2017-05-08, 10:51
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är svårt att ge en siffra eftersom det beror på. T.ex ålder,kön,smal/överviktig,otränad/tränad m.m. Vill du undvika onödig uppgång i fett så lägg dig på ett svagt överskott.
Tjo,

Jo självklart, det är jag med på. Därför jag fråga efter en generell måttstock

Men säg en man, i 25-30 års ålder, hyfsat vältränad sedan tidigare.

Om man då lägger sig på ett svagt överskott, kan 1 kg/månad vara för mycket att räkna på i ren muskelmassa?
Citera
2017-05-08, 11:01
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Tjo,

Jo självklart, det är jag med på. Därför jag fråga efter en generell måttstock

Men säg en man, i 25-30 års ålder, hyfsat vältränad sedan tidigare.

Om man då lägger sig på ett svagt överskott, kan 1 kg/månad vara för mycket att räkna på i ren muskelmassa?

Om man är 25-30 år och redan är tränad, 1 kg/månad i ren muskelmassa? Knappast, det är 12 kg på ett år. Alldeles för hög siffra.
Citera
2017-05-08, 11:04
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Om man är 25-30 år och redan är tränad, 1 kg/månad i ren muskelmassa? Knappast, det är 12 kg på ett år. Alldeles för hög siffra.
okej, thx för svar.

Kanske sikta på ett mål på 0,5 kg per månad då. Allt utöver är positivt
Citera
2017-05-08, 11:58
Medlem
Jabbockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kol123
brukar du träna själv? isf hur gör du med tunga vikter.
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jo de gör jag alltid. Kör utan clips så välter jag av vikterna.

"Roll of shame" har fungerat bra för min del iaf när jag varken haft safety bars eller en spottare
Citera
2017-05-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbocks
"Roll of shame" har fungerat bra för min del iaf när jag varken haft safety bars eller en spottare

Jo, ser ju ut som något man kan lära sig. Hade aldrig vågat köra så på det trånga gymmet jag kör på nu dock. En jäkla pelare där man har fötterna typ.
Citera
2017-05-09, 22:19
Medlem
Kört ICF 5x5 ett tag men känner att axlarna inte riktigt pallar med tunga lyft och "low-bar" knäböj.

Ligger på ett kcal underskott och tänkte höra vad ni tycker om det här:

Basövningar 10rep x3
Isolation 15rep x2

Tänkte typ halvera vikterna från vad jag kör i dagsläget och gå vidare därifrån.
Citera
2017-05-10, 19:45
Medlem
lancxzev2s avatar
hej, nu är det så att förra veckan när jag körde axelpress med hantlar så kändes vikten mycket tyngre än förra veckan innan den då jag körde på samma vikt, nu kunde jag bara göra 8 reps på den vikten och förut kunde jag 10, samma hände idag när jag körde snebänk jag har blivit svagare i snebänk om man jämnför med förra veckan. har alltid pressat så hårt jag kunnat varje rep i typ 4 månader och har ökat reps varje pass i princip, nu har det slagit tillbaks då jag har blivit snäppet svagare....vad ska jag göra?borde jag lämna 2 reps i tanken varje set istället för att verkligen pressa den sista reppen, men om jag gjorde så hur vet jag då när jag har blivit starkare? tacksam för svar!
Citera
2017-05-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lancxzev2
hej, nu är det så att förra veckan när jag körde axelpress med hantlar så kändes vikten mycket tyngre än förra veckan innan den då jag körde på samma vikt, nu kunde jag bara göra 8 reps på den vikten och förut kunde jag 10, samma hände idag när jag körde snebänk jag har blivit svagare i snebänk om man jämnför med förra veckan. har alltid pressat så hårt jag kunnat varje rep i typ 4 månader och har ökat reps varje pass i princip, nu har det slagit tillbaks då jag har blivit snäppet svagare....vad ska jag göra?borde jag lämna 2 reps i tanken varje set istället för att verkligen pressa den sista reppen, men om jag gjorde så hur vet jag då när jag har blivit starkare? tacksam för svar!
Du kanske kan lägga in 2 lugna veckor om du pressat dig och ökat i 4 månader?

Gå ner lite i vikt och fokusera på tekniken och muskelkontakt.
Citera
2017-05-10, 23:20
Medlem
Jag har precis börjat gymma och har tagit det försiktigt i början. Dock så har det börjat ömma precis i armvecket på "överarms-sidan". Detta känner jag av när jag gör olika pull övningar eller curls. Jag kände det redan för en vecka sedan och idag när jag var på gymmet är det fortfarande kvar. Det känns inte som den vanliga "sore" känslan.

Hur vet man om det är något allvarligt?

Hur lång tid tar det innan det brukar slutar ömma?
Citera
2017-05-11, 10:46
Medlem
CTMUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kol123
hej jag undrar hur man ökar snabbt i bänkpress eftersom det är där jag är som svagast, om ni har något program hade jag även varit tacksam.

Mina tips är att träna bänkpress tre gånger i veckan, ca 48-72 timmar mellan passen. Kör många set bänkpress per pass, 5-8 set. Kör 3-5 reps per set. Gå aldrig till failure i något set utan var minst ca 2 reps ifrån. Ha snabbt tempo på repsen - sänk vikten snabbt utan att studsa den i bröstet och lyft snabbt och explosivt. Kör en del set varje pass (efter de vanliga seten) på väldigt lätt vikt (ca 50 % av 1 RM tycker jag är lagom) där du pausa skivstången ca en sekund på bröstet och sedan pressar så snabbt och explosivt som möjligt, även där 3-5 reps per set. Komplettera med dips och smal bänkpress, ca 8 reps per set. Kör sammanlagt ca 60-70 reps per muskel totalt per pass på pressmusklerna (bröst, triceps, framsida axlar). Ha en plan för långsiktig progression. Ät mycket bra mat.
Citera
2017-05-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
Jag har precis börjat gymma och har tagit det försiktigt i början. Dock så har det börjat ömma precis i armvecket på "överarms-sidan". Detta känner jag av när jag gör olika pull övningar eller curls. Jag kände det redan för en vecka sedan och idag när jag var på gymmet är det fortfarande kvar. Det känns inte som den vanliga "sore" känslan.

Hur vet man om det är något allvarligt?

Hur lång tid tar det innan det brukar slutar ömma?

Jag tror det är det vanliga.
Som många andra nybörjare ink mig själv så utför man biceps övningar fel. Dålig teknik och för tungt. Brukar gå över om man vilar några veckor. Men kommer tillbaka om man sen börjar göra fel.
Citera
2017-05-12, 10:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag tror det är det vanliga.
Som många andra nybörjare ink mig själv så utför man biceps övningar fel. Dålig teknik och för tungt. Brukar gå över om man vilar några veckor. Men kommer tillbaka om man sen börjar göra fel.

Kan du ge något exempel på dålig teknik när det kommer till bicepsövningar? Spontant känns det som att biceps hör till de enklare musklerna att träna "rätt"; böj armen mot motstånd så tränas bicepsen, typ. För tungt kan jag köpa, men kan man t.ex. utföra en bicepscurl med så dålig teknik att man skadar sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in