2016-09-01, 11:40
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOxhalt
På källargymmet som jag nyligen börjat gå till, så finns det en Smithmachine som jag kör benböj, bänkpress och marklyft med. Är det någon nackdel att jag utför dessa basövningar i en sådan maskin jämfört att göra dem utan maskinen?

Beror lite på vilka ambitioner du har skulle jag säga. Motionstränar du så kör på, även fast fri stång antagligen är bättre.

Till skillnad ifrån han ovan så är bänkpress den övningen jag inte skulle köra i smithmaskin eftersom man då tvingas att pressa stången i en rak bana.
Citera
2016-09-01, 11:44
Bannlyst
Citat:
På källargymmet som jag nyligen börjat gå till, så finns det en Smithmachine som jag kör benböj, bänkpress och marklyft med. Är det någon nackdel att jag utför dessa basövningar i en sådan maskin jämfört att göra dem utan maskinen?

Du kan inte jämföra utövande med en smithmachine med fria vikter. Bättre stabilitet med skivstången direkt än använda de påfundet. Jag förstår att de är svårt om man gymmar ensam att kanske utföra vissa övningar men jag rekommenderar inte att använda den.
Citera
2016-09-01, 11:49
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ja, det är vissa nackdelar.
För det första så räknas inte riktigt dina lyft om du inte gör dem med fri stång, så dina styrkestats kan bli lite svåra att jämföra med.
För det andra så tar du bort balansmomentet från lyften, vilket mestadels är en färdighet men även vissa småmuskler som du tar bort.
För det tredje så är du låst till en rak (eller något vinklad, beroende på maskin) lyftväg vilket kanske inte är optimalt för din kropp.

Vill du träna de tre stora lyften så gör det med fri stång. Maskiner har sin plats också, men för de tre stora lyften så är fri stång bättre.
Citera
2016-09-01, 21:52
Medlem
Luparions avatar
Skulle uppskatta tips på effektiva stretchövningar för pec.minor samt subscapularis.
Båda är för korta i kontrast till mina "utåtrotatorer" och skapar problem för mina känsliga axlar.
Posta gärna video eller bildlänkar.

Tack på förhand!
Citera
2016-09-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
Skulle uppskatta tips på effektiva stretchövningar för pec.minor samt subscapularis.
Båda är för korta i kontrast till mina "utåtrotatorer" och skapar problem för mina känsliga axlar.
Posta gärna video eller bildlänkar.

Tack på förhand!

Pec minor och Subscapularis, undvik att stretcha kall och för ofta.
Senast redigerad av Plopp123 2016-09-03 kl. 21:09.
Citera
2016-09-04, 01:27
Medlem
Luparions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Pec minor och Subscapularis, undvik att stretcha kall och för ofta.
Tack!

Speciellt för subscapularisstretchen, har gjort mycket fel där och istället fått massor av kontakt med supraspinatus.
Citera
2016-09-04, 20:56
Medlem
Har följande frågar och eftersom detta är nybörjarfrågor så får ni ha det i åtanke.

1. Har gratis tillgång till gym med både maskiner och fria vikter. Vilket ger bäst resultat? Fria vikter eller maskiner?

2. Jag har inga orealistiska förväntningar på min kommande träning men efter hur lång period bör man se resultat av sin träning? Dvs om man äter rätt, kör ett flertal pass i veckan och låter kroppen vila?
(Ja, det är en hur-långt-är-ett-snöre-fråga)
Citera
2016-09-04, 21:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Har följande frågar och eftersom detta är nybörjarfrågor så får ni ha det i åtanke.

1. Har gratis tillgång till gym med både maskiner och fria vikter. Vilket ger bäst resultat? Fria vikter eller maskiner?

2. Jag har inga orealistiska förväntningar på min kommande träning men efter hur lång period bör man se resultat av sin träning? Dvs om man äter rätt, kör ett flertal pass i veckan och låter kroppen vila?
(Ja, det är en hur-långt-är-ett-snöre-fråga)

Fria vikter. Kräver mer bålstyrka, andra muskelgrupper som aktiveras m.m. Så du får ut mer av det. Dock kan maskiner fylla sin funktion med. Vissa isolationsövningar som "cable flyes" för bröst som vissa slänger in i bröstpassen. Men grundövningar som t.ex militärpress,bänkpress,marklyft, benböj, skivstångsrodd m.m kan du köra med fria vikter och komplettera med olika maskiner om du vill.

Har du inte tränat så ser du resultat rätt snabbt. Sköter du dessutom kosten och vilan så ser du det snabbare.
Citera
2016-09-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fria vikter. Kräver mer bålstyrka, andra muskelgrupper som aktiveras m.m. Så du får ut mer av det. Dock kan maskiner fylla sin funktion med. Vissa isolationsövningar som "cable flyes" för bröst som vissa slänger in i bröstpassen. Men grundövningar som t.ex militärpress,bänkpress,marklyft, benböj, skivstångsrodd m.m kan du köra med fria vikter och komplettera med olika maskiner om du vill.

Har du inte tränat så ser du resultat rätt snabbt. Sköter du dessutom kosten och vilan så ser du det snabbare.
Och man känner det fan skitsnabbt i sinnet om mna har varit en säck med potatis innan. Efter kanske 1 vecka är du som en ny människa ReAnimater.
Citera
2016-09-04, 22:21
Medlem
Tja, undrar en fråga vad är bäst för ben/rumpa?

Leg press eller squats?
Citera
2016-09-04, 23:44
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperatore95

Leg press eller squats?
Knäböj.
Citera
2016-09-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperatore95

Leg press eller squats?

Varför använder du dom engelska namnen på övningarna? Men för att besvara din fråga så är korrekt utförda knäböj till eller under ett parallellt djup överlag en bättre övning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in