2016-06-06, 12:36
Medlem
Luparions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk

Det är helt lugnt. Wall slides (och liknande hållningsövningar) kan du köra flera gånger om dagen också.

Tack!

Hur är det med utåtrotationer med gummiband? Samma här så kör jag tre set med 12-15 reps för att stärka och få genomblödning i min supraspinatus.

Varannan dag eller kan man köra varje? Det är lätt motstånd med gummibandet.
Citera
2016-06-08, 17:00
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
Tack!

Hur är det med utåtrotationer med gummiband? Samma här så kör jag tre set med 12-15 reps för att stärka och få genomblödning i min supraspinatus.

Varannan dag eller kan man köra varje? Det är lätt motstånd med gummibandet.
Beror lite på syftet. Är tanken att få genomblödning i muskeln i rehabsyfte funkar det bra med flera gånger per dag. Om målet är att faktiskt bli starkare antar jag att du kör med lite tyngre belastning (även om övningen i sig endast tillåter en lätt belastning för att den ska kunna utföras korrekt) och då blir det lite mycket att köra flera gånger per dag. Att köra en gång per dag går säkert fortfarande alldeles utmärkt. Frågan är dock om det kommer ge några resultat att gnugga på med utåtrotationer med gummiband. Jag är tveksam och tror det är viktigare att jobba med rotatorcuffen i andra mer funktionella övningar för att på så sätt träna både styrkan och uthålligheten.
Citera
2016-06-08, 18:19
Medlem
Luparions avatar
Citat:
Beror lite på syftet. Är tanken att få genomblödning i muskeln i rehabsyfte funkar det bra med flera gånger per dag. Om målet är att faktiskt bli starkare antar jag att du kör med lite tyngre belastning (även om övningen i sig endast tillåter en lätt belastning för att den ska kunna utföras korrekt) och då blir det lite mycket att köra flera gånger per dag. Att köra en gång per dag går säkert fortfarande alldeles utmärkt. Frågan är dock om det kommer ge några resultat att gnugga på med utåtrotationer med gummiband. Jag är tveksam och tror det är viktigare att jobba med rotatorcuffen i andra mer funktionella övningar för att på så sätt träna både styrkan och uthålligheten.
Övningen körs främst för att få genomblödning som du säger, detta för att motverka den inflammationen jag har i supraspinatussenan. Kör väldigt lätt med många reps och har gått bra hittills.
Har lite andra övningar också som fokuserar mer på min hållning och ryggmuskulaturen.

När jag ändå skriver, tror du det är lugnt att köra den hör övningen varje dag? Eller ska man endast köra den på vilodagar då man inte tränar rygg på gymmet? Eller ska jag avstå den helt utom på ryggdagar?
https://youtu.be/l2VQ_WZ8Bto?t=3m34s

Kör mycket omvända flyes på gymmet med lätt belastning men hade varit skönt om jag även kunnat gjort det hemma med gummiband dom dagar jag inte tränar rygg på gymmet.
Senast redigerad av Luparion 2016-06-08 kl. 18:21.
Citera
2016-06-08, 18:40
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Det finns många olika varianter som kan funka när man inte orkar göra så många pull-ups. Att göra negativa pull-ups på ungefär samma sätt som du gör nu kan funka, se dock till att hålla emot ordentligt på nedvägen. Att släppa greppet mellan repetitionerna går bra men annars kan du ställa en stol/bänk/pall under dig som du kan ta stöd mot för att underlätta den koncentriska fasen genom att skjuta på lite med benen. På så sätt kan du även göra flera repetitioner i rad utan att släppa stången.

Annars är assisterade pull-ups ett bra alternativ. Använd dig av stolen som jag beskrev ovan, gummiband som hjälper dig upp eller en maskin som finns på vissa gym.

För att få en bra träningsvolym kan det vara bra att köra liknande övningar för att träna upp styrkan i musklerna som får jobba i pull-ups. Dragövningar som räckhäv eller latsdrag kan jag rekommendera.

Tack tack! Skall testas. Prövade på en maskin med gummiband idah, fick i vart fall gjort en del nu så fortsätter med den och ser hur det utvecklar sig.
Citera
2016-06-08, 20:09
Medlem
DeMo_Ds avatar
Ska testa på frontböj nästa träningspass,
Har ett litet diskbråck så har inte riktigt kunnat köra marklyft och knäböj men tänkte ge frontböj en chans då det är enklare att hålla ryggen rak.
Något man ska tänka på med frontböj såhär på rak arm? Har kollat på utförande olympisk hållning tänkte köra den.
Citera
2016-06-08, 20:44
Medlem
Jag är helt jävla slö i huvvet när det kommer till kosten vilket är a o o i träning. Finns det färdigsydda matscheman in på minsta detalj(typ ät x gram nötter kl 12.30) för oss som vill fuska på det sättet när man inte vill fuska på andra(köra anabola). Alltså scheman ansedda för att ligga på hälossam kaloriöverskott, proteinöverskott osv sov. Allt ifrån pappersformat till appar till luren önskas.....
Citera
2016-06-08, 21:03
Medlem
45plop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMo_D
Ska testa på frontböj nästa träningspass,
Har ett litet diskbråck så har inte riktigt kunnat köra marklyft och knäböj men tänkte ge frontböj en chans då det är enklare att hålla ryggen rak.
Något man ska tänka på med frontböj såhär på rak arm? Har kollat på utförande olympisk hållning tänkte köra den.
Håller du överarmarna parallella med marken kommer ryggen troligtvis att vara neutral.
Citera
2016-06-09, 10:23
Medlem
Tips på bra övningar för baksida axlar och ryggen i allmänhet? Dessvärre har jag en gammal skada som gör mig rädd för att våga mig på marklyft, så om vi exkluderar detta monster till övning for now?

