2017-02-12, 12:55
Medlem
Brukar stå på en planka med hälarna när jag kör knäböj för att lättare få balans när jag lyfter. Är det farligt eller "fusk"? Förstör det ryggen eller är det helt OK?

För det finns väl skor som fungerar likadant va? Tänker på dessa typer av skor: länk, med extra höjd i hälen. Så det borde vara okej att köra så?
Citera
2017-02-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Hur skulle ni ranka följande faktorer efter betydelse, från "minst OK att slarva/fuska med" till "mest OK att slarva/fuska med" i 12-24 timmar efter avklarat träningspass, om det är muskelbyggande man vill ha ut av träningen:

Uppvärmning (innan) passet
Få i sig(tillräckligt) mycket protein
Få i sig(tillräckligt) mycket grönsaker
Få i sig(tillräckligt) mycket kolhydrater
Få i sig(tillräckligt) mycket sömn
Inte få i sig för mycket alkohol
Inte få i sig för mycket socker

Låt säga att jag ibland bara får i mig 50% av rekommenderade sömntimmar, ibland bara får i mig 50% av rekommenderat intag av protein, ibland dricker dubbelt så många öl än vad jag borde osv...

Hoppas det går att ge något någorlunda generellt svar på en sån här fråga. Pga jobb händer det för min del att man ibland fuskar med något, och nästa dag fuskar med något annat.

Du får ha överseende med att jag är nybörjare och ingen expert. Men om jag förstått din fråga rätt så menar du vad som är "värst" att skippa/fuska. Jag tolkar det som enstaka fall som händer då och då, d.v.s. inget regelbundet fusk. Svårt att rangordna men jag skulle lägga dem i grupper;

Hög prioritet - skippar du detta så blir det inte bra hur du än vrider och vänder på det
Sömn (vila)
Mat i form av kolhydrater och protein

Medel prioritet - "det går" att köra utan men absolut ej rekommenderat
Uppvärmning (kan också läggas i Hög prioritet - jag personligen klarar inte utan att värma upp)

Låg prioritet - inte att rekommendera men inget "farligt" om du fuskar med detta
Äta socker
Inte äta grönsaker
Dricka för mycket alkhol

Hur jag resonerar: Att t.ex. dricka 4 öl (har ej testat) kan jag inte se skulle "förstöra allt". Medan att endast sova t.ex. 2 timmar (har testat) inte fungerar så bra, hur man än vrider på det. Samma gäller sockret - där det värsta som kan hända är att insulinnivån skulle hamna i obalans, men om du däremot fuskar med lunch och middag så har du gett kroppen 0 energi till att återhämta/bygga muskler o.s.v.
Citera
2017-02-12, 19:00
Medlem
Hej igen
Har deffat nu cirka 1,5 månad så har hälften kvar innan jag e klar och jag börjar verkligen se mina muskler mage osv men det jag undrar är när jag då är klar med deffen runt april hur ska jag göra för att hålla kvar mitt deff resultat till sommaren? Borde jag bulka lätt med endast nyttig och fettfri kost eller hur gör ni?
Citera
2017-02-12, 19:41
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Brukar stå på en planka med hälarna när jag kör knäböj för att lättare få balans när jag lyfter. Är det farligt eller "fusk"? Förstör det ryggen eller är det helt OK?

För det finns väl skor som fungerar likadant va? Tänker på dessa typer av skor: länk, med extra höjd i hälen. Så det borde vara okej att köra så?

Klart att det är okej när de tuffa böjgrabbarna och -tjejerna har såna skor Att det skulle vara skadligt för ryggen har jag svårt att tro. Men frågan är varför du anser dig behöva extra hjälp. Förr stod jag också på en planka ibland för att skona hälsenorna (samt dålig rörlighet i fotleden), men jag upplevde snarare att jag fick sämre balans, och i dag undviker jag det. Om jag inte klarar av att göra djupa böj utan hjälp av planka/lyftarskor, ja, då går jag inte ned djupare än jag klarar av. Om du har problem med stela vader/hälsenor/fotleder kanske du ska träna upp rörligheten i stället för att gå genvägen via plankan.
Citera
2017-02-12, 20:06
Medlem
kaffekannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskaren25
Hej igen
Har deffat nu cirka 1,5 månad så har hälften kvar innan jag e klar och jag börjar verkligen se mina muskler mage osv men det jag undrar är när jag då är klar med deffen runt april hur ska jag göra för att hålla kvar mitt deff resultat till sommaren? Borde jag bulka lätt med endast nyttig och fettfri kost eller hur gör ni?

