2018-12-28, 13:17
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du kan öka i muskelmassa trotts kaloriunderskott, särskilt som nybörjare, ett överskott av kalorier är inget måste i det avseendet. Det finns en uppsjö med scheman som kan passa dig. Finns ett schema i den låsta tråden på forumet som heter Nybörjarträning 101, t.ex.

Se där, det trodde jag inte , kul att höra!
ska kolla upp den tråden

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Snabbfixen är att boka en timme på en PT. Så får du genomgång samt lite tips på kosten. Sen är det ju bra om du läser på under tiden vilket du verkar öppen för. Att få muskler och bli smalare är typ allas mål på gymmet så det finns otroligt mycket information. Bästa träningskanalen är typ Athlean X på Youtube. Kolla serien där Jeff visar en klen nybörjare hur han ska träna och äta samt hur det gick så får du bättre resultat än alla på ditt gym under 2019.

Tack för bra tips, verkar finnas mycket matnyttigt på hans youtube! Men just serien du rekomenderade hittar jag inte på , lust att länka?
Citera
2018-12-28, 16:05
Medlem
Varför är det bra att träna med elastiska band och liknande för att få nervsystemet att använda sig utav fler muskelfibrer. Nervsystemet kommer att återgå till endast de muskelfibrerna som behövs när man tar bort de elastiska banden eller vikterna.

Till exempel att skuggboxas med vikter i händerna, när man släpper vikterna känns det som att händerna flyger fram men efter en kort stund är känslan borta.

Vad är då fördelarna med detta?
Citera
2018-12-28, 18:13
Citat:
Ursprungligen postat av Coolpojke2
Varför är det bra att träna med elastiska band och liknande för att få nervsystemet att använda sig utav fler muskelfibrer. Nervsystemet kommer att återgå till endast de muskelfibrerna som behövs när man tar bort de elastiska banden eller vikterna.

Till exempel att skuggboxas med vikter i händerna, när man släpper vikterna känns det som att händerna flyger fram men efter en kort stund är känslan borta.

Vad är då fördelarna med detta
?

Att man blir starkare?
Citera
2018-12-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Se där, det trodde jag inte , kul att höra!
ska kolla upp den tråden

Tack för bra tips, verkar finnas mycket matnyttigt på hans youtube! Men just serien du rekomenderade hittar jag inte på , lust att länka?

Bilderna vid filmerna kan du kolla på. Är det en tanig snubbe på bild där så har du hittat rätt.
Citera
2018-12-31, 12:27
Medlem
Kafferastens avatar
Jag är 177 cm lång och har nu efter snart 8 månaders stenhård träning med gång/löpning samt enklare styrketräning med hantlar och diet nått en viktnedgång från 132 kg till 85 kg, vilket givetvis är väldigt bra. Jag kanske kan gå ner ett gäng kilo till och försöker göra det. Problemet jag märker nu är fett/skinn som hänger ner från magen. Vet att man kan operera och sånt men har ingen lust med det och man måste haft stabil vikt i 1 år innan läste jag, men jag vill göra något nu så klart. Vilka övningar kan man göra förutom situps vad gäller muskulaturen i magen? Om det ens hjälper för att få bort skiten.

Kanske en del löser sig självt om jag går ner 8-10 kg ytterligare vilket jag med min längd borde kunna göra, men jag har fastnat på 85 kilo verkar det som. När jag var 25 år vägde jag 75 kg. Det knepiga är att jag är dubbelt så gammal nu och kroppen är inte lika snäll mot mig.
Citera
2019-01-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Jag är 177 cm lång och har nu efter snart 8 månaders stenhård träning med gång/löpning samt enklare styrketräning med hantlar och diet nått en viktnedgång från 132 kg till 85 kg, vilket givetvis är väldigt bra. Jag kanske kan gå ner ett gäng kilo till och försöker göra det. Problemet jag märker nu är fett/skinn som hänger ner från magen. Vet att man kan operera och sånt men har ingen lust med det och man måste haft stabil vikt i 1 år innan läste jag, men jag vill göra något nu så klart. Vilka övningar kan man göra förutom situps vad gäller muskulaturen i magen? Om det ens hjälper för att få bort skiten.

Kanske en del löser sig självt om jag går ner 8-10 kg ytterligare vilket jag med min längd borde kunna göra, men jag har fastnat på 85 kilo verkar det som. När jag var 25 år vägde jag 75 kg. Det knepiga är att jag är dubbelt så gammal nu och kroppen är inte lika snäll mot mig.

