Har en bröstdeformation som heter Pectus Carinatum (även kallad pigeon chest på engelska), dvs bröstbenet började växa utåt under puberteten. Jag har en mild variant som aldrig har spelat någon roll för mig. När jag var runt 14 konstaterade jag och en kompis att vi hade olika bröstkorg och det var inget mer med det. Endast en tjej har sagt att mitt bröstben var lite annorlunda men det var inget hon tyckte var dåligt.
Nu till problemet. Sedan ca ett halvår tillbaka har jag tappat en hel del vikt jämfört med tidigare. Fett och muskler har alltid döljt mitt PC men nu tycker jag att det syns mer än tidigare (kan vara mitt fokus som har lagt sig på det istället för andra saker). Jag tog mig därför i kragen och har börjat gå till gymmet väldigt regelbundet och har hög motivation. Mitt syfte är dels att få en mycket snyggare kropp, då jag inte är speciellt nöjd med min kropp just nu och dels för att dölja PC. Framifrån är det inget problem alls, tycker det ser snyggt ut. Det är från sidan det kan se lite konstigt ut i vissa vinklar, som att bröstkorgen är lite smått "spetsig" precis där bröstbenet slutar. Om jag trycker fram pecsen döljs det helt. Tanken är alltså att bröstmusklerna ska överlappa bröstbenet och därmed inte göra det lika tydligt.
Jag kör vanligtvis bröst/triceps, rygg/biceps, axlar/bål och ben/mage, försöker köra de 4 på rad varvat med en vilodag. Försöker äta bra med kolhydrater innan ett pass, protein efter.
Min egentliga fråga är:
hur ska jag träna mina pecs? Jag har läst lite olika tips på internet där vissa föreslår att bara gå till gymmet och lyfta tungt medan andra påstår att tunga vikter och mycket volym bara kommer förvärra "looken" om man har PC.
Här är en film (
länk) om en kille som har nästan exakt samma form av PC som jag har och har han tränat bort det helt. Där filmen börjar visas en bild på honom efter ett tag av träning och det är sådana bröstmuskler jag vill utveckla.
Har ni några tips på hur jag ska lyfta? Tungt eller lätt?