2017-12-01, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Inte vi maxat på länge, tror absolut inte jag kan ta 90kg. 80kg kan jag köra på nu. Första nuddar bröst dem andra få reps jag klarar kan jag fuska med att bara gå till hakan. 3-4 reps max.

Du får jobba upp din styrka och därmed massa helt enkelt. 2 till 4 pass i veckan för bröst är lagom om du vill växa snabbast möjligt. Jag hade velat tipsa om att prova 3 pass i veckan i ett år till att börja med. Givetvis skriva ner alla pass. Jag håller inte med föregående talare. Du ser sällan någon med fina bröstmuskler som inte kan bänka 110-140kg. Så jobba mycket på styrkan. Det går inte på några månader. Men det är ju därför snygga bröstmuskler är eftertraktat.
Senast redigerad av MRZnr1 2017-12-01 kl. 08:13.
Citera
2017-12-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är målet primärt muskeltillväxt så rekommenderar jag att du tränar bröst minst två gånger i veckan, om du har möjlighet till det. Det ger bättre muskeltillväxt med två jämfört mot en. Angående vikten så måste du inte träna tungt för muskeltillväxt, är styrka ditt mål är det självklart bättre, men för muskeltillväxt behövs det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du får jobba upp din styrka och därmed massa helt enkelt. 2 till 4 pass i veckan för bröst är lagom om du vill växa snabbast möjligt. Jag hade velat tipsa om att prova 3 pass i veckan i ett år till att börja med. Givetvis skriva ner alla pass. Jag håller inte med föregående talare. Du ser sällan någon med fina bröstmuskler som inte kan bänka 110-140kg. Så jobba mycket på styrkan. Det går inte på några månader. Men det är ju därför snygga bröstmuskler är eftertraktat.

Har ni tips på något bra upplägg där man kan klämma in 2-3 bröstpass? Tränar just nu 5 dagar i veckan.
1.Bröst
2.Ben
3.Armar
4.Axlar
5.Rygg
Citera
2017-12-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Har ni tips på något bra upplägg där man kan klämma in 2-3 bröstpass? Tränar just nu 5 dagar i veckan.
1.Bröst
2.Ben
3.Armar
4.Axlar
5.Rygg

Ja visst. Finns många olika upplägg. Inte många set armar eller axlar. De får träning av bänkpress och rodd-övningar.

1. Bröst, rygg
2. Ben
3. Bröst, rygg, axlar
4. Ben
5. Bröst, (rygg), armar

1. Bröst rygh
2. Ben
3.bröst rygg
4. Ben

Annars detta. Eller ännu bättre. Börja med starting StrenghtCoach. Kör mark, bänk, böj flera ggr i veckan. Sen börja med Wendlers eller annat byggarschema
Senast redigerad av MRZnr1 2017-12-06 kl. 15:24.
Citera
2017-12-06, 16:54
Medlem
Är det här med att "bulka" verkligen nödvändigt för bra muskeltillväxt?

Förstår självklart att man måste inta tillräckligt med kalorier, men att överäta och lägga på sig flera kilo vinterfett bara för att hetssvälta bort dem några veckor innan sommaren börjar? Det låter som onödig påfrestning på kroppen bara?
Citera
2017-12-06, 16:59
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Är det här med att "bulka" verkligen nödvändigt för bra muskeltillväxt?

Förstår självklart att man måste inta tillräckligt med kalorier, men att överäta och lägga på sig flera kilo vinterfett bara för att hetssvälta bort dem några veckor innan sommaren börjar? Det låter som onödig påfrestning på kroppen bara?

Nej, det är inte nödvändigt för muskeltillväxt. Funkar utmärkt på kaloribalans. Det går givetvis fortare (eller lättare) att öka muskelmassan med ett kaloriöverskott, men precis som du är inne på, så innebär det även en ökning av fettmassan.
Citera
2017-12-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det är inte nödvändigt för muskeltillväxt. Funkar utmärkt på kaloribalans. Det går givetvis fortare (eller lättare) att öka muskelmassan med ett kaloriöverskott, men precis som du är inne på, så innebär det även en ökning av fettmassan.

Tack för svar. Dessutom avstannar väl muskeltillväxten helt under deffperioden som man slipper på kaloribalans. Så fördelat på ett år verkar det tveksamt om det blir så mycket plus i muskelmassa med kaloriöverskott.
Citera
2017-12-06, 17:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack för svar. Dessutom avstannar väl muskeltillväxten helt under deffperioden som man slipper på kaloribalans. Så fördelat på ett år verkar det tveksamt om det blir så mycket plus i muskelmassa med kaloriöverskott.

Nja. Det är möjligt att öka muskelmassan trotts ett kaloriunderskott, det är svårare men inte omöjligt, speciellt som nybörjare eller om man t.ex är överviktig från första början.
Citera
2017-12-07, 00:17
Medlem
Fråga om Träningsvärk

jag får inte träningsvärk förrän 3-4 dagar efter passet.
alla jag känner säger sig få det redan dagen efter, beror detta på något annat än individuella skillnader?
tränar jag fel?
Citera
2017-12-07, 10:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whattheshit
Fråga om Träningsvärk

jag får inte träningsvärk förrän 3-4 dagar efter passet.
alla jag känner säger sig få det redan dagen efter, beror detta på något annat än individuella skillnader?
tränar jag fel?

Det är inte ovanligt att träningsvärken kommer först 2-3 dagar efter träningspasset. Det betyder inte att du tränar fel.
Citera
2017-12-07, 12:59
Medlem
Citat:

Eller så kan du bulka 10-11 månader och deffar 1-2 månader per år. Lär ju ge bra mycket mer. Ett svagt överskott som man enkelt kan deffa bort.
Jag skulle nog säga att det är bättre om det är muskelmassa du tänkt bygga. Vid kondition och underhållsträning så lär kaloribalans vara helt okey.
Citera
2017-12-07, 17:12
Medlem
caecos avatar
Finns det någon som lyckats bli av med illamåendet som kan uppstå vid riktigt tunga benpass? Är enda sättet att vila längre mellan sina set? Verkligen kaskadspydde idag efter lite drygt 30min, vilket i sig inte var hela världen. Men illamåendet före det förstör ju minst sagt.

Det har kommit och gått under perioder när jag tränat och har aldrig lyckats särskilja anledningen till det under åren. Nu bulkar jag ju ganska rejält så går runt och är illamående under vissa tider på dygnet, men försöker undvika att vara det precis före träningen.
Citera
2017-12-07, 17:19
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Finns det någon som lyckats bli av med illamåendet som kan uppstå vid riktigt tunga benpass? Är enda sättet att vila längre mellan sina set? Verkligen kaskadspydde idag efter lite drygt 30min, vilket i sig inte var hela världen. Men illamåendet före det förstör ju minst sagt.

Det har kommit och gått under perioder när jag tränat och har aldrig lyckats särskilja anledningen till det under åren. Nu bulkar jag ju ganska rejält så går runt och är illamående under vissa tider på dygnet, men försöker undvika att vara det precis före träningen.
Du skulle eventuellt kunna söka dig till vårdcentralen för detta. Det finns tabletter mot illamående som kan användas för att klara olika vardagliga sysslor. Jag har själv utskrivet preparat för åksjuka, men finns även de som får för PMS, migrän eller liknande.

Om benpass räknas till vardaglig syssla kan väl diskuteras, men man ska inte spy av dem även om en del tycker det är tufft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in