2016-11-15, 23:34
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Tänkte något i stil med,

Måndag, bänkpress 5*5 och lutande hantelpress 4*8-12.

Torsdag,Militärpress 5*5 och smal bänk 4*6-12.

Lördag hantelpress 5*10.

Går en till två reps ifrån fail. Är det en Bra idé som man kan pröva?

Det ser bra ut.
Citera
2016-11-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Det ser bra ut.

Tack! Provar det.
Citera
2016-11-16, 12:23
Medlem
Iamthebatmans avatar
Jag har avstått träning i mer eller mindre två veckor p.g.a förkylning och en konstig typ av halsont. 0
Kände något i vänster halsmandel (tror jag. Precis nedanför där jag känner pulsen på halsen iallafall), men nästan bara när jag snyter mig och ibland när jag svalde. Alltså inte traditionell halsont som känns när man sväljer.
Med andra ord störde det mig knappt. Men jag har ändå låtit bli träning för att jag alltid har gjort det vid minsta anstiftan till halsont.

Mitt allmäntillstånd är nu jättebra, och jag är knappt ens lite snuvig längre.
Igår körde jag första passet igen då jag kände mig rätt bra, och kanske framförallt var trött på att vila. Det gick jättebra och jag var nästan starkare än vanligt.

Idag känns det en liten, liten gnutta värre, trots att det fortfarande är långt ifrån lika illa som traditionell halsont.

Av den någorlunda knackiga beskrivningen att döma: tror ni att det är lugnt att träna idag och börja komma tillbaka till mitt träningsschema?
Citera
2016-11-16, 16:09
Medlem
Finns det någon bättre övning att förbränna än konditionsträning? Barbell complexes?
Citera
2016-11-16, 21:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Finns det någon bättre övning att förbränna än konditionsträning? Barbell complexes?

Förbränna kalorier menar du? Enklare att minska matintaget istället för val av övning. Träna det du tycker är roligt och som får dig att röra dig, och vill du gå ner så minska på kalorierna du äter.
Citera
2016-11-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Av den någorlunda knackiga beskrivningen att döma: tror ni att det är lugnt att träna idag och börja komma tillbaka till mitt träningsschema?

Om ditt allmäntillstånd är bra och pulsen normal, så ja.
Citera
2016-11-20, 16:02
Medlem
Tjena!

Jag tänkte börja lite lätt genom att bara köra basövningar och bli bra på det. Funkar det att träna så? För mig blir det för krångligt med många olika varianter. Vill ha ett träningsupplägg som är så enkelt som möjligt. Orkar oftast bara 2 övningar/träning. IBLAND orkar jag en tredje övning.

Såhär ser det ut nu:

3 sets och 8 reps på allt.

Mån - Bröst
Bänkpress
Dumbbell flyes (vet ej vad det heter på svenska)
Lutande bänkpress

Ons - Ben
Knäböj
Marklyft (om jag lyckas bemästra tekniken)
Benpress
Benspark/(Utfall)

Fre - Rygg
Seated cable row (dragrodd?)
Stångrodd
Rygglyft

Några kommentarer?

PS
Folk rekommenderar 2g protein/kg... vet inte om jag kommer att klara att hålla det varje dag. Låter tufft.
Citera
2016-11-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Tjena!

Jag tänkte börja lite lätt genom att bara köra basövningar och bli bra på det. Funkar det att träna så? För mig blir det för krångligt med många olika varianter. Vill ha ett träningsupplägg som är så enkelt som möjligt. Orkar oftast bara 2 övningar/träning. IBLAND orkar jag en tredje övning.

Såhär ser det ut nu:

Mån - Bröst
Bänkpress
Lutande bänkpress

Ons - Ben
Knäböj
Benpress
Benspark/(Utfall)

Fre - Rygg
Stångrodd
Rygglyft

Några kommentarer?

PS
Folk rekommenderar 2g protein/kg... vet inte om jag kommer att klara att hålla det varje dag. Låter tufft.

Kolla in Starting Strength schemat.

Försök inta en shake med vassleprotein efter varje träningspass.
Citera
2016-11-20, 16:09
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tjena!

Såhär ser det ut nu:

Mån - Bröst
Bänkpress
Lutande bänkpress

Ons - Ben
Knäböj
Benpress
Benspark/(Utfall)

Fre - Rygg
Stångrodd
Rygglyft

Några kommentarer?

PS

Ja det funkar att träna så. Testa över en tid och se vad du tycker. Har du svårt att komma upp i proteinintaget via kosten så komplettera med proteinpulver.
Citera
2016-11-21, 15:11
Medlem
Ok tack för svaren!

Har några frågor om mat:

Har bytt kost helt och hållet nu när jag tränar. Det som jag förändrat med min kost är: ökat intag av protein och långsamma kolhydrater. Ganska mycket har jag ökat. Och jag känner mig väldigt energifylld. Kan inte sitta still. Under vilodagarna känner jag att jag behöver "springa av mig" när jag är på jobbet. Är detta p.g.a. att jag äter mer kolhydrater? Äter endast långsamma kolhydrater nu (fullkorn). Känner mig också törstig hela tiden. Någon som vet mer om det mystiska fenomenet?

Mina frågor är alltså:
1. Borde jag minska på kolhydraterna? Vill helst inte bli "tjock" (vad det nu innebär)
2. Vad händer om jag inte dricker tillräckligt med vatten? Lagras kolhydraterna som fett då?
3. Om jag känner att jag måste "springa av mig/göra av med energi" bör jag göra det då? Är det inte bättre att vila på de dagarna man inte tränar, för att få maximal återhämtning?

Jag kanske låter lite förvirrad...men det är jag. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar!
Citera
2016-11-21, 16:07
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ok tack för svaren!

Har några frågor om mat:

Har bytt kost helt och hållet nu när jag tränar. Det som jag förändrat med min kost är: ökat intag av protein och långsamma kolhydrater. Ganska mycket har jag ökat. Och jag känner mig väldigt energifylld. Kan inte sitta still. Under vilodagarna känner jag att jag behöver "springa av mig" när jag är på jobbet. Är detta p.g.a. att jag äter mer kolhydrater? Äter endast långsamma kolhydrater nu (fullkorn). Känner mig också törstig hela tiden. Någon som vet mer om det mystiska fenomenet?

Mina frågor är alltså:
1. Borde jag minska på kolhydraterna? Vill helst inte bli "tjock" (vad det nu innebär)
2. Vad händer om jag inte dricker tillräckligt med vatten? Lagras kolhydraterna som fett då?
3. Om jag känner att jag måste "springa av mig/göra av med energi" bör jag göra det då? Är det inte bättre att vila på de dagarna man inte tränar, för att få maximal återhämtning?

Jag kanske låter lite förvirrad...men det är jag. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

1. Om du blir tjock eller inte har med kalorier att göra, inte kolhydraterna i sig.
2. Nej kolhydrater lagras inte som fett bara för du inte får i dig tillräckligt med vätska, du får nog i dig tillräckligt oavsett. Är du törstig så drick.
3. Du kan ju fortfarande röra dig även om du inte är på gymmet den dagen.
Citera
2016-11-24, 20:38
Bannlyst
1. Hur dåligt för träningsresultaten är socker egentligen? Tänker främst på dryck, såser och färdigrätter/snabbmat. Ketchup, juice, dressing, läsk t.ex.

2. Hur dåligt för träningsresultaten är alkohol egentligen? Kan man ta sig en drängfylla nån gång i veckan utan att det påverkar speciellt mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in