2015-10-05, 15:11
Medlem
Banksias avatar
Tja!

Köpt gymkort och är total nybörjare. Gymmat en handfull månader för några är sedan bara...

Några tips för en rookie? Lösa vikter eller maskiner?

Hittade detta nybörjarpass skulle detta kunna funka?

Pass 1.
Knäböj - 3x8
Bänkpress - 3x8
skivstångsrodd - 3x8

Pass 2
Marklyft - 3x8
Latsdrag/chins - 3x8
Militärpress - 3x8

3 ggr/veckan, vila mellan varje .
Kan man byta ut några mot maskiner? Kan man köra övningarna på maskiner och ändå få samma resultat eller det är skivstång som gäller? Har inte någon superbra koll på själva utförandet och har tidigare känt att maskinella övningar är enklare än fria/lösa vikter.

T ex, jag gör hellre latsdrag än chins då det är enklare...
Citera
2015-10-06, 17:20
Medlem
enklaste och bästa sättet att träna musklerna mellan skuldrorna???

får lite ont mellan skuldrorna när jag jobbar och efter som jag ändå har gymkort så o brukar gymma så tänkte jag kolla här vilket som är det bästa sättet för o träna mellan skuldrorna
Citera
2015-10-06, 22:00
Medlem
Lillarapunzels avatar
Ungefär hur många kilo borde jag kunna lyfta i typ marklyft, och ta i hantelcurls?

Är mest lite nyfiken bara. Är tjej, ung, någon cm under medellängd och väger ca. 55 kg. Rider/utför stalljobb varje dag. Har gått på gym en gång, för flera år sedan.
Därav min undran.

Får jag gissa själv skulle det bli (ungefärligt räknat!) :
Hantelcurls: 15 kg
Marklyft: 40 kg

Vet dock inte om jag är helt ute och cyklar...
Citera
2015-10-06, 23:41
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Ungefär hur många kilo borde jag kunna lyfta i typ marklyft, och ta i hantelcurls?

Är mest lite nyfiken bara. Är tjej, ung, någon cm under medellängd och väger ca. 55 kg. Rider/utför stalljobb varje dag. Har gått på gym en gång, för flera år sedan.
Därav min undran.

Får jag gissa själv skulle det bli (ungefärligt räknat!) :
Hantelcurls: 15 kg
Marklyft: 40 kg

Vet dock inte om jag är helt ute och cyklar...

Inte en chans att du tar 15kg i hantelcurls. Borde nog ta mer i marklyft.
Citera
2015-10-09, 12:57
Medlem
Hodurs avatar
Har någon provat 3x5 eller 3x3 bänkpress? Har väldigt liten historik med övningen (ungefär ett-två år sedan jag körde seriöst) Håller på och övar formen och är nyfiken vad man bör öka linjärt på. Ungefär 2,5 kg per vecka eller mer.

Jag är inte ute efter hypertrofi med den här övningen, utan styrka. Då tänker jag lite att 5 reps går bort.
Citera
2015-10-09, 15:15
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Har någon provat 3x5 eller 3x3 bänkpress? Har väldigt liten historik med övningen (ungefär ett-två år sedan jag körde seriöst) Håller på och övar formen och är nyfiken vad man bör öka linjärt på. Ungefär 2,5 kg per vecka eller mer.

Jag är inte ute efter hypertrofi med den här övningen, utan styrka. Då tänker jag lite att 5 reps går bort.
På 3x5 bör du kunna öka med 2,5kg var eller vartannat pass i några veckor. 3x3 är nog lite väl lite volym, men det går förmodligen det med.

Själv byggde jag min grund på 3x5 och kunde öka linjärt i typ… 4 månader kanske? Sedan blev det lite mer komplicerat.
Citera
2015-10-09, 17:38
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
På 3x5 bör du kunna öka med 2,5kg var eller vartannat pass i några veckor. 3x3 är nog lite väl lite volym, men det går förmodligen det med.

