2016-11-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Bröstpress istället för bänkpress? Målet är hypertrofi och inget annat. Jag vet att bänken är kung, men är bröstpressen ett ok alternativ?

Skulle aldrig köra den istället. Pajjar bara axlarna om man ska köra tungt vilket man måste för att komma någonvart. Men det är bara vad jag tycker...
Citera
2016-11-30, 20:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Skulle aldrig köra den istället. Pajjar bara axlarna om man ska köra tungt vilket man måste för att komma någonvart. Men det är bara vad jag tycker...

Fast axlarna kan ju ta skada vid fel utförande när det gäller bänkpress också, eller är det så att axlarna är i extra utsatt position under just bröstpressen?
Citera
2016-11-30, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fast axlarna kan ju ta skada vid fel utförande när det gäller bänkpress också, eller är det så att axlarna är i extra utsatt position under just bröstpressen?

Mer att jag blir skämd om jag skulle se en nybörjare köra tunga 5 or i en sådan maskin. Kan aldrig ersätta bänk i min värld. Men teoretiskt går det säkert.
Citera
2016-11-30, 21:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Mer att jag blir skämd om jag skulle se en nybörjare köra tunga 5 or i en sådan maskin. Kan aldrig ersätta bänk i min värld. Men teoretiskt går det säkert.

Ja det är ju sant iof, förstår hur du menar.
Citera
2016-11-30, 23:35
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Bröstmuskeln bryr sig nog inte om vilken övning du väljer.

Är du säker på det? Jag kan tänka mig att bänken bjuder på en större och överlag bättre aktivering. Har inget stöd för detta, men det känns så.

Citat:

Visserligen tråden för nybörjarfrågor, men nybörjare är jag inte. Har helt ok bänkteknik. Om vi säger att jag klonar mig själv. Jag kör bröstpress och min klon kör bänk. Allt lika i övrigt. Tror du att det kommer bli någon skillnad på oss, rent utseendemässigt?
Citera
2016-12-01, 03:17
Medlem
Citat:
Är du säker på det? Jag kan tänka mig att bänken bjuder på en större och överlag bättre aktivering. Har inget stöd för detta, men det känns så.

Visserligen tråden för nybörjarfrågor, men nybörjare är jag inte. Har helt ok bänkteknik. Om vi säger att jag klonar mig själv. Jag kör bröstpress och min klon kör bänk. Allt lika i övrigt. Tror du att det kommer bli någon skillnad på oss, rent utseendemässigt?

Väldigt små. Jag själv var väldigt mycket såhär förut att jag måste göra de "bästa" övningarna för att träffa alla muskelfibrer och få bäst resultat. Såhär i efterhand tror jag på att man kör de övningarna man tycker tar bäst för enskild muskelgrupp och bara kör progressiv belastning på dem. Jag tycker till exempel hantelpress är överlägsen Bänkpress för bröstmuskelatur.
Citera
2016-12-01, 05:57
Medlem
Citat:

Ingen aning. Beror på utförandet. Det är ju enkelt att koppla in triceps och axlar i maskinen om det blir för tungt och frågan är om du märker av det.
Bänkpressen har ju fördelen att den nöter på andra muskler också så om du väljer bort den så får din ena klon jobba hårdare det passet i andra övningar. Tror man gör sig själv en björntjänst om man väljer bort bänkpressen. Jag tror den är minst skadlig på sikt också. Men det grundar jag på att jag själv kört mycket maskiner för bröst och varit när att skada mig. Dock tycker jag maskin är bra komplement.
Citera
2016-12-01, 08:08
Medlem
shoot4us avatar
Tjabba grabbar.

Jag har nyligen börjat jobba natt och skulle vilja börja gymma. Min fråga lyder, hur bra/dåligt är det att träna på morgonen efter att jag jobbat?

Schema på hur det här skulle se ut:

2130 frukost/lunch/middag
22-07 jobb
08-0830 på gymmet i ca en timme.
Innan kl 10 någon form av frukost (kosttips uppskattas)
1030-19 sömn.

