2017-11-22, 19:37
Medlem
Stämmer det att man bör sikta på träningsvärk efter varenda pass? Att det blir som ett kvitto på att man tränade bra?

En stor person jag känner säger att han får träningsvärk varenda gång.
Citera
2017-11-22, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Stämmer det att man bör sikta på träningsvärk efter varenda pass? Att det blir som ett kvitto på att man tränade bra?

Man ska absolut inte sikta på träningsvärk efter varje pass och det är absolut inte ett kvitto på att man tränat bra. Det är snarare ett kvitto på att du har övertränat, kört på med för mycket vikt eller inte tränat en muskelgrupp på länge.
Citera
2017-11-22, 19:46
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Håller med tidigare inlägg. Träningsvärk är inget du måste sträva efter för att få resultat.
Citera
2017-11-22, 19:55
Medlem
Ok men är det skadligt med träningsvärk? Bryter det ned muskeln?
Citera
2017-11-22, 19:59
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ok men är det skadligt med träningsvärk? Bryter det ned muskeln?

Det är inget skadligt med träningsvärk.
Citera
2017-11-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är inget skadligt med träningsvärk.

Ok tack för info!
Citera
2017-11-23, 16:14
Medlem
Ny fråga: varför är det "dåligt" med helkroppspass? De flesta seriösa gymmare verkar splitta upp passen men jag har inte riktigt förstått varför än.

Är det något fel med att till exempel träna biceps och triceps (plus resten av kroppen) samma dag?
Citera
2017-11-23, 16:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ny fråga: varför är det "dåligt" med helkroppspass? De flesta seriösa gymmare verkar splitta upp passen men jag har inte riktigt förstått varför än.

Är det något fel med att till exempel träna biceps och triceps (plus resten av kroppen) samma dag?

Det är inget fel med helkroppspass. Det beror dock på hur ofta du kan träna. För den som kanske bara har möjlighet att ta sig till gymmet (eller hemmagym) 2-3 gånger i veckan funkar helkroppspass utmärkt. Även som nybörjare är det ett bra alternativ.
Citera
2017-11-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är inget fel med helkroppspass. Det beror dock på hur ofta du kan träna. För den som kanske bara har möjlighet att ta sig till gymmet (eller hemmagym) 2-3 gånger i veckan funkar helkroppspass utmärkt. Även som nybörjare är det ett bra alternativ.

Men vad är egentligen fördelen med att splitta?
Citera
2017-11-23, 17:44
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Men vad är egentligen fördelen med att splitta?
Splitten kom ur att passen skulle bli förfärligt långa och påfrestande för de mer avancerade byggarna om de skulle klämma in allt på samma pass. Nybörjare klara sig på ett fåtal ordentliga set, men ju mer avancerad man blir desto mer set och övningar behövs. Lösningen blev att man körde ben en dag, sen bröst en annan.

Det är alltså inget fel på split om det behövs. Problemet uppstod när detta blev default även för amatörtränare, de bara tog efter sina idoler utan att veta varför.
Citera
2017-11-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Splitten kom ur att passen skulle bli förfärligt långa och påfrestande för de mer avancerade byggarna om de skulle klämma in allt på samma pass. Nybörjare klara sig på ett fåtal ordentliga set, men ju mer avancerad man blir desto mer set och övningar behövs. Lösningen blev att man körde ben en dag, sen bröst en annan.

Det är alltså inget fel på split om det behövs. Problemet uppstod när detta blev default även för amatörtränare, de bara tog efter sina idoler utan att veta varför.
Tack för svar, det är lite så det verkar för mig med. Verkar som alla bara utgår från splitt utan att riktigt reflektera över det.
Citera
2017-11-25, 15:11
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Om man vill träna för att bygga muskler, finns det då en poäng i att träna för styrka?
Med att träna för styrka menar jag att man skulle satsa mer på att träna på vikter närmare sitt 1RM och försöka öka det.

Är det nödvändigt eller kan man ligga på 10RM och öka vikten där istället?

Funderar på om det blir lättare att bygga mer muskler om man kan lyfta tyngre vikter.

Tänker inte på situationen där man är nybörjare, då har jag fått för mig att det är bra att träna för styrka, men tänker på hur det ser ut efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in