2017-04-19, 16:14
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Det stämmer, hantlar är faktiskt att föredra över stänger i dom flesta övningarna, undantaget är övningar där det helt enkelt blir för otympligt eller tungt, som böj, mark osv.
Detta då man i pressar och horisontella dragövningar (roddar) får en högre rörelsebana, inte är lika låst och för att varje sida arbetar enskilt, vilket motverkar att ens dominanta sida utför mer av arbetet än ens icke dominanta och därmed utvecklas mer.

Vill du dock ha en direkt motsats av en plan hantelpress så är det sälrodd med hantlar som gäller, alltså där du ligger på bröstet, ett tips är dock att sträcka ut mer/längre fram i botten mot vad killen i klippet gör om du beslutar dig för att prova denna övningen, och om du vill du koppla in lats mer så dra armbågarna mot höfterna istället för rakt upp.

Tack för ditt sunda ställningstagande mot skivstångsfetischismen

Stången är för marklyft och squats. Typ det.
Citera
2017-04-19, 16:39
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edfuck
Har kört på en 3-split senaste månaden och känns otroligt bra med programet jag kör.
Mitt största problem har jag med magträningen.
Kan inte köra någon övning där jag måste sitta på knät (Pga operation).
Har nu insett att jag är OTROLIGT svag i magen. Benlyften känns dåliga, crunches kan jag inte köra, situps med en medicinboll känns väl okej..
Avslutar oftast med plankan.

Någon som har lite tips med bra övningar man kan börja med?
Det jag har kört fram tills nu
Benlyft
Situps på medicinboll
Plankan

Bålen styrketränas bäst statiskt, då dess funktion i huvudsak är stabiliserande. Ryggraden mår inte bra av att böjas mot vikt.

Plankan är helt rätt. Lägg på vikter på ryggen allteftersom. Plankan tränar anti-hyperextension.

En annan mycket bra övning är pallof press, som tränar antirotation. Här kan du med fördel pröva olika höjdlägen för kabeln för att aktivera magmuskulaturen på olika sätt. Om jag inte är helt ute och cyklar så kan man även engagera serratus anterior med denna övning, men någon bättre påläst får gärna rätta mig där.

Då saknas bara någon övning som tränar anti-lateralflexion, så har du fått med alla magmuskulaturens funktioner. Jag har själv inte hittat något klockrent där, men att lägga sig på sidan i rygglyft-ställningen med en hantel och hålla sig uppe fungerar helt ok. Även bärande med en arm bidrar till aktivering av berörda muskler.
Citera
2017-04-23, 22:33
Medlem
Finns det någon bra sida för stretching och som visar på ett ungefär om man är vig eller stel i kroppsdelen?
Citera
2017-04-26, 22:45
Medlem
Hej
Har nu deffat i 4 mån och gått ner 6-7kg ser mycke resultat på överkroppen som t.ex rutor och ådrig osv men benen tycker ej ja blivit något slimare vid ben o rumpa och har inga ådror alls på benen varför är det så för dåligt tränad i ben o rumpa?
Citera
2017-04-27, 10:22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskaren25
Hej
Har nu deffat i 4 mån och gått ner 6-7kg ser mycke resultat på överkroppen som t.ex rutor och ådrig osv men benen tycker ej ja blivit något slimare vid ben o rumpa och har inga ådror alls på benen varför är det så för dåligt tränad i ben o rumpa?

Man tappar fett runt om hela kroppen vid viktnedgång och vart det försvinner först/sist beror på olika faktorer. Ben/rumpa kan vara där det försvinner sist för just dig, kan även vara så att du inte har tillräckligt med muskelmassa. Värt att nämna att det krävs rätt låg fettprocent om man ska vara "ådrig" över hela kroppen.
Citera
2017-04-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Finns det någon bra sida för stretching och som visar på ett ungefär om man är vig eller stel i kroppsdelen?
Skamlös bump!
Citera
2017-04-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskaren25
Hej

Vad dålig koll du haft under deffen om du inte märkt att du tappat en hel del fett på ben och rumpa. Nått att ta med till nästa deff. Med tanke på att du har större fettprocent på ben och rumpa jämfört med andra kroppsdelar så tar det bara längre tid att se riktigt deffad ut där. Om du undrar varför du inte ser så många väldeffade biffar på gymmen som motsvarar dina deff-mål så är det för att det är så beror det kräver en stor ansträngning att nå dit. Bara att fortsätta eller ge upp. Själv får jag en känsla av benrangel när jag blir riktigt deffad på överkroppen. Jag hinner aldrig vänja mig utan vantrivs och lägger på mig mer fett.
Citera
2017-04-29, 20:28
Medlem
Vill maxa muskelökningen. Har köpt whey 80 (som jag alltid kört på) och casein protein.

Har alltid kört en skopa efter träning sen fylla på med mat under dagen. Men ska nu också lägga till casein på kvällen. Tycker ni jag ska fortsätta med en skopa whey eller ska jag öka till 2 skopor samt casein på kvällen. Vill börja öka i en raskare takt.
Citera
2017-04-29, 20:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Vill maxa muskelökningen. Har köpt whey 80 (som jag alltid kört på) och casein protein.

Har alltid kört en skopa efter träning sen fylla på med mat under dagen. Men ska nu också lägga till casein på kvällen. Tycker ni jag ska fortsätta med en skopa whey eller ska jag öka till 2 skopor samt casein på kvällen. Vill börja öka i en raskare takt.

När det gäller protein så handlar det om dygnets totala intag, det spelar ingen större roll om det är vassle eller kasein.
Citera
2017-05-01, 23:55
Medlem
Hur mycket vikt är detta? Kan dom stora viktplattorna vara 25 kg vardera eller är det 20 kg? dom två mindre är väl 15 kg va?
https://www.pixeltopic.com/files/201...llvxzwvfxw.png
Citera
2017-05-02, 00:19
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
Hur mycket vikt är detta? Kan dom stora viktplattorna vara 25 kg vardera eller är det 20 kg? dom två mindre är väl 15 kg va?
Svårt att säga, men spontant ser det ut som 120kg.
Citera
2017-05-02, 06:36
Medlem
kaffekannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
Det kan lika gärna vara så att dom stora är 15 och mindre 10. Dessa crossfitvikter kan luras ganska rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in