Citat:
Ursprungligen postat av
James-Michael-Michaels
Två frågor. Hur mycket siktar ni på att gå upp i vikt under en bulk? När jag gick ner i vikt förra året följde jag 0,5 kg/veckan tills jag nådde min målvikt. Jag tänker nog sikta på gå upp 0,5 kg/veckan om ni nu inte kommer med bättre råd.
Min andra fråga är hur ni bestämmer när ni ska sluta bulka, har ni en målvikt eller bestämmer ni ett visst datum?
Svaret kommer bero på ditt utgångsläge. För någon som t.ex varit överviktig tidigare så kommer överätning resultera i nästan uteslutande fettmassa, medan en person som aldrig varit överviktig kommer lägga på sig främst muskelmassa, har man genetiken till sin fördel kan nästan uteslutande all överätning resultera i muskelmassa (i kombination med styrketräning). Detta är inom rimliga gränser givetvis, bör ändå nämnas. Så det beror på dig, det går inte att svara på hur mycket av din viktuppgång som kommer vara av kvalité. Personligen både rekommenderar jag, och äter själv, på kaloribalans. Detta tar förvisso längre tid jämfört med ett kaloriöverskott, men jag har å andra sidan inte särskilt bråttom. OM jag hade siktat på ett kaloriöverskott så hade jag nog lagt mig på ett svagt sådant, och kanske sikta på 0,5-1 kg/månad, inte vecka. Oklart hur min kropp reagerar på längre perioder av överätning men runt den siffran hade
jag siktat på, vissa gör aggressivare viktuppgång än så.