Athlean X på Youtube visar effektiva magövningar. Min favorit är när man hänger i raka armar ovanför marken och så drar man knäna mot bröstet så långt upp man klarar. Målet är att klara 5x15. Har en bra väg kvar. Älskar resultatet av den övningen. Körde sittups och annan skit i flera år utan att egentligen komma någon vart. Gillade inte de övningarna och det var nog där problemet låg.

Som du skriver är 85kg på 177cm ganska mycket. Runt 70-75 bör du nog gå ner till. Väger själv 85kg på 188cm och känner själv att jag borde gå ner lite.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-01-02 kl. 11:32.
Citera
2019-01-02, 15:56
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Athlean X på Youtube visar effektiva magövningar. Min favorit är när man hänger i raka armar ovanför marken och så drar man knäna mot bröstet så långt upp man klarar. Målet är att klara 5x15. Har en bra väg kvar. Älskar resultatet av den övningen. Körde sittups och annan skit i flera år utan att egentligen komma någon vart. Gillade inte de övningarna och det var nog där problemet låg.

Som du skriver är 85kg på 177cm ganska mycket. Runt 70-75 bör du nog gå ner till. Väger själv 85kg på 188cm och känner själv att jag borde gå ner lite.

Det beror väl på vad man har som mål att se ut som, eller vad man mår bra av. Om man är naturlig bodybuilder eller bara vill se stor och stark ut så är 85 kg inte så mycket. Jag väger själv 93-94 kg på 180 cm och ser då inte ut som någon hulk. Atletisk kanske.
Citera
2019-01-02, 21:16
Medlem
papperskulas avatar
Om man endast gymmar vintertid och endast löper sommartid... "förstör" löpningen då den styrka man byggt upp ?
Citera
2019-01-02, 21:42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Om man endast gymmar vintertid och endast löper sommartid... "förstör" löpningen då den styrka man byggt upp ?
Du lär ju tappa styrkan du byggt upp om du slutar träna styrka, ja. Use it or lose it.
Citera
2019-01-03, 18:42
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Två frågor. Hur mycket siktar ni på att gå upp i vikt under en bulk? När jag gick ner i vikt förra året följde jag 0,5 kg/veckan tills jag nådde min målvikt. Jag tänker nog sikta på gå upp 0,5 kg/veckan om ni nu inte kommer med bättre råd.

Min andra fråga är hur ni bestämmer när ni ska sluta bulka, har ni en målvikt eller bestämmer ni ett visst datum?
Citera
2019-01-03, 21:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Två frågor. Hur mycket siktar ni på att gå upp i vikt under en bulk? När jag gick ner i vikt förra året följde jag 0,5 kg/veckan tills jag nådde min målvikt. Jag tänker nog sikta på gå upp 0,5 kg/veckan om ni nu inte kommer med bättre råd.

Min andra fråga är hur ni bestämmer när ni ska sluta bulka, har ni en målvikt eller bestämmer ni ett visst datum?
Svaret kommer bero på ditt utgångsläge. För någon som t.ex varit överviktig tidigare så kommer överätning resultera i nästan uteslutande fettmassa, medan en person som aldrig varit överviktig kommer lägga på sig främst muskelmassa, har man genetiken till sin fördel kan nästan uteslutande all överätning resultera i muskelmassa (i kombination med styrketräning). Detta är inom rimliga gränser givetvis, bör ändå nämnas. Så det beror på dig, det går inte att svara på hur mycket av din viktuppgång som kommer vara av kvalité. Personligen både rekommenderar jag, och äter själv, på kaloribalans. Detta tar förvisso längre tid jämfört med ett kaloriöverskott, men jag har å andra sidan inte särskilt bråttom. OM jag hade siktat på ett kaloriöverskott så hade jag nog lagt mig på ett svagt sådant, och kanske sikta på 0,5-1 kg/månad, inte vecka. Oklart hur min kropp reagerar på längre perioder av överätning men runt den siffran hade jag siktat på, vissa gör aggressivare viktuppgång än så.
Senast redigerad av jpettersson1991 2019-01-03 kl. 21:20.
Citera
2019-01-04, 15:23
Medlem
Ställer frågan här då det finns massa som tränar.

Tänkte läsa en Pt-utbildning utomlands. Priset blev ca 9000 kr för Level 2-3. Har kikat igenom allting och allt verkar ingå.

Utifrån den information jag har fått är utbildningarna betydligt dyrare i Sverige samt Norge. Någon som har kännedom om hur mycket det ligger på?

Är det värt att gå kursen utifrån priset och detta är något jag gärna vill jobba med.

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in