Citat:
Ursprungligen postat av
A.P.
Har kanske ett par konstiga frågor, men det är väl vad den här tråden är till för eller hur?
Med "äter för mycket" menar jag äter mycket mer än vad kroppen gör av med:
a) Vad händer om jag äter för mycket protein? Lagras det som fett eller "energireserver"?
b) Vad händer om jag äter för mycket kolhydrater? Stämmer det att 1 gram kolhydrat binder 4 gram vatten? Är det där största delen av kroppsvikten ligger?
c) Vad händer om jag äter för mycket socker? Då tänker jag på t.ex. godis eller Coca cola. Lagras det som fettvävnad med hjälp av insulinet?
d) Hur skapas kroppsfett egentligen?
Tror inte jag riktigt har greppat det här med glykogendepåer, socker, fett, insulin o.s.v. Någon får gärna klargöra

Enkla eller nybörjarfrågor...

Nu har du redan fått svar men mina är lite förenklade så postar de ändå då jag tror de fyller i lite luckor. Så satt jag hela tågresan till jobbet och krånglade med inlägget även om det inte håller så hög kvalité att jag först tänkte skicka som pm istället.
a. Kaloriöverskottet blir till fett. Spelar ingen roll om din kost till största del består av proteinrika livsmedel. Proteinet i sig lagrar inte kroppen över tid på samma sätt som fett. Jag vet ingen som tränar seriöst som tänker "jag åt 100g protein för mycket igår. Jag hoppar det idag." Men säkert finna en viss mängd protein kvar i kroppen till dagen efter. Enklast när man räknar kalorier, protein osv är att man börjar om på morgonen.
b. Kaloriöverskottet blir fett. Vikten går upp och ner hela tiden. Ofta tappar man en stor mängd vätska första veckan när man bantar och skippar kolhydrater. Så om du äter normalt så att säga binder du ingen ytterligare vätska om du äter pasta. Även om du skulle binda lite så syns det knappast i spegeln. Men det finns alltid undantag.
c. För mycket socker frågetecken? Kaloriöverskottet omvandlas till fett som vanligt. Socker är skadligt för hälsan långsiktigt så det är de bieffekterna du ska läsa om.
Sedan kan man debattera i oändlighet att olika kostvanor skulle binda olika mängd fett på samma kalorier. Men vi som tränar räknar kalorier och det fungerar bra.
d. Google
I det stora hela behöver du inte kunna något om det i sista stycket mer än att det finns. I träningssammanhang så är det bra att veta att man bara behöver kolhydrater om du ska träna samma muskel dagen efter.