Citat:
Ursprungligen postat av
WardenMcClusky
Jag har svårt med skivstångsrodden och tänker istället pröva på rodd i kabelmaskin men efter lite googlande blir jag mest bara förvirrad. Det verkar finnas två typer av tekniker som personer rekommenderar. Vissa machosnubbar verkar anse att man ska svinga fram och tillbaka som om man tävlade i OS medan andra menar att man ska vara rak i ryggen och främst dra kabeln mot sig. Vad gäller? Jag tycker den svingande varianten verkar otroligt obekväm (risk för skador?). Samtidigt hävdar dessa machosnubbar att man bara tränar biceps om man inte svingar (och dessutom på ett ineffektivt sätt) medan man med deras framåtillbaks-rörelse tränar hela ryggen, eller något i den stilen.
Hur ska jag göra? Vad är den stora skillnaden mellan dessa två tekniker?
Lite förenklat kanske man kan säga att det finns en styrkerodd och en mer bodybuilder-rodd rent stilmässigt. Det finns för- och nackdelar med båda stilar.
En pendlayrodd vilar på marken mellan varje rep, lite som ett marklyft. Man har en ganska tung vikt och kan sätta ingång rörelsen lite med höften och sen drämmer man skivstången explosivt rakt in i bröstet. Man bör hålla ryggen rigid och ganska parallellt med golvet. När rörelsen mer börjar likna en frivändning/shrug så är det dags att sluta.
Sedan finns det mer isolerande, bodybuilderinriktade rodd. Man lyfter vanligen inte lika explosivt eller tungt utan fokuserar mer på kontakt och latissimus dorsis arbete. Man kan här jobba med lite olika vinklar och redskap, men i princip är det samma rörelse fast man vill helst inte att höft eller biceps tar över arbetet för mycket.
Man kan välja lite efter vad man gillar bäst. Det låter kanske flummigt och käckt, men folk har en tendens att få bäst resultatet med den metod och stil där de känner att de kan träna hårdast. Gillar man att lyfta tungt, träna progressivt, sätta nya personbästa med mera så är nog den första stilen bäst. Vad som kan vara värt att tänka på där är att både rygg och armar får göra en del arbete också, på gott och ont. Stil två skulle jag nog säga är lite mer avancerat och för folk som klarar koncentrera sig och faktiskt känner sina muskler tillräckligt väl för att förstå när latissimus faktiskt ha fått ta det arbete den behöver. Det blir heller inte lika påfrestande, även det på gott och ont.
Det är heller inte
antingen styrka
eller muskelstorlek beroende på vad du väljer. Båda bygger både volym och styrka. Ser du rodden mycket som basen i ditt program så kör pendlayrodd; är den mer ett komplement bland andra övningar så kör BB-varianten.