2016-11-24, 20:59
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandfest
1. Hur dåligt för träningsresultaten är socker egentligen? Tänker främst på dryck, såser och färdigrätter/snabbmat. Ketchup, juice, dressing, läsk t.ex.

2. Hur dåligt för träningsresultaten är alkohol egentligen? Kan man ta sig en drängfylla nån gång i veckan utan att det påverkar speciellt mycket?

Beror på vad du menar med dåligt. Finns säkert dom som dricker ibland och äter pizza, godis m.m, och fortfarande får bra resultat på gymmet och utvecklas.
Citera
2016-11-24, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Beror på vad du menar med dåligt. Finns säkert dom som dricker ibland och äter pizza, godis m.m, och fortfarande får bra resultat på gymmet och utvecklas.

Menar om det försämrar muskeltillväxten. Glömde precisera lite. Utgångsläget är att man tränar hårt och äter för kung och fosterland. Bulk med andra ord men inte så kallad grisbulk. Är det skitsamma om man öser på med såser, dressing på födan i och med att man inte försöker bli av med fett? Eller är det då man övergår till att grisbulka så att man blir ett fetto med muskler istället?
Citera
2016-11-24, 21:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Menar om det försämrar muskeltillväxten. Glömde precisera lite. Utgångsläget är att man tränar hårt och äter för kung och fosterland. Bulk med andra ord men inte så kallad grisbulk. Är det skitsamma om man öser på med såser, dressing på födan i och med att man inte försöker bli av med fett? Eller är det då man övergår till att grisbulka så att man blir ett fetto med muskler istället?

Överviktig blir du om du äter mer kalorier än du förbrukar. Där gäller energiprincipen. Med det sagt så behöver du ju inte fylla ditt dagsbehov med att dricka sås.

Muskeltillväxt sker genom styrketräning, äta proteinrikt, vila, återhämtning. En stor del tålamod på det också.
Citera
2016-11-24, 21:59
Bannlyst
Citat:
Överviktig blir du om du äter mer kalorier än du förbrukar. Där gäller energiprincipen. Med det sagt så behöver du ju inte fylla ditt dagsbehov med att dricka sås.

Muskeltillväxt sker genom styrketräning, äta proteinrikt, vila, återhämtning. En stor del tålamod på det också.

Ok, tack för svar. Kom att tänka på det bara när jag läste det finstilta på en flaska sweet chilisås häromdagen. Enorma mängder onyttigheter, framförallt socker, vilket jag inte skänkt en tanke när jag öst på då jag t.ex ätit kycklingwok med ris
Citera
2016-11-24, 23:18
Medlem
ambivallenss avatar
Hur stor påverkan har alkoholen på muskeluppbyggnaden? Om jag vet att jag kommer dricka 5-6 öl imorgon kväll och gymmar imorgon på dagen, är det ett bortkastat pass om man endast tänker på muskeluppbyggnaden (dvs proteinsyntesen)?
Citera
2016-11-24, 23:23
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Hur stor påverkan har alkoholen på muskeluppbyggnaden? Om jag vet att jag kommer dricka 5-6 öl imorgon kväll och gymmar imorgon på dagen, är det ett bortkastat pass om man endast tänker på muskeluppbyggnaden (dvs proteinsyntesen)?

Nä.
Citera
2016-11-25, 01:27
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Inte så farligt.

Det förbättrar inte heller förvisso, men den vanligaste "faran" är att man blir för bakfull och omotiverad för att träna efter sin egentliga förmåga eller (om man är på diet) äter massa skit på fyllan.

Have fun.
Citera
2016-11-25, 15:09
Medlem
Citat:
1. Hur dåligt för träningsresultaten är socker egentligen? Tänker främst på dryck, såser och färdigrätter/snabbmat. Ketchup, juice, dressing, läsk t.ex.

Socker har ingen negativ påverkan på muskeltillväxten, efter ett hårt pass så är snabba kolhydrater faktiskt bra.
Jag gjorde ett sök på Google och hittade denna tråden där den allvetande King Grub bifogar mängder med studier om detta http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188760.
Citera
2016-11-25, 15:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Socker har ingen negativ påverkan på muskeltillväxten, efter ett hårt pass så är snabba kolhydrater faktiskt bra.
Jag gjorde ett sök på Google och hittade denna tråden där den allvetande King Grub bifogar mängder med studier om detta http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188760.

Dock så skriver King grub ingenting om socker efter träningspass i den tråden. Han skriver i ett av svaren "Det krävs inte insulin för att aminosyrorna skall stimulera proteinsyntesen maximalt. Det räcker med fastenivåer. Aminosyror i sig stimulerar proteinsynteses maximalt."

Ingenstans i den tråden hittar jag någon studie om att snabba kolhydrater skulle vara bra efter träningen när det gäller muskeltillväxt. Han skriver dock " Kan tilläggas att insulin är muskeluppbyggande, i doser höga nog." Och lägger sedan till "Det är inte att rekommendera. Och inget man äter eller dricker sig till"

Så med andra ord står det ingenstans i den tråden att socker efter träningspass skulle vara positivt för muskeltillväxten, proteinsyntesen kan stimuleras utan kolhydrater.
Citera
2016-11-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ingenstans i den tråden hittar jag någon studie om att snabba kolhydrater skulle vara bra efter träningen när det gäller muskeltillväxt.

Jag länkade den för det förstnämnda, alltså att socker inte påverkar muskeltillväxten negativt.
Citera
2016-11-26, 14:41
Medlem
Har lagt 2000 SEK på gymkläder under black friday, behöver man verkligen de? Var det bra gjort?

Lägger ni mycket pengar på gymkläder?
Citera
2016-11-26, 15:03
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Har lagt 2000 SEK på gymkläder under black friday, behöver man verkligen de? Var det bra gjort?

Lägger ni mycket pengar på gymkläder?
Det går att komma undan klart billigare om man säger så.

Skor och annan utrustning kan däremot vara ganska dyrt om man vill ha kvalité.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in