Själv byggde jag min grund på 3x5 och kunde öka linjärt i typ… 4 månader kanske? Sedan blev det lite mer komplicerat.

Menar 5 set, 3 reps. Tränar för muskelmassa med andra övningar. Det borde väl ändå vara bättre med 3 reps om målet är just styrka, eller har de tänkt något med att högre reps, mer muskelmassa, högre tvärsnittsarea på musklerna, osv?
Citera
2015-10-09, 17:45
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Menar 5 set, 3 reps. Tränar för muskelmassa med andra övningar. Det borde väl ändå vara bättre med 3 reps om målet är just styrka, eller har de tänkt något med att högre reps, mer muskelmassa, högre tvärsnittsarea på musklerna, osv?
Beror på om du menar styrka = tyngre bänkpress eller styrka = starkare överlag. Om det förstnämnda så gissar jag att 3 reps kommer funka bra om inte bättre. 5 reps är väl lite mer allround, men då du slutar på samma totalt antal reps så antar jag att 5x3 kommer fungera ungefär på samma sätt som 3x5 vad gäller progression till en början.

Rippetoe skriver att 5 reps mest har visat sig vara en sweetspot, man får lite av varje. Här har du bilden från practical programing.
Citera
2015-10-09, 18:58
Medlem
Citat:

3x5, kaloriöverskott, öka vikt/reps varje vecka, sov ordentligt = profit!
Citera
2015-10-09, 21:55
Medlem
MentosFruitcores avatar
Fortsätter köra ICF och har några frågor:

*Har läst att energin i kroppen efter ett max-pass(bänk, squats osv) återhämtas till 70% efter 3 minuters vila, och 95% efter 5 minuters vila. ska jag vila fem minuter mellan mina tyngre main-lifts? Snackar då om 5x5 av squats, bänk, OHP, BBR och DL(1 set). Hur länge ska jag vila överhuvudtaget?

*Läste på annat håll att cardio tydlingen ska hjälpa vid en bulk, då det dels ökar metabolism och dels tar bort överskottsfett. Jag hade uppfattningen att det hela handlar om antalet kalorier, 500 över TDEE för optimal bulk. Att köra cardio ökar ju min TDEE och därmed mitt kalorie-intag... och då borde jag ändå lägga på lika mycket eller lite fett. Eller?

*Hyperextensions känns som tusan i låren, är det som det ska?

*Barbell rows har jag fortfarande problem med. Jag kan alltså inte köra Alan Thralls variant utan måste köra stående, då jag böjer för mycket på knäna/ryggen annars. Det funkar lite sådär när armarna är slut efter bänk/OHP... Undrar om jag skulle kunna köra den övningen där man har en barbell mot ett hörn, och lyfter upp ena sidan mot bröstet. Tar inte den på latsen precis som BBRs med omvänt grepp gör?

*Har läst på vissa forum att power-cleans(styrkevändningar) skulle kunna ersätta BBRs. De tränar ju inte samma muskelgrupper, så hur skulle det fungera? Kan man slänga in powercleans i ICF någonstans?

Många frågor men är tacksam för alla svar
Citera
2015-10-10, 02:36
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
*Hyperextensions känns som tusan i låren, är det som det ska?
+1

Jag känner det lite i röven och låren också, men överlägset mest i ländryggen. Jag skulle föredra att det tog mer på låren och har funderat på om det är en tekinkgrej. Här gör jag ett par reps om det kan vara till någon hjälp.
Citera
2015-10-10, 12:29
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
+1

Jag känner det lite i röven och låren också, men överlägset mest i ländryggen. Jag skulle föredra att det tog mer på låren och har funderat på om det är en tekinkgrej. Här gör jag ett par reps om det kan vara till någon hjälp.
det här kanske kan hjälpa dig http://www.bodybuilding.com/fun/4-ti...connection.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in