2014-11-23, 13:00
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilka övningar och vilka muskler är bäst att träna om man vill se resultat snabbast? Jag har hört att triceps är bättre att träna än biceps då triceps är en större muskel.

Hur lång tid kan jag räkna med att det tar att biffa upp mig en storlek?

Träna hela kroppen, gör du inte det halkar du efter i vissa muskler vilket i längden även kommer påverka resultaten i musklerna som du prioriterar negativt. Fokusera inte på isolationsövningar för armarna utan lär dig köra bänkpress, marklyft och benböj. Med dom tre övningarna tränar du hela kroppen.

Som svar på din "hur långt är ett snöre fråga" skulle jag tippa på att du växt en storlek senast till sommaren

Citat:
Sen undrar jag en annan sak. Man har ju hört att man ska träna övningar 15x3 sen barnsben. Men spelar det någon roll? Är det inte effektivare att träna med tyngre vikter 5x3, till exempel?

Det stämmer. Tänk bara på att utföra övningarna rätt

(Denna gången var jag seriös
Citera
2014-11-23, 14:03
Medlem
Hej!
Undrar bara lite om hur många övningar man ska göra per muskelgrupp samt om nån har tips på övningar för dessa muskelgrupper:
Biceps
Triceps
Rygg
Mage (Oblique och Serratus med)
Axlar
Bröst (Övre och Undre)

Om ni har en sida där man kan se övningar skulle det också sitta bra!

Tack på förhand!
Citera
2014-11-23, 15:19
Medlem
jmalkovichs avatar
Tjo.

Har nyss satt igång med min träning och har en fråga jag skulle vilja ha svar på. Tränar just nu 3 pass i veckan där jag varierar mellan passen "Överkropp" och "Underkropp/Rygg".

Skulle jag vinna något på att träna mer pass i veckan än vad jag gör?
Citera
2014-11-23, 15:22
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jmalkovich
Tjo.

Har nyss satt igång med min träning och har en fråga jag skulle vilja ha svar på. Tränar just nu 3 pass i veckan där jag varierar mellan passen "Överkropp" och "Underkropp/Rygg".

Skulle jag vinna något på att träna mer pass i veckan än vad jag gör?
Knappast.
Citera
2014-11-23, 18:20
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Sen undrar jag en annan sak. Man har ju hört att man ska träna övningar 15x3 sen barnsben. Men spelar det någon roll? Är det inte effektivare att träna med tyngre vikter 5x3, till exempel?
Det är 10x3 du har hört sedan barnsben, inte 15x3. För att få upp styrka ja, för massa nej. Är du svag i armarna så kan du ju börja med t.ex 6x7 i nägon månad och sedan gå över till 12x8. Kör mycket basövningar men du ska givetvis isolera armarna om du vill ha stora armar. Den som påstår annat är antingen dum i huvudet, har själv klena armar, är tyngd/styrkelyftare eller en kombination av dessa.
Citera
2014-11-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Det är 10x3 du har hört sedan barnsben, inte 15x3. För att få upp styrka ja, för massa nej. Är du svag i armarna så kan du ju börja med t.ex 6x7 i nägon månad och sedan gå över till 12x8. Kör mycket basövningar men du ska givetvis isolera armarna om du vill ha stora armar. Den som påstår annat är antingen dum i huvudet, har själv klena armar, är tyngd/styrkelyftare eller en kombination av dessa.

Tack så hemskt mycket för din respons. Jag är inte den mest rutinerade gym-människan men har ganska stora armar och skulle säga mig ligga över basnivån. Just nu kör jag 3x10 eller 5x10 beroende på övning och vikt. När jag kör tungt är det 3x10. När jag kör halvtungt 5x10. När jag kör lätt är det 4x20. Vet dock inte om detta är det bästa sättet.
Citera
2014-11-23, 19:18
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goorish
Tack så hemskt mycket för din respons. Jag är inte den mest rutinerade gym-människan men har ganska stora armar och skulle säga mig ligga över basnivån. Just nu kör jag 3x10 eller 5x10 beroende på övning och vikt. När jag kör tungt är det 3x10. När jag kör halvtungt 5x10. När jag kör lätt är det 4x20. Vet dock inte om detta är det bästa sättet.
Var inte så fixerad vid sets och reps. Träna varierad och utefter vad du tycker är kul, är det bästa tipset. Personen ovan spär bara ut broscience.
Citera
2014-11-23, 19:48
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goorish
Det bästa är att gå på feel, har funkat mycket bra för mig.
Citera
2014-11-23, 23:36
Medlem
eribabsis avatar
Är på gång att börja träna. Lirade fotboll som yngre, men det var 15 år sedan. Har i stort sett inte tränat något sedan dess, förutom vanligt bollirande med vänner på fritidsgården 10 år sedan.

Finns det några grundtips på allt vad gäller träning? T.ex. någon med tråd eller sida med eventuella tips och trix för nybörjare? Är på jakt efter all nyttig information man bör läsa som färsking. Vill först och främst prioritera viktnedgång och kondition, men också försöka hoppa på styrka hyfsat tidigt.
Citera
2014-11-24, 18:08
Medlem
Supranoos avatar
Har haft en inflammation i min högra axel från och till i ca 1 ½ år på grund av en sjukdom, blev av med den för tre månader sedan och har nu börjat träna på gym.

Hade tappat mycket muskulatur i högerarmen då jag inte kunnat lyfta tunga saker. Har tränat med samma vikter och repetitioner för båda armarna i tre månader men nu är min högerarm plötsligt starkare än min vänstra...

Den senaste månaden har jag börjat märka detta och idag har det tydligare än tidigare.

Började köra breda bicepscurl med skivstång, sedan smalt grepp med EZ stången, gick över till bicepscurl med hantlar och sen hammercurls. Hade grymt pump i vänster arm och underarm och var riktigt slut, men högern kände jag inte alls var så. Hade kunnat köra på något set till och tom en till övning men vänster sa nej.

Har ni några tips på vad jag kan göra?
Senast redigerad av Supranoo 2014-11-24 kl. 18:20.
Citera
2014-11-24, 18:55
Medlem
Jag läste någonstans att man inte skulle göra SS om man har breda lår, då dem kommer att bli större... Är det goja eller skall jag göra på SS?
Citera
2014-11-24, 19:03
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Bomb
Jag läste någonstans att man inte skulle göra SS om man har breda lår, då dem kommer att bli större... Är det goja eller skall jag göra på SS?

Tränar du ben med hög frekvens och tunga vikter så är det naturligt att låren växer. Tycker du att det är något dåligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in