Citat:
Ursprungligen postat av
A.P.
Kör nybörjarschema. Men jag ger upp nu. Gör för många fel i för många övningar. Den enda som går bra och känns bra är militärpress. Allt annat går åt helvete.
Bänk: Som jag nämnt tidigare så klarar jag inte mer än 40 kg. Trodde först att jag hade nått mitt "max". Men sedan jag prövade att köra samma övning fast med hantlar och där kan jag ta nästan 35 kg (upp från 20 kg). Så det innebär att jag gör något fel med stången under bänkpress. Eftersom med hantlar har jag hela tiden kunnat utvecklats och inte haft några problem.
Knäböj: a) Jag har sedan jag började träna för 2-3 månader sedan fått ont i nacken. Vet inte vad det berodde på. Men efter att ha dammsugit hela internet om hur man bör göra korrekta knäböj så har jag kommit fram till att jag tittar mig själv i spegeln under lyftet och böjer nacken väldigt mycket när jag går ner => tyngd hamnar på nacken => får nackspärr => dagen efter gör det ont som fan. Visste inte om det innan men skönt att få det mysteriet löst! Böj inte på nacken när ni lyfter!
b) När jag ser folk göra knäböj på Youtube och på gymmet så kör de utan något stöd på fötterna. Själv ställer jag hällarna på en planka men jag vill göra som dem och kunna köra barfota/vanliga skor. Tänker att man kör "rent" då haha. Så jag kommer att börja om igen och försöka göra knäböj utan stöd.
Marklyft: Vet inte hur man gör. Ligger fortfarande på is. Varje pass prövar jag något nytt men det blir inte bra. Ska fortsätta försöka.
Militärpress: Går helt OK.
Slutsats: Gör om gör rätt. Tror det är bättre att börja om igen med rätt teknik från början än att hetsa med att lägga på en massa vikter som jag gjort. Trevlig helg på er!

Råd från en nybörjare (typ) till en annan, så ta det för vad det är ... MEN jag rekommenderar Mark Rippetoes serie på youtube där han instruerar nybörjare i baslyften, marklyft hittar du här:
https://www.youtube.com/watch?v=ToXD...0XP1y9RuRcKL9T
Det fina med de här instruktionsfilmerna är att det är vanliga människor som medverkar, både män och kvinnor i olika åldrar, och jag tycker att det är lätt att se sig själv i de medverkandes sits när Rippetoe påpekar vad de gör rätt och fel. Lugnt och sakligt, inte så himla "amerikanskt".
Vad gäller knäböjen verkar det vara ett vanligt fel att böja huvudet uppåt, och speglarna kan vara en bov i dramat. En del rekommenderar att man undviker att böja framför speglar utan ställer sig framför en vägg i stället och tittar snett nedåt för att få nacken i en neutral position. Om det nu inte är så att du har stången för högt upp så att den ligger på nackkotorna, eller att du inte drar ihop skulderbladen ordentligt för att få en "kudde" för stången att vila på?
Träna upp rörligheten i fotlederna i stället för att fuska med planka, det känns osäkert tycker jag. Stretcha vaderna både före och efter passet. Strunta i att försöka gå ned jättedjupt tills du har förbättrat rörligheten, nöj dig med halva eller parallella böj tills du kommit till rätta med dina problem. Om det inte funkar får du väl köpa lyftarskor med förhöjd klack (för övrigt tycker jag att det är himla ofräscht med folk som kör barfota eller i strumplästen på allmänna gym, särskilt när de kliver och kladdar på bänkar och stretchmattor med sina svettiga fötter. Det råder egentligen skotvång på mitt gym, men folk skiter i det).