När du är nöjd med resultatet så kan du ju lägga dig på kaloribalans
Citera
2017-02-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskaren25
Hej igen

Du får äta på balans i kalorier så att du behåller vikten om du vill ligga stilla. Vill du sen bygga muskler får du öka lite till så att du går upp i vikt.
Citera
2017-02-12, 21:57
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag har gått i tankarna på sistone att börja träna seriöst. Min kroppstyp är av typen skinnyfat, med möjligtvis något mer muskulatur eftersom jag har tränat oseriöst hemma under en längre period.

Jag har dock svårt att bestämma mig för ifall jag ska bulka eller deffa. Det lutar sig åt att deffa, då jag är ganska rädd för att magen ska växa okontrollerat ifall jag bulkar. Visst går det att öka i muskulatur även under deff som "nybörjare"?

Mitt mål är inte att bli rippad, utan jag nöjer mig med en definierad kropp som ser fin ut med kläder på. Jag är ca 64 kg och 175 cm lång.

Vad skulle ni rekommendera för en skinnyfat?
Senast redigerad av SoulAmazin 2017-02-12 kl. 21:59.
Citera
2017-02-12, 22:02
Medlem
kaffekannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag har gått i tankarna på sistone att börja träna seriöst. Min kroppstyp är av typen skinnyfat, med möjligtvis något mer muskulatur eftersom jag har tränat oseriöst hemma under en längre period.

Jag har dock svårt att bestämma mig för ifall jag ska bulka eller deffa. Det lutar sig åt att deffa, då jag är ganska rädd för att magen ska växa okontrollerat ifall jag bulkar. Visst går det att öka i muskulatur även under deff som "nybörjare"?

Mitt mål är inte att bli rippad, utan jag nöjer mig med en definierad kropp som ser fin ut med kläder på. Jag är ca 64 kg och 175 cm lång.

Vad skulle ni rekommendera för en skinnyfat?

Ät som vanligt och gå till gymmet och bygg muskler. När du har gjort det ett tag kan du fundera på deff eller bulk.
Citera
2017-02-12, 22:15
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekanna
Ät som vanligt och gå till gymmet och bygg muskler. När du har gjort det ett tag kan du fundera på deff eller bulk.

Haha, lite det jag vill helst göra men man fastnar lätt på alla sidor i internet om det och det. Ifall jag gör som du säger, finns det någon specifik träningsschema som är bra eller funkar det med sunt förnuft, t.ex. att man tränar 3ggr/vecka och "den här dagen kör jag mage/triceps, den här dagen ben och den här dagen rygg/biceps". För att sedan öka på vikter när man känner sig mer bekväm?
Citera
2017-02-12, 22:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Haha, lite det jag vill helst göra men man fastnar lätt på alla sidor i internet om det och det. Ifall jag gör som du säger, finns det någon specifik träningsschema som är bra eller funkar det med sunt förnuft, t.ex. att man tränar 3ggr/vecka och "den här dagen kör jag mage/triceps, den här dagen ben och den här dagen rygg/biceps". För att sedan öka på vikter när man känner sig mer bekväm?

Kan rekommendera att läsa igenom denna: (FB) Nybörjarträning 101
Citera
2017-02-12, 22:33
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kan rekommendera att läsa igenom denna: (FB) Nybörjarträning 101

Tackar! Blev ganska lättad nu efter att jag har läst igenom en del.
Citera
2017-02-13, 02:05
Medlem
BuddyBuildas avatar
Tjena! Har ni någon bra uppvärmning för nedre ryggen?

Skadade nedre ryggen förra veckan när jag körde skivstångsrodd, kunde knappt röra mig då jag hade extremt ont . Det gick över relativt snabbt (har ingen smärta alls nu). Beror på att formen brast, men tror också att det har mycket med att jag inte värmer upp tillräckligt. Värmer endast upp genom att jogga i 2-3 minuter och sedan kör jag uppvärmnings setten.

https://www.youtube.com/watch?v=N7187Yqpq6I
När jag ska värma upp axlarna inför bänkpress kör jag 3 set av det där ^ sen går jag till uppvärmnings setten. Men jag har inte någon uppvärmnings rutin inför nedre rygg, några tips?
(Tränar hemma, har skivstång, bänk och power rack så kan inte använda mig av maskiner som finns i gym)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in