2017-02-02, 15:55
Medlem
Hur länge har jag tränat? (kort fråga)

För tre år sedan började jag träna, det första året var ganska oseriöst, gick upp typ ett kilo i muskler på hela året

andra året tränade jag ett halvår mer seriöst byggde ganska mycket muskler, blev sen sjuk ett halvår och förlorade en del.

nu är jag inne på mitt tredje år även om det inte gått riktigt tre år sedan jag började träna. detta år(dessa ~9 mån) har jag tränat mycket seriöst och gått upp 8 kg i nästan rena muskler.

med tanke på träningsuppehåll och oseriös träning hur länge har jag tränat?
Citera
2017-02-02, 16:25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Hur länge har jag tränat? (kort fråga)

För tre år sedan började jag träna, det första året var ganska oseriöst, gick upp typ ett kilo i muskler på hela året

andra året tränade jag ett halvår mer seriöst byggde ganska mycket muskler, blev sen sjuk ett halvår och förlorade en del.

nu är jag inne på mitt tredje år även om det inte gått riktigt tre år sedan jag började träna. detta år(dessa ~9 mån) har jag tränat mycket seriöst och gått upp 8 kg i nästan rena muskler.

med tanke på träningsuppehåll och oseriös träning hur länge har jag tränat?

Första året, 12 månader, andra året 6 månader, och nu är du på ditt tredje år, 9 månader.

12+6+9=27 månader.

2 år och 3 månader.
Citera
2017-02-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Första året, 12 månader, andra året 6 månader, och nu är du på ditt tredje år, 9 månader.

12+6+9=27 månader.

2 år och 3 månader.

men jag har ju inte tränat två år oavbrutet...?
Citera
2017-02-02, 16:42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
men jag har ju inte tränat två år oavbrutet...?

Nej, men din totala träningstid ändras inte för det.
Citera
2017-02-03, 23:37
Medlem
Har ett par frågor:

1. Gör jag något fel/farligt om det känns vid svanken efter ett pass med knäböj? Det gör inte ont eller så men det känns "utarbetat" om ni förstår vad jag menar. Är rädd att jag gör fel och att ryggen kan ta stryk.

2. Är marklyft (deadlift) en ben eller ryggövning? Har hört olika versioner.

3. Om man är ny, rekommenderar ni att man kör marklyft? Jag tycker den känns lite läskig att köra (kändes som att jag förstörde ryggen vid första tillfället, sen dess har jag inte vågat fortsätta). Överreagerar jag?

4. Rekommenderar ni att man kör olika muskelgrupper på ett och samma pass? Jag har funderat på att byta schema och följa Nybörjarträning 101 istället, där man ska köra t.ex. bröst och ben på samma pass, funkar det bra?

Tack för alla svar! Trevlig helg på er
Citera
2017-02-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Har ett par frågor:

1. Gör jag något fel/farligt om det känns vid svanken efter ett pass med knäböj? Det gör inte ont eller så men det känns "utarbetat" om ni förstår vad jag menar. Är rädd att jag gör fel och att ryggen kan ta stryk.

3. Om man är ny, rekommenderar ni att man kör marklyft? Jag tycker den känns lite läskig att köra (kändes som att jag förstörde ryggen vid första tillfället, sen dess har jag inte vågat fortsätta). Överreagerar jag?

4. Rekommenderar ni att man kör olika muskelgrupper på ett och samma pass? Jag har funderat på att byta schema och följa Nybörjarträning 101 istället, där man ska köra t.ex. bröst och ben på samma pass, funkar det bra?

Byt till schemat och lär dig marklyft med låg vikt från början.
Marklyft Ottar både på ben och rygg men även magen för mig.
Men jag tycker det är mest en benövning men folk tycker olika.
Knäböjen kan jag tyvärr inte svara på då jag inte stycken teknik men fråga någon kunnig om dom kan titta på dig.
Lycka till!
Citera
2017-02-04, 09:02
Medlem
Citat:
Har ett par frågor:

Som ovan skrev går det bra att börja om och lära sig från grunden. Annars går bra att skippa marklyft. Själv har jag bara kört den i korta perioder av precis samma skäl som du förklarar.

Marklyft tycker jag stärker en del muskler som är svåra att komma åt vid isolationsövningar. Men är det en snygg fysik du vill åt så behöver du den inte. Du kan träna ben, bröst, armar, rygg, mage osv med fina övningar.