Jag har en rejäl jävla asymmetri att råda bot på. Starkt bröst, starka triceps, men betydligt svagare i exempelvis rygg. Det handlar nog mycket om att jag inte vet hur jag attackerar denna del på ett effektivt sätt.
Citera
2016-06-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallOfAdamant
Jag är helt jävla slö i huvvet när det kommer till kosten vilket är a o o i träning. Finns det färdigsydda matscheman in på minsta detalj(typ ät x gram nötter kl 12.30) för oss som vill fuska på det sättet när man inte vill fuska på andra(köra anabola). Alltså scheman ansedda för att ligga på hälossam kaloriöverskott, proteinöverskott osv sov. Allt ifrån pappersformat till appar till luren önskas.....

Ber om ursäkt för att jag citerar dig utan att ge svar på din fråga, men jag vill passa på att ge ett tips (som du säkert redan hört till leda): KVARG. Folk har ju pratat fram och tillbaka om kvarg nu i flera år. Jag har alltid tyckt att det är oätligt, trots tillskottet av fun light som folk rekommenderat, och således inte kunnat nyttja det för att tillgodose mitt proteinbehov. Häromdagen köpte jag dock kvarg och testade att blanda i bär. Vilken sinnessjuk skillnad. Så ... kvarg – och bär. Ett paket kvarg ger dig ungefär 60 g protein. Sinnessjukt mycket. För min del är det ett perfekt substitut för tjockismackorna om morgonen. Och sen jag började käka kvarg regelbundet har jag faktiskt gått ner i vikt.
Citera
2016-06-09, 19:48
Medlem
Kallekuling2015s avatar
Hej
Jag har skaffat gymkort på NW i ett år. Nappade på ett fint erbjudande.
Jag är 18 bast och vill få riktigt fina och muskulära armar, triceps och biceps.
Jag vill ha större armar än mina vänner då jag mår dåligt att att se mig i spegeln varje dag.
Jag tycker det är coolt med stora armar. Jag ser upp till personer med muskulära armar och tänker att jag också vill se ut så där. Jag har ändå ingenting annat att göra på dagarna.
Har också ett PT-kort som jag tänkte använda, 2 timmar på NW. Har hittat en trevlig PT som tränat i över 10 år och tränar i princip varje dag.
Tror ni det verkar fånigt att säga till PT att jag vill få stora armar och på så vis få hjälp med träningsschema eller kommer han vara medhjälplig? Hur hade ni reagerat om en 18-åring kommer in på gymmet och vill köra hårt ett år för att få grova armar?
Jag tänker att livet bara flyger förbi och har bra möjligheter att träna nattetid när ingen kollar på och stör. Verkar det fånigt?
Senast redigerad av Kallekuling2015 2016-06-09 kl. 19:55.
Citera
2016-06-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuling2015
Hej
Jag har skaffat gymkort på NW i ett år. Nappade på ett fint erbjudande.
Jag är 18 bast och vill få riktigt fina och muskulära armar, triceps och biceps.
Jag vill ha större armar än mina vänner då jag mår dåligt att att se mig i spegeln varje dag.
Jag tycker det är coolt med stora armar. Jag ser upp till personer med muskulära armar och tänker att jag också vill se ut så där. Jag har ändå ingenting annat att göra på dagarna.
Har också ett PT-kort som jag tänkte använda, 2 timmar på NW. Har hittat en trevlig PT som tränat i över 10 år och tränar i princip varje dag.
Tror ni det verkar fånigt att säga till PT att jag vill få stora armar och på så vis få hjälp med träningsschema eller kommer han vara medhjälplig? Hur hade ni reagerat om en 18-åring kommer in på gymmet och vill köra hårt ett år för att få grova armar?
Jag tänker att livet bara flyger förbi och har bra möjligheter att träna nattetid när ingen kollar på och stör. Verkar det fånigt?

Känner igen mig själv. Dock var jag 24år då och jag tänkte samma tankar. Men bättre att vara ärlig och nå sina mål tänkte jag än att få något sämre schema och ångra sig efteråt.
Men han kommer gilla att höra att du vill få stora armar. Han känner sig nog hedrad att du vill ha hjälp av honom. Den frågan får han ofta av folk under sina pass så skäms inte!
Citera
2016-06-10, 16:29
Medlem
55301857s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Tips på bra övningar för baksida axlar och ryggen i allmänhet? Dessvärre har jag en gammal skada som gör mig rädd för att våga mig på marklyft, så om vi exkluderar detta monster till övning for now?

Jag har en rejäl jävla asymmetri att råda bot på. Starkt bröst, starka triceps, men betydligt svagare i exempelvis rygg. Det handlar nog mycket om att jag inte vet hur jag attackerar denna del på ett effektivt sätt.

Olika former av rodd och latsdrag funkar finfint för att bygga rygg. Jag hade själv problem i början med att aktivera rätt muskler, att verkligen försöka tänka på att jobba så lite som möjligt med armarna hjälpte mig otroligt mycket. Brukar variera mellan sittande rodd med 1 eller 2 händer, latsdrag med olika grepp, hantelrodd etc.

Angående baksida axel kan jag rekommendera face pulls med rep. Börja lätt för att få in tekniken och öka sedan vikten sakta. Finns mängder med instruktionsklipp på Youtube som kan vara värda att ta en titt på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in