Citat:
Ursprungligen postat av
edfuck
Har kört på en 3-split senaste månaden och känns otroligt bra med programet jag kör.
Mitt största problem har jag med magträningen.
Kan inte köra någon övning där jag måste sitta på knät (Pga operation).
Har nu insett att jag är OTROLIGT svag i magen. Benlyften känns dåliga, crunches kan jag inte köra, situps med en medicinboll känns väl okej..
Avslutar oftast med plankan.
Någon som har lite tips med bra övningar man kan börja med?
Det jag har kört fram tills nu
Benlyft
Situps på medicinboll
Plankan
Bålen styrketränas bäst statiskt, då dess funktion i huvudsak är stabiliserande. Ryggraden mår inte bra av att böjas mot vikt.
Plankan är helt rätt. Lägg på vikter på ryggen allteftersom. Plankan tränar anti-hyperextension.
En annan mycket bra övning är pallof press, som tränar antirotation. Här kan du med fördel pröva olika höjdlägen för kabeln för att aktivera magmuskulaturen på olika sätt. Om jag inte är helt ute och cyklar så kan man även engagera serratus anterior med denna övning, men någon bättre påläst får gärna rätta mig där.
Då saknas bara någon övning som tränar anti-lateralflexion, så har du fått med alla magmuskulaturens funktioner. Jag har själv inte hittat något klockrent där, men att lägga sig på sidan i rygglyft-ställningen med en hantel och hålla sig uppe fungerar helt ok. Även bärande med en arm bidrar till aktivering av berörda muskler.