Citat:
Ursprungligen postat av
Purjo123
Har börjat springa efter många års uppehåll. Framförallt för att grundkondisen inte ens fanns kvar.
När jag började för cirka 40 dagar sedan kunde jag knappt springa 1 km utan att i princip dö.
Nu efter 40 dagar med löpning varannan dag så orkar jag 2,5-3 km innan jag i princip dör.
Glöm bort vad du klarade av för x antal år sedan och inse att du måste börja om från början. Det absolut vanligaste felet många comebackande motionärer gör, oavsett gren, är att de tror att de kan starta om där de slutade och kör på alldeles för hårt. Träningsvärk, skador och depp kommer som ett brev på posten.
Mitt råd till dig blir detsamma som till en ren nybörjare: Vänj kroppen gradvis genom att springa långsamt och varva löpning med gång. Spring en minut, gå en minut. Du kommer att bli förvånad över hur mycket längre den totala rundan kommer att bli på det här sättet. Allt eftersom du blir starkare kan du förlänga löptiden och minska gångtiden. Till slut kommer du att kunna springa fem kilometer utan att gå, och först därefter kan du börja fundera på att öka tempot eller rentav lägga in någon form av intervaller.