan dess samt kedjerökt i 5 år så nu när jag testade att jogga så

klarade jag av typ springa 100 meter. 2 timmar efter och jag började andas igen så körde jag igen och fick 4 meter extra.

Ska jag bara sitta och pusha limit 5 meter åt gången och kan man komma igång med kanske 5 minuter runda efter typ 10 omgångar?
Citera
2017-06-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg
Jag började träna för någon vecka sedan men började jogga nu idag.

Jag har suttit på soffan o gottat i mig mycket innan dess samt kedjerökt i 5 år så nu när jag testade att jogga så

klarade jag av typ springa 100 meter. 2 timmar efter och jag började andas igen så körde jag igen och fick 4 meter extra.

Ska jag bara sitta och pusha limit 5 meter åt gången och kan man komma igång med kanske 5 minuter runda efter typ 10 omgångar?

Kör var runt 3e dag. Det blir bättre för varje pass.
Citera
2017-06-16, 10:36
Medlem
sadustenellers avatar
Ska ut på klubben och dricka ikväll, värt att träna innan det eller vänta med det tills alkoholen har gått ur systemet så att säga? Tack!
Citera
2017-06-16, 10:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Ska ut på klubben och dricka ikväll, värt att träna innan det eller vänta med det tills alkoholen har gått ur systemet så att säga? Tack!

Det är alltid bättre att träna än att inte träna, hur lång tid det tar för alkoholen att förbrännas beror på ett flertal faktorer. Handlar det om alkohol några enstaka tillfällen så är det knappast något som påverkar dig på längre sikt, beror säkert på hur stor mängd du dricker givetvis. Det är vad du gör över en längre tidsperiod som har praktiskt betydelse.
Citera
2017-06-16, 13:33
Medlem
Vid marklyft har jag börjat uppleva ett "knäppande". När jag påbörjar lyftet hör jag i kroppen hur nått knäpper, ett väldigt lätt men distinkt slag. Upplever ingen smärta i samband med detta. Detta sker oavsett belastning, alltså jag kan få det att "knäppa" utan att använda skivstången.

Om jag lägger fingrarna på ryggraden och utför rörelsen lokaliserar jag knäppandet till absolut nedersta rygg, alternativt höft.

Kan en muskel skapa detta fenomen vid aktiverande?
Citera
2017-06-16, 13:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crl84
Vid marklyft har jag börjat uppleva ett "knäppande". När jag påbörjar lyftet hör jag i kroppen hur nått knäpper, ett väldigt lätt men distinkt slag. Upplever ingen smärta i samband med detta. Detta sker oavsett belastning, alltså jag kan få det att "knäppa" utan att använda skivstången.

Om jag lägger fingrarna på ryggraden och utför rörelsen lokaliserar jag knäppandet till absolut nedersta rygg, alternativt höft.

Kan en muskel skapa detta fenomen vid aktiverande?

Förmodligen samma typ av fenomen som kan höras i finger- och tåleder, alltså luft och helt ofarligt (inte brosk eller ben som nöter mot varandra, som många tror). Sånt här kan ju uppstå lite när som helst utan nån speciell orsak. Gör det inte ont så är det nog lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in