Tack för svar! En tom skivstång brukar, vad jag förstår, väga ca 20 kg, så jag antar att jag bör klara av den vikten och att det är en bra början -- i varje fall för att öva upp tekniken.
En annan sak jag kom tänka på: Jag försökte öva marklyfts-tekniken med en sopkvast som jag la på golvet och märkte genast hur
långt ned det är till golvet. Det kändes jäkla onaturligt så jag testade palla upp den lite och det kändes fortfarande konstigt. Antingen gör jag helt fel eller så är jag bara ovan, men det känns lite oroväckande om jag ska testa med vikter (aldrig att jag testar 70 kg första passet!

). Eller så kanske det blir lättare med lite motstånd och inte en enkel sopkvast. Men visst ska man stå hyfsat nära stången? Alltså, man ska väl typ skrapa stången mot skenbenen? Jag tycker jag hamnar så nära att det blir svårt med balansen.
Sen undrar jag det här med att svanka när man knäböjer. Att man inte ska krumma ryggen förstår jag och jag tycker att jag håller ryggen rätt rak och stadigt men rumpan putar ut automatiskt och svankar väldigt mycket (har alltid gjort det).