2022-05-09, 22:55
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Är ingen nybörjare men efter som jag uppenbarligen inte begriper bättre så får frågan hamna här.
Åder 45 +
Tränar 2 - 4ggr i veckan.

Igår tiltade jag fullständigt.
Körde thaiboxning 1h på morgonen.
Utomhusgym hela kroppen vid lunch ca30min.
Promenad 1mil efteråt.
På kvällen fotboll 1h.

Nu känns det som om kroppen blivit påkörd av en lastbil.
Kan jag göra något?
Kost, massage, stretching, promenad?
Va kan/bör jag göra? Kan knappt röra mig 😄

Finns det något jag kan eller bör göra?
Tips mottages tacksamt.

Mvh

Ligg på soffan, kolla på film och ät en kebabpizza, är mitt bästa tips.
Citera
2022-05-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ligg på soffan, kolla på film och ät en kebabpizza, är mitt bästa tips.

Haha thanks
Det slutade exakt som du tipsade om mer eller mindre faktiskt 😉
Citera
2022-05-30, 00:31
Medlem
Vireks avatar
Är rätt typisk nördkropp, 189 och 76kg och smal. Tänkte äntligen ta tag i gym, men jag gillar inte riktigt kedjorna med musik och stora salar, utan gillar mer typiska källargym med bara vikter.

tror ni de tycker det är konstigt och opassande om jag går till ett sånt och börjar? Jag vill liksom ha 0 distraktioner och stora grupper, gå dit och göra mitt och kanske snacka med folk, sen gå hem. Eller måste vara kunnig och ha lite muskler?
Citera
2022-05-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Är rätt typisk nördkropp, 189 och 76kg och smal. Tänkte äntligen ta tag i gym, men jag gillar inte riktigt kedjorna med musik och stora salar, utan gillar mer typiska källargym med bara vikter.

tror ni de tycker det är konstigt och opassande om jag går till ett sånt och börjar? Jag vill liksom ha 0 distraktioner och stora grupper, gå dit och göra mitt och kanske snacka med folk, sen gå hem. Eller måste vara kunnig och ha lite muskler?
Du kan ju söka dig till gym där man sysslar med styrkelyft, tyngdlyftning etc.

Vill du verkligen få resultat och bygga på muskelmassa samt få styrka så skulle jag rekommendera dig detta.

Sen hålla dig till ett fåtal övningar som de gör och träna dessa ett par gånger i veckan.

Marklyft, knäböj, bänkpress/hantelpress bröst, pull ups eller rodd övning för ryggen.

4-5 övningar kör dessa 4 gånger i veckan på något lyftar gym.

Va inte feg för att fråga.
Folk bryr sig inte om hur mycket man lyfter utan hur man lyfter.
Om vi nu snackar de som faktiskt är erfarna och starka på riktigt.
Citera
2022-05-31, 18:51
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du kan ju söka dig till gym där man sysslar med styrkelyft, tyngdlyftning etc.

Vill du verkligen få resultat och bygga på muskelmassa samt få styrka så skulle jag rekommendera dig detta.

Sen hålla dig till ett fåtal övningar som de gör och träna dessa ett par gånger i veckan.

Marklyft, knäböj, bänkpress/hantelpress bröst, pull ups eller rodd övning för ryggen.

4-5 övningar kör dessa 4 gånger i veckan på något lyftar gym.

Va inte feg för att fråga.
Folk bryr sig inte om hur mycket man lyfter utan hur man lyfter.
Om vi nu snackar de som faktiskt är erfarna och starka på riktigt.

Ja precis, det var vad jag tänkte. Men jag menar att de kanske vill ha sin klubb/ställe för mer erfarna, vilket är fullt förståeligt och jag respekterar så det blir konstigt att dyka upp.
Citera
2022-05-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Ja precis, det var vad jag tänkte. Men jag menar att de kanske vill ha sin klubb/ställe för mer erfarna, vilket är fullt förståeligt och jag respekterar så det blir konstigt att dyka upp.
Nej dom behöver medlemmar för att hålla igång klubben.
Citera
2022-05-31, 22:39
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej dom behöver medlemmar för att hålla igång klubben.
ok, tack för svar!
Citera
2022-06-03, 12:20
Medlem
Apesinas avatar
Jag funderar på om jag ska börja på gym eller något för att ta tag i min övervikt. Jag är tjej och väger 122kg på 164cm så jag har mycket övervikt som jag skulle vilja få bort.