(Skriver från mobilen så det är därför det ser ut som skit)
Citera
2016-12-01, 10:45
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Citat:
Assessing the effect of implement, Schick et al. (2010) found no difference in pectoralis major muscle activity when performing the free-weight bench press or when performing a Smith machine bench press. Saeterbakken et al. (2011) also found no difference in pectoralis major muscle activity between the free-weight, smith machine or dumbbell bench press. McCaw & Friday (1994) compared isoinertial load between the free-weight bench press and the machine bench press at 60 and 80% of 1RM and reported no difference in muscle activity at either relative load. Welsch et al. (2005) compared the bench press performed with a barbell compared with a dumbbell and found no differences in pectoralis major muscle activity.
https://www.strengthandconditioningr...s/bench-press/
Citera
2016-12-01, 20:25
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ingen aning. Beror på utförandet. Det är ju enkelt att koppla in triceps och axlar i maskinen om det blir för tungt och frågan är om du märker av det.
Bänkpressen har ju fördelen att den nöter på andra muskler också så om du väljer bort den så får din ena klon jobba hårdare det passet i andra övningar. Tror man gör sig själv en björntjänst om man väljer bort bänkpressen. Jag tror den är minst skadlig på sikt också. Men det grundar jag på att jag själv kört mycket maskiner för bröst och varit när att skada mig. Dock tycker jag maskin är bra komplement.

Ok, jag fattar. Kör redan hantelpress. Skulle du säga att det räcker med hantelpress, bröstpress i maskin samt hantelflyes? Brukar köra 4-5x5 alt 3x8-10 i hantelpress och ca 4x8-10 i hantelflyes. Släng på lite bröstpress i maskin så borde jag vara på det klara vad gäller pecs?

Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
https://www.strengthandconditioningr...s/bench-press/

Tack.
Citera
2016-12-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot4u
Tjabba grabbar.

Jag har nyligen börjat jobba natt och skulle vilja börja gymma. Min fråga lyder, hur bra/dåligt är det att träna på morgonen efter att jag jobbat?

Schema på hur det här skulle se ut:

2130 frukost/lunch/middag
22-07 jobb
08-0830 på gymmet i ca en timme.
Innan kl 10 någon form av frukost (kosttips uppskattas)
1030-19 sömn.

(Skriver från mobilen så det är därför det ser ut som skit)

Det vanliga är säkert att man tränar efter jobbet. Så inget konstigt alls. Man bör träna på den tiden där man presterar som bäst.

Citat:
Ok, jag fattar. Kör redan hantelpress. Skulle du säga att det räcker med hantelpress, bröstpress i maskin samt hantelflyes? Brukar köra 4-5x5 alt 3x8-10 i hantelpress och ca 4x8-10 i hantelflyes. Släng på lite bröstpress i maskin så borde jag vara på det klara vad gäller pecs?

Tack.

Ja, det räcker om du känner att du får bra kontakt i de övningar du kör. Du behöver en ordentlig övning där du kan köra bröstet tungt utan att skada dig. Vilken/vilka de är får du bestämma. Sen föredrar jag själv att avsluta med någon annan bröstövning som tex flyes. Brukar köra två övningar, men egentligen räcker det med en övning. Fast man kan köra 3 också. Man kan ju variera sig.
Citera
2016-12-02, 03:18
Medlem
mrdominiks avatar
Jag har problem med att träna ryggmuskler. Då tänker jag på dem som aktiveras när man drar mot sig något med armarna.

När jag kör så vid ett visst antal reps säger det bara stopp. Finns ingen vilja i världen hur motiverad jag än är att det där extra repset ska komma, det blir helt enkelt stopp som att en switch bara stängts av.

Så är det inte alls med resterande muskelgrupper. Då kan jag ibland få upp till 1-4 reps extra fast det känns som om jag inte orkar med en enda till.

Sen så ökar jag inget på ryggmusklerna, dvs kör med samma vikt sen jag började gymma.

Lider mina ryggmuskler av nåt sorts handikapp eller vad är det frågan om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in