2016-11-12, 15:31
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Går det att fokusera stressen på "innersta" delen av bröstet? Den nedre delen av bröstet är det som ett stort gap mellan mina båda bröst, jag är medveten om att det har med mina muskelfästen att göra men kanske går att fokusera träningen på den delen av bröstet?

Antagligen inte.
Citera
2016-11-13, 01:58
Medlem
Citat:
Går det att fokusera stressen på "innersta" delen av bröstet? Den nedre delen av bröstet är det som ett stort gap mellan mina båda bröst, jag är medveten om att det har med mina muskelfästen att göra men kanske går att fokusera träningen på den delen av bröstet?

Inte helt säker på vad du menar med 'strrssen' men när det gäller träning överhuvudtaget så kan du ju spänna bröstet utan vikter, sätt ena handen där du vill ha effekt och rör andra handen i de rörelser som du använder när du annars kör bröst. Den rörelsen som ger mest spänning där du vill ha det är den övningen du ska fokusera på.

Alltså, om du ligger på en bänk och sätter vänsterhanden på högra bröstet samtidigt som du rör höger handen uppåt och neråt (som om du håller i stången o kör bänkpress) så känner du var bänkpress ger effekt. Kör samma grej med olika rörelser och så borde det hjälpa dig att veta vilka övningar som är optimala.
Kolla på Youtu efter tips på nya bröstövningar, eller kika runt ibland när du är på gymet hur andra gör.
(Slicka dig inte runt munnen när du kollar på andra i gymet dock... Kan misstolkas... )
Citera
2016-11-13, 22:30
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:

Det går, till viss del, att prickskjuta specifika delar av en muskel genom att använda olika övningar. Däremot är det mig veterligen inte undersökt om man kan prickskjuta just inre eller yttre delen av bröstmuskeln. Det brukar benämnas regional hypertrofi och jag har skrivit mer om det här: https://thewinningedge.se/posts/86/r...-styrketraning

Notera att det rör sig om små skillnader i de fall man faktiskt visat att det är möjligt.
Citera
2016-11-13, 22:38
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag tänkte ifall det fanns några mått som visar på vad som är bra magstyrka? Såhär länge ska man göra plankan, såhär många maghjul osv...
Jag skulle svara nej på den frågan. Det viktiga är att du har tillräcklig bålstabilitet för att kunna utföra andra övningar.
Citera
2016-11-14, 19:30
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Det går, till viss del, att prickskjuta specifika delar av en muskel genom att använda olika övningar. Däremot är det mig veterligen inte undersökt om man kan prickskjuta just inre eller yttre delen av bröstmuskeln. Det brukar benämnas regional hypertrofi och jag har skrivit mer om det här: https://thewinningedge.se/posts/86/r...-styrketraning

Notera att det rör sig om små skillnader i de fall man faktiskt visat att det är möjligt.
Tack för bra svar samt en läsvärd artikel!
Citera
2016-11-14, 23:28
Medlem
Tjena!

Tänkte höra om någon har koll på vilka muskler som kan bli träffade tre gånger i veckan med bättre resultat för någon i lite över medel.

Det känns som att biceps kan bli träffad ( med det menar jag att den är delaktig och behöver nödvändigtvis inte köra som primär muskel) väldigt högfrekvent medan ben behöver mer vila.

Jag vet såklart att allt beror på insitet under passen. Känns ändå som det borde finnas någon form av lättare återhämtning för vissa muskler som gör att man ändå kan lägga tung belastning och ofta.

Egna erfarenheter om någon provat får gärna ges.
Citera
2016-11-15, 01:33
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Tjena!

Tänkte höra om någon har koll på vilka muskler som kan bli träffade tre gånger i veckan med bättre resultat för någon i lite över medel.

Det känns som att biceps kan bli träffad ( med det menar jag att den är delaktig och behöver nödvändigtvis inte köra som primär muskel) väldigt högfrekvent medan ben behöver mer vila.

Jag vet såklart att allt beror på insitet under passen. Känns ändå som det borde finnas någon form av lättare återhämtning för vissa muskler som gör att man ändå kan lägga tung belastning och ofta.

Egna erfarenheter om någon provat får gärna ges.

Alla, tre gånger är inte överdrivet ofta.

Beror också mer på volym än intensiteten.
Citera
2016-11-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Alla, tre gånger är inte överdrivet ofta.

Beror också mer på volym än intensiteten.

Tänkte något i stil med,

Måndag, bänkpress 5*5 och lutande hantelpress 4*8-12.

Torsdag,Militärpress 5*5 och smal bänk 4*6-12.

Lördag hantelpress 5*10.

Går en till två reps ifrån fail. Är det en Bra idé som man kan pröva?
Citera
2016-11-15, 18:30
Medlem
JoeL431s avatar
Tänkte höra om det är okej att köra två pass på samma dag med 5-6 timmars mellanrum eller om det är totalt onödigt?

Det var egentligen ryggdag för mig, men mitt trånga gym var helt överbefolkat när jag kom så kompromissade och körde morgondagens bröst. Är dock jävligt taggad på marklyft så funderar på om jag ska gå senare närmre 00:00 och köra rygg eller om all typ av resultat kommer utebli?
Citera
2016-11-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
10cm runt biceps, hur mäter du egentligen? Runt armen: knappast på sex månader. Man tappar en del pump men det mest finns kvar. Jag tappar högst 2cm runt armen om jag struntar i att träna 3-4 månader, vilket kommer tillbaka på några veckor.
Tack. Ungefär såna svar jag är ute efter, nån slags exempel och aproximering.

Jag drog till med 10cm på måfå för att få en reaktion
Citera
2016-11-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Är dock jävligt taggad på marklyft så funderar på om jag ska gå senare närmre 00:00 och köra rygg eller om all typ av resultat kommer utebli?
HUR skulle resultat kunna utebli? Om du inte behöver vila efter förra passet så är det väl bara att köra på.
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-11-15 kl. 19:27.
Citera
2016-11-15, 23:04
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
HUR skulle resultat kunna utebli? Om du inte behöver vila efter förra passet så är det väl bara att köra på.
Lite PWO så ska det väl ordna sig .

Ja jag tänkte att 2 pass kanske tar ut varandra på något vis genom energiförbrukning/metabolism, var det inte nybörjarfrågor här? Käkade lite extra efter förra passet så tar det som OK att köra på igen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in