Jag är otränad idag. Brukade ta mycket promenader fram hösten 2021 men har efter det mest varit stillasittandes vilket jag skulle vilja få ändring på. Jag blir mycket andfådd bara av kortare promenader idag så tror jag behöver börja med enklare träning till en början.

Skulle gym vara bra för en sån som mig eller ska jag börja med något annat?
Jag har aldrig satt min fot på ett gym så undrar vad som skulle lämpa sig för övningar/redskap för att komma igång?
Vad tänker folk om tjockisar som går och tränar egentligen?
Citera
2022-06-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apesina
Jag funderar på om jag ska börja på gym eller något för att ta tag i min övervikt. Jag är tjej och väger 122kg på 164cm så jag har mycket övervikt som jag skulle vilja få bort.

Jag är otränad idag. Brukade ta mycket promenader fram hösten 2021 men har efter det mest varit stillasittandes vilket jag skulle vilja få ändring på. Jag blir mycket andfådd bara av kortare promenader idag så tror jag behöver börja med enklare träning till en början.

Jag har aldrig satt min fot på ett gym så undrar vad som skulle lämpa sig för övningar/redskap för att komma igång?

Du ska börja med att äta mindre, det är det som gör att du går ner i vikt.
Träning bygger upp och stärker muskler och leder, lägger på lite vikt.

Tjockisar som går på gym tycker vi är bra, att träna är sunt för både kropp och själ. Även om du bara kan springa kortare tid i början eller hantera lättare vikter så är du en bättre människa än någon som inte tränar alls.
Citera
2022-06-03, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apesina

Jag tycker att du ska se motion och träningen som en investering i hälsan. Vad du gör spelar ingen roll egentligen om du frågar din kropp vad den mår bra av. Gym är jättebra. Kan vara nödvändigt om man Inte har möjligheten att röra sig på annat vis. Barn leker utomhus/inomhus, och på så sätt kan de både på motion, träning och styrka. De får den viktiga variationen som även vi vuxna behöver.

Du behöver inte gå in för det så mycket utan sätt på dig skorna när du läser detta. Lämna mobilen hemma. Börja gå och upplev världen. Ta dig till gymmet nu direkt. Prata med de som jobbar där. Ta chansen. Det är nu du känner viljan så gör och tänk inte. Analysera inte.
Citera
2022-06-05, 06:19
Medlem
HK1997s avatar
Har tränat regelbundet i 3-4 år innan jag tog ett uppehåll på ca 1-2 år. Har börjat träna och dieta regelbundet igen i 6 månader. Märkte väldig snabb skillnad.

Före:
https://i.postimg.cc/XJJgQf7Z/IMG-20...-211335825.jpg
~20% bf
72kg
170cm

Efter:
https://i.postimg.cc/PqK4W3hs/imageo...ojiadded-1.png
~okänd% bf
67kg
170cm

Aktuella vikter
https://i.postimg.cc/ZnvxhJN4/symetric-score.png

Vilket tror ni min aktuella bf% ligger på? Vill börja bulka runt 10-12% men vet ej om jag är där än.
Citera
2022-06-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Har tränat regelbundet i 3-4 år innan jag tog ett uppehåll på ca 1-2 år. Har börjat träna och dieta regelbundet igen i 6 månader. Märkte väldig snabb skillnad.

Före:
https://i.postimg.cc/XJJgQf7Z/IMG-20...-211335825.jpg
~20% bf
72kg
170cm

Efter:
https://i.postimg.cc/PqK4W3hs/imageo...ojiadded-1.png
~okänd% bf
67kg
170cm

Aktuella vikter
https://i.postimg.cc/ZnvxhJN4/symetric-score.png

Vilket tror ni min aktuella bf% ligger på? Vill börja bulka runt 10-12% men vet ej om jag är där än.

Bra jobbat och känn dig stolt. Jag tycker att du kan deffa ner dig tills du är nöjd. Det handlar ju egentligen om tycke och smak så på den punkten så bör man nog försöka att inte följa strömmen. Lite egna åsikter vinner man mycket på så växer man som människa också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in