Citat:
Ursprungligen postat av
x1ofdewm
Hur skulle ni ranka följande faktorer efter betydelse, från "minst OK att slarva/fuska med" till "mest OK att slarva/fuska med" i 12-24 timmar efter avklarat träningspass, om det är muskelbyggande man vill ha ut av träningen:
Uppvärmning (innan) passet
Få i sig(tillräckligt) mycket protein
Få i sig(tillräckligt) mycket grönsaker
Få i sig(tillräckligt) mycket kolhydrater
Få i sig(tillräckligt) mycket sömn
Inte få i sig för mycket alkohol
Inte få i sig för mycket socker
Låt säga att jag ibland bara får i mig 50% av rekommenderade sömntimmar, ibland bara får i mig 50% av rekommenderat intag av protein, ibland dricker dubbelt så många öl än vad jag borde osv...
Hoppas det går att ge något någorlunda generellt svar på en sån här fråga. Pga jobb händer det för min del att man ibland fuskar med något, och nästa dag fuskar med något annat.
Du får ha överseende med att jag är nybörjare och ingen expert. Men om jag förstått din fråga rätt så menar du vad som är "värst" att skippa/fuska. Jag tolkar det som enstaka fall som händer då och då, d.v.s. inget regelbundet fusk. Svårt att rangordna men jag skulle lägga dem i grupper;
Hög prioritet - skippar du detta så blir det inte bra hur du än vrider och vänder på det
Sömn (vila)
Mat i form av kolhydrater och protein
Medel prioritet - "det går" att köra utan men absolut ej rekommenderat
Uppvärmning (kan också läggas i Hög prioritet - jag personligen klarar inte utan att värma upp)
Låg prioritet - inte att rekommendera men inget "farligt" om du fuskar med detta
Äta socker
Inte äta grönsaker
Dricka för mycket alkhol
Hur jag resonerar: Att t.ex. dricka 4 öl (har ej testat) kan jag inte se skulle "förstöra allt". Medan att endast sova t.ex. 2 timmar (har testat) inte fungerar så bra, hur man än vrider på det. Samma gäller sockret - där det värsta som kan hända är att insulinnivån skulle hamna i obalans, men om du däremot fuskar med lunch och middag så har du gett kroppen 0 energi till att återhämta/bygga muskler o.s.v.