2014-12-18, 12:01
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Ska man spänna svanken i marklyft endast när man ska "jucka" upp från knäna eller ska man spänna hela rörelsen?
Ändrar frågan, det blev lite fel.

Jag vet att man ska svanka hela rörelsen, det jag undrar är om man ska använda nedre korsryggen (som man spänner för att jucka) hela tiden eller endast just när man ska upp från knäna.
Citera
2014-12-18, 15:32
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Ändrar frågan, det blev lite fel.

Jag vet att man ska svanka hela rörelsen, det jag undrar är om man ska använda nedre korsryggen (som man spänner för att jucka) hela tiden eller endast just när man ska upp från knäna.
Spänd genom hela lyftet.
Citera
2014-12-19, 01:44
Medlem
eribabsis avatar
Söker nybörjartips om allt. Även hur diverse övningar går till, vilka som är 'nödvändiga' och vilka som är helt värdelösa. Vilken vikt bör man köra på? Antal repetitioner? Ja, allt. Någon med bra infosida med detta?

E; Ställt fråga angående schema i tråden för schema, men även det är intressant.
Citera
2014-12-19, 11:52
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Söker nybörjartips om allt. Även hur diverse övningar går till, vilka som är 'nödvändiga' och vilka som är helt värdelösa. Vilken vikt bör man köra på? Antal repetitioner? Ja, allt. Någon med bra infosida med detta?

E; Ställt fråga angående schema i tråden för schema, men även det är intressant.

Allt är väldigt simpelt. Gör de övningar du tycker är sköna, alla är byggda lite olika och alla övningar passar inte alla. "Stora" övningar ger generellt mer och dessa kan du göra tidigt i passet (efter uppvärmningen!), och de lätta senare. Kör på en relativt lätt vikt där du klarar 10-20 reps, hellre höga än låga reps i början.

Att snacka med folk på gymmet behöver du inte vara rädd för, förvånansvärt många vill inget annat än att hjälpa till. "De stora grabbarna" kanske du tycker ser läskiga ut, men de flesta är otroligt sympatiska och om du verkligen vill utveckas tycker de bara det är kul att hjälpa till. Dock, lyssna inte bara på en person, utan snacka med flera för alla har inte korrekta inställningar. Var något skeptiskt men ta ändå åt dig.

Schema behöver inte vara så avancerat heller. Börja med en "två-splitt", över- och underkropp vartannat pass. I denna branschen lär man sig efter som, man läser något på internet och testar det själv, kollar om man gillar det. Alla svarar så otroligt olika.
Citera
2014-12-22, 00:48
Medlem
ALZIRs avatar
Hej allihopa!

Efter en tid slappande pga av operation tänker jag nu ta upp träningen igen!
Har inte tränat (gym/kondition) på snart ca 8 månader.

Det jag tänkte fråga är vad jag bör tänka på nu när jag kör igång. Hade tänkt att hålla igång och träna 4-5 gånger i veckan, börjar självklart med lätta vikter.

Tar gärna emot tips hur jag bör sätta upp träningsdagarna, m.m

Mvh
Alzir
Citera
2014-12-22, 01:42
Medlem
Jaggermeisters avatar
Har varit dålig på isolera musklerna på ryggen när jag kör ett rygg-pass fram tills nu, så dom flesta rygg övningarna har jag använt armarna mer, speciellt på Latsdrag & olika rodd övningar. Armarna börjar bli för stora gentemot rygg o axlar, samma med underarmarna. Jag har bra genetik när det gäller stora underarmar.

Har funderingar på o skippa armarna i 2 veckor o fokusera på axlar/rygg/bröst. Benen behövs inte extra fokus, då jag har korta ben o lång överkropp, så mina lår är rent allmänt bra storlek.
Ska jag skippa arm-passen totalt, eller ska jag köra armar 1 gång i veckan fast med 15+ reps för uthållighet? Tar väldigt gärna emot tips här.

Sen ang underarmarna, är det dragremmar på handleden som gäller då eller?
Citera
2014-12-22, 10:23
Medlem
Övningar

Hej ,
jag har börjat styrka träna ett tag men ser tyvärr inga resultat. När jag tränar t.ex bröst så brukar jag vilja kanske 5 övningar ( Bänkpress med hantlar och stång, inclined bänkpress och några övningar med maskiner ). Min fråga är ni som har kommit lång med muskelbildning , väljer ni efter en schema vilka övning ni gör eller ni också välja bland de vanliga? Tack för alla era tips
Citera
2014-12-22, 11:48
Medlem
super86s avatar
Kör mycket basövningar. Som kör igenom hela kroppen. Är du ny på träning så behöver du aktivera hela kroppen inte lägga så mycket fokus på enskild muskelgrupp - det kan du göra när du är inkörd.
Citera
2014-12-22, 12:31
Bannlyst
ät mer mat.
Citera
2014-12-22, 12:45
Medlem
C0ws avatar
Skit i maskinerna. Bänkpress och hantelpress räcker.

Hur länge har du tränat? Det tar lite tid tills man ser märkbara resultat. Men kör hårt och ät mycket så kommer det till slut.

5x5 stronglifts är ett jättebra program för nybörjare, så kika in på det
Citera
2014-12-22, 12:50
Medlem
Hodurs avatar
Bänkpress är ju okej, men det är ju mest för styrka och nervsystemet.

Vill du ha mad gains, träna lutande hantelpress, 3 set tunga (5 reps) och sedan 5 sets lätta (10-15 reps, kanske t.o.m 20), sen kan du göra 5 set hantelpress (lätta) och kanske lite flyes, med rejäl liten vikt med fokus på stretch.

Lutande hantelpress utför man med bänken bara en pinne upp, annars blandas axlar in för mycket.

Bänkpress kan du ju fortsätta med, men satsa på 10-15 reps t.o.m 20 reps. Någon som säger annat är hjärntvättad och inte vet hur muskel hypertrofi fungerar.

Mvh
Citera
2014-12-22, 13:00
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Har varit dålig på isolera musklerna på ryggen när jag kör ett rygg-pass fram tills nu, så dom flesta rygg övningarna har jag använt armarna mer, speciellt på Latsdrag & olika rodd övningar. Armarna börjar bli för stora gentemot rygg o axlar, samma med underarmarna. Jag har bra genetik när det gäller stora underarmar.

Har funderingar på o skippa armarna i 2 veckor o fokusera på axlar/rygg/bröst. Benen behövs inte extra fokus, då jag har korta ben o lång överkropp, så mina lår är rent allmänt bra storlek.
Ska jag skippa arm-passen totalt, eller ska jag köra armar 1 gång i veckan fast med 15+ reps för uthållighet? Tar väldigt gärna emot tips här.

Sen ang underarmarna, är det dragremmar på handleden som gäller då eller?

Du kan ju istället byta ut armövningar mot sådana som tränar ryggen också, chin-ups/pull-ups, rodd och så vidare. Rekommenderar att du börjar marklyfta. Finns ju risk att axlarna är lite för framåt än va de ska vara.

Jag rekommenderar att man kör ett par sets, tungt, just för att bibehålla/öka lite i styrka. Sen kan man fortsätta med hypertrofi och högreppare, 10-15, t.o.m 20 reps.

Men ja, fortsätt träna armar, dock gör chins eller något annat istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in