2014-11-17, 00:09
Medlem
waikikiis avatar
Behöver tips på övningar för att förstärka ryggen då jag antar att en väldigt svag rygg är problemet när jag snabbt får ont just där när jag kör situps i olika former gäller både på liggandes på mark och på fitness boll (beror lite på position där), kör jag med ett ab-wheel känns det som jag ska gå av på mitten.
Citera
2014-11-17, 10:57
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waikikii
Behöver tips på övningar för att förstärka ryggen då jag antar att en väldigt svag rygg är problemet när jag snabbt får ont just där när jag kör situps i olika former gäller både på liggandes på mark och på fitness boll (beror lite på position där), kör jag med ett ab-wheel känns det som jag ska gå av på mitten.

Är det inte så att du "häver" upp kroppen med höften när du kör situps? För då kan det göra ont i ländryggen. "Det rätta" är att curla upp överkroppen med magmuskelaturen.

Annars så är det nog coreträning som kan hjälpa dig.
Citera
2014-11-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Varför är chins så sjukt olika jobbigt om man snurrar lite på händerna?
Har jag handflatorna ifrån kroppen så jag ser handryggarna kan jag göra 10 stycken (rekord idag)
Men vrider jag 180 grader så att handflatorna är vända mot mitt ansikte så klarar jag knappt 2.
Hur kommer det sig?
Tränar man helt andra muskler om greppet är bakochfram?
När jag kör marklyft känns det inte som att greppet spelar så stor roll.

Chin-ups: Handflatorna pekar inåt (mot ditt ansikte)

Pull-ups: Handflatorna pekar utåt.

Man brukar vara bättre på chins än pulls eftersom den förra involverar biceps mer. Bägge tränar dock lats/rygg i första hand - pulls lite mer än chins eftersom biceps inverkan är mindre. Hur brett greppet är spelar också roll, ju bredare grepp desto mindre involveras biceps.

Med andra ord, verkar som dina biceps behöver komma ikapp ryggen.

PS: Testa bära en säck med underarmarna i 90 graders vinkel mot armbågen. Gå i cirklar eller fram och tillbaka i 1-2 minuter (beroende på vikt).
Citera
2014-11-20, 19:33
Medlem
I Sverige pratar vi om chins när handflatorna är från kroppen och pull-ups mot kroppen.
Citera
2014-11-20, 21:46
Medlem
Robert-Oppenheimers avatar
Egentligen ingen nybörjarfråga men jag lägger den här ändå.

Har idag tränat i ca 1,5 årstid, och har börjat få någorlunda god fysik, men det är en grej som jag börjat störa mig på. Mitt ena bröst ser märkbart mer välutvecklat ut, och har gjort mer eller mindre hela min gymresa.

Jag har spekulerat kring hur det kan ha blivit såhär, men det känns precis som att mina revben uppe vid bröstkorgen på ena sidan har större volym än den andra. Kan det vara pga det som det ena bröstet ser mer "insjunket" ut?
Citera
2014-11-20, 21:50
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Oppenheimer
Egentligen ingen nybörjarfråga men jag lägger den här ändå.

Har idag tränat i ca 1,5 årstid, och har börjat få någorlunda god fysik, men det är en grej som jag börjat störa mig på. Mitt ena bröst ser märkbart mer välutvecklat ut, och har gjort mer eller mindre hela min gymresa.

Jag har spekulerat kring hur det kan ha blivit såhär, men det känns precis som att mina revben uppe vid bröstkorgen på ena sidan har större volym än den andra. Kan det vara pga det som det ena bröstet ser mer "insjunket" ut?
Behöver nödvändigtvis inte vara att ena bröstet är mindre tränat än det andra. Många har asymmetriska bröst - vissa mer, andra mindre.
Citera
2014-11-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Behöver nödvändigtvis inte vara att ena bröstet är mindre tränat än det andra. Många har asymmetriska bröst - vissa mer, andra mindre.

Det jag spekulerat kring också ifall det tyvärr bara är att gilla läget, då jag är lika stark på bägge sidor.

Några tips på att få de mer symmetriska?
Citera
2014-11-20, 22:22
Medlem
Citat:
Det jag spekulerat kring också ifall det tyvärr bara är att gilla läget, då jag är lika stark på bägge sidor.

Några tips på att få de mer symmetriska?

Antingen så beror det på att musklerna gentiskt ser olika ut - då är det inget du kan göra.

Beror det på att du har mer massa på ena bröstet så är det ju bara att prioritera det. Om du t.ex. kör bänk mycket så kan det ju vara som så att du använder ena bröstet mer, då kan hantelpress vara en bra ide.
Citera
2014-11-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Antingen så beror det på att musklerna gentiskt ser olika ut - då är det inget du kan göra.

Beror det på att du har mer massa på ena bröstet så är det ju bara att prioritera det. Om du t.ex. kör bänk mycket så kan det ju vara som så att du använder ena bröstet mer, då kan hantelpress vara en bra ide.

Brukar köra både lutande eller plan hantelpress samt bänkpress, ska väl inte behöva välja bort bänken?
Citera
2014-11-21, 15:59
Medlem
Citat:
Brukar köra både lutande eller plan hantelpress samt bänkpress, ska väl inte behöva välja bort bänken?
Ne det tycker jag inte
Citera
2014-11-23, 08:21
Medlem
JustZlatans avatar
Vilka övningar och vilka muskler är bäst att träna om man vill se resultat snabbast? Jag har hört att triceps är bättre att träna än biceps då triceps är en större muskel.

Hur lång tid kan jag räkna med att det tar att biffa upp mig en storlek?
Citera
2014-11-23, 09:36
Medlem
JustZlatans avatar
Sen undrar jag en annan sak. Man har ju hört att man ska träna övningar 15x3 sen barnsben. Men spelar det någon roll? Är det inte effektivare att träna med tyngre vikter 5x3, till exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in