Det är en fördel att träna så många muskler som möjligt på ett pass. Det är en tidsfråga. Försök träna en muskel 2-3 ggr i veckan beroende på hur du hinner. Men aldrig två gånger irad. Variera alltid antal reps varje pass. Ena passet kör du 2 min vila med ca 5 reps, andra 1 min ca 12 reps. Du vågar nog inte köra så tungt i början vilket är helt ok, men försök lära dig övningarna och belasta med mer vikt eftersom.
Citera
2017-02-04, 13:31
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Har ett par frågor:

Nej, inte nödvändigtvis, men det skvallrar lite om att du eventuellt "bockar" för att nå djup och därmed jobbar med ländryggen dynamiskt. Det är inte direkt farligt, men heller ingen bra form. Ryggens vinkel ska vara ganska konstant strax efter att du börjat rör dig ner (börja med att skjuta bak höfterna så ryggen kommer i vinkel) och undvik att "bocka" i bottenläget. En del dyker neråt med axlarna för det ser ut som de då kommer djupare.
Citat:
Både och, tänk på det som en helkroppsövning med fokus på underkropp.
Citat:
Ja, definitivt. Marklyft är imho en av de bästa nybörjarövningarna då den är enkel att utföra, gör folk starkare mycket snabbt och lägger på mycket muskelmassa snabbt.
Citat:
Självklart rekommenderar jag helkropp för nybörjare som jag skrivit i programmet. Jag ska utveckla varför i FAQ.
Citera
2017-02-04, 16:07
Medlem
Hej!

21-årig kille, väger 64 kg, 173 cm lång.

Jag har under en tid försökt träna och gå upp i vikt. haft 2 stycken 6 månaders perioder med cirka 8 månader uppehåll mellan varje varav den första perioden var sisådär. Den andra 6 månadersperioden jag hade (vilket var för ett år sedan) kombinerade jag kost/träning/sömn väldigt bra. Jag åt mig illamåendes varje dag och tränade 4 dagar i veckan.

Jag blev starkare, höjde vikterna ganska rejält efter några månader. Problemet var att det inte hände så mycket på vågen och nästan inget alls på storleken. Kände mig även tröttare på dagarna vilket fick mig att bortprioritera gymmet då jag studerar och även jobbar ibland.

nu är jag tillbaka här igen och vill så gärna bli större. Som sagt så brukade jag köra 4 dagar i veckan, ett uppdelat schema med varje muskelgrupp för sig, 3 sets med 8-12 reps. antal olika övningar var olika för olika muskelgrupper. biceps - 2 övningar, triceps - 3 övningar, ben 5 övningar etc. Under denna period testade jag även på proteinpulver vilket jag endast tog på dagar då jag ansåg att proteinintaget var för lågt för justt den dagen.

Min fråga är, hur kan jag få ett bättre resultat när det gäller att till en början bygga upp musklerna, alltså se större ut? Tacksam för era svar!
Citera
2017-02-04, 16:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jappa12
Hej!

21-årig kille, väger 64 kg, 173 cm lång.

Jag har under en tid försökt träna och gå upp i vikt. haft 2 stycken 6 månaders perioder med cirka 8 månader uppehåll mellan varje varav den första perioden var sisådär. Den andra 6 månadersperioden jag hade (vilket var för ett år sedan) kombinerade jag kost/träning/sömn väldigt bra. Jag åt mig illamåendes varje dag och tränade 4 dagar i veckan.

Jag blev starkare, höjde vikterna ganska rejält efter några månader. Problemet var att det inte hände så mycket på vågen och nästan inget alls på storleken. Kände mig även tröttare på dagarna vilket fick mig att bortprioritera gymmet då jag studerar och även jobbar ibland.

nu är jag tillbaka här igen och vill så gärna bli större. Som sagt så brukade jag köra 4 dagar i veckan, ett uppdelat schema med varje muskelgrupp för sig, 3 sets med 8-12 reps. antal olika övningar var olika för olika muskelgrupper. biceps - 2 övningar, triceps - 3 övningar, ben 5 övningar etc. Under denna period testade jag även på proteinpulver vilket jag endast tog på dagar då jag ansåg att proteinintaget var för lågt för justt den dagen.

Min fråga är, hur kan jag få ett bättre resultat när det gäller att till en början bygga upp musklerna, alltså se större ut? Tacksam för era svar!

Rekommenderar att läsa igenom denna tråd. (FB) Nybörjarträning 101
Citera
2017-02-05, 20:16
Medlem
Dum fråga men jag kan inte avgöra om jag ska köpa hantlar (10kg var) eller en skivstång med vikt 20kg (2x10 skivor). Hantlar tar iofs mindre plats men samtidigt känns det som att med en skivstång så tränar man båda armarna samtidigt och behöver inte skifta mellan vänster och högerlyft.
Citera
2017-02-05, 20:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Dum fråga men jag kan inte avgöra om jag ska köpa hantlar (10kg var) eller en skivstång med vikt 20kg (2x10 skivor). Hantlar tar iofs mindre plats men samtidigt känns det som att med en skivstång så tränar man båda armarna samtidigt och behöver inte skifta mellan vänster och högerlyft.

Jag hade köpt hantlar så båda armar tränas likvärdigt. Förövrigt är det ju inget måste att göra en arm i taget med hantlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in