Citat:
Ursprungligen postat av
A.P.
Har ett par frågor:
1. Gör jag något fel/farligt om det känns vid svanken efter ett pass med knäböj? Det gör inte ont eller så men det känns "utarbetat" om ni förstår vad jag menar. Är rädd att jag gör fel och att ryggen kan ta stryk.
Nej, inte nödvändigtvis, men det skvallrar lite om att du eventuellt "bockar" för att nå djup och därmed jobbar med ländryggen dynamiskt. Det är inte direkt farligt, men heller ingen bra form. Ryggens vinkel ska vara ganska konstant strax efter att du börjat rör dig ner (börja med att skjuta bak höfterna så ryggen kommer i vinkel) och undvik att "bocka" i bottenläget. En del dyker neråt med axlarna för det ser ut som de då kommer djupare.
Citat:
2. Är marklyft (deadlift) en ben eller ryggövning? Har hört olika versioner.
Både och, tänk på det som en helkroppsövning med fokus på underkropp.
Citat:
3. Om man är ny, rekommenderar ni att man kör marklyft? Jag tycker den känns lite läskig att köra (kändes som att jag förstörde ryggen vid första tillfället, sen dess har jag inte vågat fortsätta). Överreagerar jag?
Ja, definitivt. Marklyft är imho en av de bästa nybörjarövningarna då den är enkel att utföra, gör folk starkare mycket snabbt och lägger på mycket muskelmassa snabbt.
Citat:
4. Rekommenderar ni att man kör olika muskelgrupper på ett och samma pass? Jag har funderat på att byta schema och följa
Nybörjarträning 101 istället, där man ska köra t.ex. bröst och ben på samma pass, funkar det bra?
Självklart rekommenderar jag helkropp för nybörjare som jag skrivit i programmet. Jag ska utveckla varför i FAQ.