Citat:
Ursprungligen postat av
BengtBurk
Beror lite på syftet. Är tanken att få genomblödning i muskeln i rehabsyfte funkar det bra med flera gånger per dag. Om målet är att faktiskt bli starkare antar jag att du kör med lite tyngre belastning (även om övningen i sig endast tillåter en lätt belastning för att den ska kunna utföras korrekt) och då blir det lite mycket att köra flera gånger per dag. Att köra en gång per dag går säkert fortfarande alldeles utmärkt. Frågan är dock om det kommer ge några resultat att gnugga på med utåtrotationer med gummiband. Jag är tveksam och tror det är viktigare att jobba med rotatorcuffen i andra mer funktionella övningar för att på så sätt träna både styrkan och uthålligheten.
Övningen körs främst för att få genomblödning som du säger, detta för att motverka den inflammationen jag har i supraspinatussenan. Kör väldigt lätt med många reps och har gått bra hittills.
Har lite andra övningar också som fokuserar mer på min hållning och ryggmuskulaturen.
När jag ändå skriver, tror du det är lugnt att köra den hör övningen varje dag? Eller ska man endast köra den på vilodagar då man inte tränar rygg på gymmet? Eller ska jag avstå den helt utom på ryggdagar?
https://youtu.be/l2VQ_WZ8Bto?t=3m34s
Kör mycket omvända flyes på gymmet med lätt belastning men hade varit skönt om jag även kunnat gjort det hemma med gummiband dom dagar jag inte tränar rygg på gymmet.