2017-09-11, 13:25
Medlem
Iamthebatmans avatar
Jag har inte riktigt slutat hosta än, är lite hes, och en liten gnutta tjock i halsen. Annars är allt bra. Allmäntillståndet är utmärkt.

Lyfta...?
Citera
2017-09-11, 13:30
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Jag har inte riktigt slutat hosta än, är lite hes, och en liten gnutta tjock i halsen. Annars är allt bra. Allmäntillståndet är utmärkt.

Lyfta...?

Avvakta någon dag till, om inte annat för andras skull på gymmet, du kommer tillbaka snabbt igen sen när du börjar.
Citera
2017-09-11, 14:33
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman

Lyfta...?

Nej. Jag var i slutfasen av en förkylning och hade symtomen du beskriver. Tränade och var förkyld ytterliga två veckor efter det, inget kul alls.
Citera
2017-09-11, 14:38
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Avvakta någon dag till, om inte annat för andras skull på gymmet, du kommer tillbaka snabbt igen sen när du börjar.

Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Nej. Jag var i slutfasen av en förkylning och hade symtomen du beskriver. Tränade och var förkyld ytterliga två veckor efter det, inget kul alls.

Allt jag behövde var någon som sa emot mitt, till synes, oundvikligt sunda förnuft.
Äter en kaka till istället då.
/Fatbatz.
Citera
2017-09-11, 17:39
Medlem
Om man faller framåt i en knäböj visst beror det på dålig rörlighet i fotleden? Exempelvis om man kan böja när man håller en stång framför sig men så fort du släpper stången tappar du balansen och ramlar bakåt alternativt framåt om det är i början av rörelsen.
Citera
2017-09-11, 21:00
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Om man faller framåt i en knäböj visst beror det på dålig rörlighet i fotleden? Exempelvis om man kan böja när man håller en stång framför sig men så fort du släpper stången tappar du balansen och ramlar bakåt alternativt framåt om det är i början av rörelsen.
Nej, det brukar bero på för svaga quads och/eller att det helt enkelt är för mycket vikt på stången. Nästan alla böj som är lite för tunga har en tendens att bli mer åt twerk-hållet. Är detta något som händer vid väldigt tunga vikter eller de sista repsen så är det ganska normalt

Släpper du stången tappar du balansen. Stångens vikt bidrar till balansen nämligen, och tar du bort den vikten måste positionen bli en annan för att balansen ska bibehållas.
Citera
2017-09-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej, det brukar bero på för svaga quads och/eller att det helt enkelt är för mycket vikt på stången. Nästan alla böj som är lite för tunga har en tendens att bli mer åt twerk-hållet. Är detta något som händer vid väldigt tunga vikter eller de sista repsen så är det ganska normalt

Släpper du stången tappar du balansen. Stångens vikt bidrar till balansen nämligen, och tar du bort den vikten måste positionen bli en annan för att balansen ska bibehållas.

Det sker även utan vikt. Exempelvis om jag håller ett bord, diskbänk eller något annat så kommer jag ner i ett perfekt djup, men så fort jag ställer mig i position för en squat med händerna bakom ryggen kommer jag knappt ner någonting. Jag menar verkligen väldigt lite.

Jag har läst att det kan bero på starkare hamstrings/sätesmuskeln kontra quads men detta känns inte som det.
Citera
2017-09-11, 22:28
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Det sker även utan vikt. Exempelvis om jag håller ett bord, diskbänk eller något annat så kommer jag ner i ett perfekt djup, men så fort jag ställer mig i position för en squat med händerna bakom ryggen kommer jag knappt ner någonting. Jag menar verkligen väldigt lite.

Jag har läst att det kan bero på starkare hamstrings/sätesmuskeln kontra quads men detta känns inte som det.
Håller du i något framför dig så är det en annan sak än om du håller händer bakom ryggen, balansen blir annorlunda. Jag kan själv knappt göra en fuldjup knäböj utan vikt på ryggen, det är stången med dess vikt som håller mig i balans och pressar ner mig i djupet.

Träna med lite vikt på stången, det hjälper både med djupet och balansen. Tänk att du sätter dig ner på huk snarare än att "böja knäna".
Citera
2017-09-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Håller du i något framför dig så är det en annan sak än om du håller händer bakom ryggen, balansen blir annorlunda. Jag kan själv knappt göra en fuldjup knäböj utan vikt på ryggen, det är stången med dess vikt som håller mig i balans och pressar ner mig i djupet.

Träna med lite vikt på stången, det hjälper både med djupet och balansen. Tänk att du sätter dig ner på huk snarare än att "böja knäna".

Aha, men är det där vanligt? Grejen är att jag klarar knäböj med vikt (iaf frontböj) för som du säger blir balansen och djupet bättre. Jag undrar dock varför inte det här går utan? Spelar ingen roll vilka mobilitetsövningar jag gör och har även ett aktivt jobb som iaf borde hjälpa lite grann.
Citera
2017-09-13, 22:27
Medlem
Quietdrives avatar
Jag har aldrig gillat träning eller att gå på gym, men tänkte testa ändå.
Vad på gymmet bör jag satsa på främst för att bygga upp överkroppen hyfsat snabbt?
Har ett fysiskt jobb så har redan hyfsade armar och bröst, trots att jag äter massa skräp och sitter mest still på fritiden. Det som sätter sig sätter sig på magen. Tips på träningsform för att få bort putmage snabbt?

Hatar träning, men måste ändå testa detta.
Citera
2017-09-13, 22:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Jag har aldrig gillat träning eller att gå på gym, men tänkte testa ändå.
Vad på gymmet bör jag satsa på främst för att bygga upp överkroppen hyfsat snabbt?
Har ett fysiskt jobb så har redan hyfsade armar och bröst, trots att jag äter massa skräp och sitter mest still på fritiden. Det som sätter sig sätter sig på magen. Tips på träningsform för att få bort putmage snabbt?

Hatar träning, men måste ändå testa detta.

Finns ett utmärkt schema för nybörjare i den klistrade tråden som heter "nybörjarträning 101", där hittar du info om upplägget och svar på frågor. När det gäller "putmagen" så är det en fråga om kosten, inte träningsform.
Citera
2017-09-14, 01:10
Medlem
Topppis avatar
När man kör de där sista 2-3 repsen och man inte riktigt orkar utföra hela rörelsen. Ska man ändå pressa fast man bara går halvvägs upp i t.ex biceps curl eller ska man gå ner i vikt å plocka upp te.x lättare hantlar direkt och avsluta dom tre sista repsen (av 10 t.ex) och utföra rörelsen perfekt. Om ni förstår?

Alltså, klarar 7 av 10 å byter hantlar direkt och kör sista 3 med lättare vikt. Tänker då främst vad som ger bäst massa, att pressa en tyngre vikt halvvägs eller en lättare hela vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in